Edinburgh Castle er gennem sommeren centrum for koncerter med bl.a. The Who, der kan opleves i den skotske hovedstad den 8. og 9. juli..

5 byer i Europa med masser af musik og festivaler i juli og august

De kommende måneder er højsæson for koncerter og festivaler rundt omkring i Europa. Orker du ikke at overnatte i telt på festivalspladsen, men foretrækker din egen seng? Europas største hostelkæde, a&o Hostels, giver her fem bud på oplevelsesrige byer med masser af live musik - og en billig seng inden for rækkevidde.

Rhianna, Metallica, Beyonce, Ed Sheeran – festivals, operas, and musicals.

Udbuddet af koncerter med populære artister i byer hen over det meste af Europa er rigtig stort her til sommer. Det bliver nemlig stadig mere populært er det gå til koncerter og høre live musik, viser nye forbrugerdata.

Ifølge analysevirksomheden Statista, der leverer datamålinger på globale forbrugstendenser, vil koncertgængere verden over i år købe billetter for i alt 33 mia. euros. USA forventes at omsætte for 17 mia. euros, mens Europa vil omsætte for 9 mia. euros. Frem mod 2027 vil salget vokse med mellem to og tre procent årligt.

Vil du kombinere sommerferie i en attraktiv storby med en tåvippende koncertoplevelse? Og er du ikke til en fire-dages-festival i telt uden aircondition, så lister a&o Hostels, der ligger i centrum af 40 storbyer i Europa og dermed tæt på kulturlivet, her fem europæiske byer, der stiller skarpt på musikken denne sommer.

1. Berlin: Love Parade, rave og tysk punk

I juli og august vil Berlin være vært for en række fantastiske live musikarrangementer. En af de mest spændende begivenheder er Rave the Planet 2023 den 8. juli 2023, og som har gratis adgang. Optoget starter i City West på Kurfürstendamm og går forbi Breitscheidplatz til Nollendorfplatz og over Bülowstraße. Det passerer forbi Potsdamer Platz og Brandenburger Tor, inden det når sin destination ved Siegessäule, hvor der er planlagt et afsluttende rally.

En anden spændende musikbegivenhed er Citadel Music Festival 2023 på det historiske Spandau Citadel. Citadellet, der ligger i Spandau-distriktet i udkanten af Berlin, er en velbevaret fæstning fra renæssancen. Den åbne koncertscene er omgivet af massive gamle mure og bygninger, hvilket skaber en helt særlig atmosfære, der tiltrækker topinternationale kunstnere og musikfans fra hele verden. Festivalen, der varer fra 1. juni til 25. august 2023, præsenterer et bredt udvalg af musikgenrer, lige fra rock og pop til elektronisk musik. Blandt årets højdepunkter er det tyske punkband Die Ärzte, singer-songwriter Patti Smith, poplegenden Sting, jazzmusikeren Gregory Porter og den australske sanger Tash Sultana. Entréprisen varierer afhængigt af koncerten.

Overnatning: a&o Hostels, Berlin Mitte, 50 euro per person, i centrum af byen.

Billedtekst: Hamborg Pride, der begyndte i 1980, er hvert år et enormt tilløbsstykke med omkring 100.000 tilskuere og deltagere.

2. Hamborg: Schlagermusik og farverig Pride

Hamborg byder på fantastiske festivaloplevelser i juli og august. Et af sommerens højdepunkter er Schlagermove, også kendt som kærlighedens festival, der finder sted den 7. og 8. juli 2023 mellem Heiligengeistfeld og St. Pauli-landingbroerne. Op til en halv million Schlager-fans danser rundt om de farverige dekorerede musikvogne, og paraden, der begynder kl. 15, fortsætter natten ud. Schlager-fans fra hele Tyskland og nabolandene mødes med solsikker i håret, smarte sko, flæsekanter og miniskørter for at få en fantastisk eftermiddag sammen.

Den 5. august løber Hamborg Pride 2023 af stablen. Festivalen begynder med den såkaldte Pride Week, der f.eks. indeholder homoseksuelle og lesbiske filmfestivaler, teaterforestillinger og udstillinger. Hvert år deltager omkring 100.000 besøgende fra hele Europa til CSD-paraden, der sætter et eksempel på accept, mangfoldighed og livsglæde. Næsten 40 grupper, biler og lastbiler paraderer i tre timer fra Lange Reihe (St. Georg) til Jungfernstieg (den Gamle Bydel).

Overnatning: a&o Hostels ved Hauptbahnhof, Reeperbahn, Hammer Kirche eller City, fra 42 euros.

3. Edinburgh: The Who på Edinburgh Castle og byens vilde festival

Musikelskere har flere hundrede koncerter at se frem til i Edinburgh denne sommer. Højdepunkter som Rod Stewart den 6.-7. juli og The Who den 8.-9. juli, der begge spiller live på Edinburgh Castle. For jazz- og bluesentusiaster finder Edinburgh Jazz and Blues Festival sted fra den 14. til den 23. juli. Dette er en af vores absolutte yndlingsfestivaler i juli, da nogle af verdens bedste jazzmusikere optræder rundt omkring i byen. Party at the Palace finder sted den 12.-13. august i Linlithgow og er nemt tilgængelig fra Edinburgh. Med mere end 50 optrædener over 2 dage byder 2023 velkommen til mange store navne.

Endelig udfolder den ikoniske Edinburgh International Festival sig fra den 4. til den 27. august. Denne kulturelle fejring tiltrækker årligt et verdensomspændende publikum på omkring 500.000 mennesker og præsenterer et mangfoldigt udvalg af scenekunst.

Overnatning: a&o Hostels, Edinburgh. 0,1 km fra byens centrum. Priser: 50 euro per person per nat.

Billedtekst: Klassisk musik i de rette rammer: En af de mest underholdende koncertoplevelser er Wiens Mozartorkester, hvor orkesteret ifører sig tøj og parykker a la Mozart.

4. Wien: Verdens hovedstad for klassisk musik

Wien er uden tvivl verdens hovedstad for klassisk musik, og byen lever op til sit ry under sommermånederne. Et af højdepunkterne er koncerterne med det berømte 'Vienna Mozart Orchestra', der optræder i historiske kostumer og parykker og skaber en unik atmosfære i Wiens mest berømte koncertsale som Musikvereins Gyldne Sal, Statsoperaen og Konzerthaus. Publikum kan nyde udvalgte satser fra symfonier, solokoncerter, ouverturer, arier og duetter fra kendte og populære værker. Der er også plads til kompositioner af Strauss, herunder "An der schönen blauen Donau" (Den Blå Donau) og "Radetzkymarchen". På det smukke Schönbrunn Slot optræder det anerkendte Barockorchester i en af byens mest fantastiske koncertlokaler. Wien byder også på muligheden for at opleve Mozarts og Vivaldis Fire Årstider i den berømte Musikverein. For dem, der har brug for mere rockende energi, byder Wien også velkommen til Sting og Bruce Springsteen den 17. og 18. juli.

Overnatning: a&o Hostels Stadthalle, 2 km fra byens centrum, priser fra 40 euro per nat per person.

5. Budapest: 500.000 til Sziget Festival

Budapest Kolorado Festival finder sted fra den 28. juni - 1. juli 2023 og tilbyder mere end 150 musikalske optrædener. Men det helt store trækplaster er Sziget Festival, som er den største kulturelle begivenhed i landet. I år vil antallet af festivalgæster overstige en halv million, og festivalen rummer hundredvis af koncerter, fester, en sandstrand, en skov af madvogne og performancekunst. Budapests mest moderne spillested, Aquarium Club, ligger lige i hjertet af byen og har koncerter hele sommeren. Akvárium er for nylig blevet renoveret og er kendetegnet ved multifunktionelle rum, og er bestemt en oplevelse værd.

Overnatning: Bo på a&o hostels i centrum af Budapest. Priserne starter fra 32 euro per person per nat.

Sara Hansen

Salgsansvarlig Salg 6015 4066 Om a&o Hostels