a&o Hostels fik flere besøgende end nogensinde før, og travlt var der også i receptionen hos a&o Hostels på Nørrebro, hvor billedet er taget.

2022 var et rekordår for a&o Hostels

5.55 millioner overnatninger og 172 millioner euro i salg: 2022 har været det bedste år nogensinde for a&o Hostels, der også driver to hostels i København, forklarer grundlægger og administrerende direktør, Oliver Winter.

Over 100 millioner euro i vækst sammenlignet med 2021 og mere end 2.250.000 overnatninger hos skoleklasser og diverse grupper.

Sådan ser de overraskende og rekordstore resultater ud, når den internationale hostelkæde, a&o Hostels, skal opgøre året 2022.

- 2022 har været et utroligt år. Vi har haft massive personaleforstærkninger samt omfattende investeringer i digitalisering og bæredygtighed. Ikke desto mindre har vi oplevet en betydelig vækst, siger grundlægger og administrerende direktør Oliver Winter.

Med over 5.55 millioner overnatninger og en omsætning på over 172 millioner euro overstiger Berlin-budgetkæden topresultatet i 2019, som var året inden corona, og som fik et resultatet på 150 millioner. I alt opnår kæden en omsætningsstigning på over 100 millioner euro sammenlignet med 2021 - næsten 150 procent mere.

Også fremgang i Danmark
Væksten er også smittet af på begge a&o Hostels i København, hvor både a&o Hostels på Nørrebro og i Sydhavnen har oplevet en markant omsætningsfremgang fra 2021 til 2022.

Billedtekst: Sara Hansen i receptionen hos a&o Hostels i Sydhavnen.

- Vi har oplevet en stigende booking- og belægningsgrad af begge vores hostels. Den er støt stigende, og det forventer vi også bliver tendensen i det kommende år, siger Sara Hansen, ansvarlig for salg hos a&o Hostels i Danmark.

Grønne investeringer på vej
Oliver Winter fremhæver især tre indsatsområder, som har været skelsættende for sidste år.

I alt rekrutterede a&o ca. 600 nye medarbejdere, som blev uddannet på rekordtid og integreret i a&o-kæden. a&o's gæster er begyndt at gå over til mobile nøgler, og så er a&o-appen nu installeret på 55.000 smartphones.

Herudover planlægger a&o, der vil være CO2 neutral i 2025, et stort løft på bæredygtighedsfronten. Kæden vil investere omkring 20 millioner euro i bæredygtighedsforanstaltninger i løbet af de næste tre år på sine 40 hostels.

At man går seriøst til værks understreges af, at a&o alene i sommeren 2022 investerede mere end fire millioner euro i renoveringen af a&o München Hackerbrücke, som fremover skal være en spydspids for energieffektivitet.

Denne nyhed er udsendt af: