BMW M Hybrid V8 #20 BMW Art Car

BMW vender tilbage til kongeklassen i 24-timers løbet på Le Mans

Når det legendariske 24-timers løb skydes i gang lørdag den 15. juni, er det med deltagelse fra BMW under sloganet: ”BMW M is back at Le Mans”. Præcis 25 år efter sejren med BMW V12 LMR stiller BMW M Hybrid V8 til start i Hypercar-klassen. I LMGT3-klassen konkurrerer to BMW M4 GT3 om sejren på Circuit de la Sarthe.

I Hypercar-klassen står BMW M Team WRT og seks BMW M fabrikskørere over for det, der betegnes som den hårdeste udholdenhedskonkurrence i international motorsport. Der er registreret i alt 23 Hypercars fra ni forskellige bilproducenter.

BMW M Hybrid V8 i form af BMW Art Car #20 vil spille en særlig rolle. Bilen er designet af den internationalt anerkendte kunstner Julie Mehretu og vil helt sikkert skabe opmærksomhed både på banen og i pitten. BMW Art Car’en med #20 på siden, er den 20. i serien. De tre kørere, som skal forsøge at bringe den sikkert over finish line, er Robin Frijns (Holland), René Rast (Tyskland) og Sheldon van der Linde (Sydafrika).

BMW M Hybrid V8 #15 køres af Raffaele Marciello (Schweiz), Dries Vanthoor (Belgien) og Marco Wittmann (Tyskland).

I LMGT3-klassen stiller Team WRT til start med to BMW M4 GT3'er i nye farver. BMW M4 GT3 #31 vil blive kørt af vinderne af seks timers løbet i Imola i Italien, Augusto Farfus (Brasilien), Sean Gelael (Indonesien) og Darren Leung (Storbritannien).

Bilen med #46 deles af Maxime Martin (Belgien), Valentino Rossi (Italien) og Ahmad Al Harthy (Oman).

Historien om BMW på Le Mans
I anledning af BMW’s comeback i kongeklassen efter 25 år hylder BMW også sin historie på Le Mans. Legendariske biler som vinderbilen fra 1999 BMW V12 LMR og BMW 3.0 CSL Art Car af Alexander Calder fra 1975 kan beundres af de mere end 300.000 forventede fans.

BMW's første succesfulde start på Le Mans fandt sted tilbage i 1939 med en BMW 328 Touring Coupé. Den vandt sin klasse og sluttede på en samlet femteplads. Det var først i 1970'erne, at BMW igen gjorde sig bemærket på Le Mans, især med opfindelsen af BMW Art Cars af Jochen Neerpasch og Hervé Poulain. Den første BMW Art Car af Alexander Calder debuterede i 1975. Den blev efterfulgt af BMW 3.0 CSL af Frank Stella i 1976, BMW 320i Turbo af Roy Lichtenstein i 1977 og BMW M1 af Andy Warhol i 1979. Andre BMW Art Cars på Le Mans omfatter BMW V12 LMR af Jenny Holzer i 1999 og BMW M3 GT2 af Jeff Koons i 2010.

Tre af modellerne har i øvrigt lige været på turné hos de danske forhandlere: Alexander Calder, Andy Warhol og Jeff Koons.

BMW M Motorsport opnåede sine største sportslige succeser i 1990'erne. Frem for alt står den samlede sejr for Yannick Dalmas (Frankrig), Pierluigi Martini (Italien) og Joachim Winkelhock (Tyskland) i #15 BMW V12 LMR i 1999. Allerede i 1995 havde en bil drevet af en BMW motor vundet, nemlig BMW McLaren F1 GTR. Senest konkurrerede BMW M Motorsport i 2018 og 2019 med BMW M8 GTE.

Om en uge er det igen tid til at skrive videre på historien om BMW på Le Mans.

Læs mere om BMW på Le Mans i "BMW M Motorsport Media".

Bilerne kan ikke købes. Forbrugstal er ikke tilgængelige.