Finalefeltet til Årets Brugtbil 2021

BMW i3 bliver nummer to i Årets Brugtbil som første elbil

Normalt er en andenplads i en konkurrence ikke noget, man som sådan fejrer. Men andenpladsen i Årets Brugtbil 2021 er alligevel anderledes. Det er nemlig første gang, at en elbil deltager i konkurrencen. Så at blive nummer to ud af et indsnævret felt på 100 mulige kandidater er en bedrift, der er værd at fejre.

Kandidaterne er alle fra årgang 2013 til årgang 2018, og de fem finalister er udvalgt af en jury bestående af motorjournalister fra en lang række landsdækkende medier, teknikere og FDM efter afstemning på baggrund af faktorer som TCO (totalomkostninger), serviceomkostninger, reservedelspriser, udbud, liggetider (hvor lang tid bilen har været til salg) og tidligere ejeres vurderinger.

Årets finalister og pointfordelingen
Hyundai i30: 135 point
BMW i3: 115 point
Mercedes-Benz C-Klasse: 80 point
Skoda Superb: 70 point
Toyota Yaris: 50 point

Juryens kommentarer til årets afstemning
Jan Lang fra Bilbasen:
"BMW i3 var den kandidat, der fik allerflest nomineringer blandt de 100 mest solgte på Bilbasen".

Steen Bachmann fra Bil Magasinet:
BMW i3 virker stadig som om, den er fra fremtiden”. ”Bil Magasinets erfaringer er, at i3 er genial i byen og til blandet kørsel, hvis du har din egen lader eller adgang til en”.

Andreas Lang Hedegaard fra Biltorvet:
Den lille tyske elbil var helt sikkert forud for sin tid, da den blev lanceret i 2013. Faktisk er BMW i3 bare blevet mere populær med tiden, i takt med at køberne har fået øjnene op for elbilernes kvaliteter, og at BMW har lanceret opdateringer med større batterier. For i3 er ikke den oplagte bil, hvis du kører fra Århus til København to gange om ugen. Den er til gengæld hamrende sjov, dynamisk, kvik og frisk at køre”.

BMW i3 – pioneren inden for elbiler
Da BMW i3 blev lanceret i 2013 var det en elbil, der var født som elbil. Altså ikke en eksisterende BMW model, der var modificeret til at køre på el. BMW i3 var tænkt, udviklet, bygget og optimeret til el. Den var et studie i nytænkning, nye teknologier og nye materialer – fra kulfiberforstærket plast (CFRP) til bæredygtige genbrugsmaterialer.

Et eksempel er sædebetrækket, som er lavet af 100% genbrugspolyester, hvor 34% kommer fra genbrugte PET-flasker. Læderet på sæderne er garvet udelukkende med brug af det naturlige ekstrakt fra oliventræets blade, som udtrækkes før bladene ender som affald. Plantefibre erstatter petroleumsbaserede plastmaterialer i bilen, hvilket for eksempel ses ved bilens dørbeklædning. Et andet eksempel er det eukalyptustræ, som bruges til interiørlisterne. Det stammer fra skovbrug certificeret af Forest Stewardship Council (FSC), der garanterer bæredygtigt skovbrug. Desuden kræver eukalyptustræ 90% mindre overfladebehandling end konventionelle træsorter.

BMW i3 produceres på BMW’s fabrik i Leipzig, Tyskland. Fabrikken drives udelukkende af vindenergi. På fabrikken bliver 700 gamle batterier fra brugte i3’ere gemt og brugt til at opbevare overskydende strøm fra vindturbinerne. Det giver batterierne et second life i stedet for at blive kasseret.

Green NCAP-testen, som måler bilernes klima- og miljøaftryk, gav i 2019 BMW i3 topkarakteren fem stjerner med 10 ud af 10 mulige indekspoint.

En titel, der sælger
BMW vandt i 2018 titlen som Årets Brugtbil med BMW 1-serien (årgang 2011 til 2015) og i 2016 med BMW 3-serien (årgang 2008 til 2012).

Administrerende direktør hos BMW Danmark, Jan Askholm: ”Da BMW tog den prestigefyldte titel som Årets Brugtbil i både 2018 og 2016 oplevede BMW forhandlerne en øget trafik og interesse for både den pågældende model og helt generelt. Med BMW’s konstante fokus på elektrificering, bæredygtighed og cirkulær økonomi, så er den flotte andenplads for BMW i3 et velkomment skulderklap for denne strategiske retning med en model, der stadig er visionær den dag i dag”.

BMW Group har et globalt salgsnetværk, der dækker 140 lande. I Danmark udføres salg og service af otte autoriserede forhandlere og 17 serviceværksteder.

BMW Danmark er i 2021 – for 10. år i træk – kåret som vinder i kundetilfredshedsundersøgelsen AutoIndex for at have de mest tilfredse og de mest loyale bilejere.