BMW M135 xDrive

BMW 1-serien: Nyfortolkning af den kompakte køreglæde

Lanceringen af den helt nye BMW 1-serie markerer starten på et nyt kapitel i den 20-årige succeshistorie for den kompakte og sportslige model, som nu kommer i en fjerde modelgeneration. Markedslanceringen i Danmark er i oktober 2024.

På verdensplan er der allerede leveret mere end tre millioner eksemplarer, og nu er det tid til fjerde generation, som byder på højeffektive motorer med 48-volt mildhybrid-teknologi, nye individualiseringsmuligheder samt en produktionsproces designet til at spare ressourcer og genbruge materialer.

Bilens progressive karakter afspejles også i det nydesignede interiør, et større udvalg af automatiske køre- og parkeringsassistentsystemer, nyt BMW iDrive med QuickSelect og innovative digitale tjenester baseret på BMW Operating System 9.

To modeller til lancering i Danmark

• BMW 120: Trecylindret benzinmotor med 48-volt mildhybrid-teknologi, syvtrins automatgearkasse med dobbeltkobling, 170 hestekræfter, maks. drejningsmoment på 280 Nm, acceleration fra 0-100 km/t på 7,8 sekunder, tophastighed på 226 km/t, forbrug på 16,7-18,9 km/l og CO2-udledning på 121-135 g/km.

• BMW M135 xDrive med firehjulstræk, adaptiv M undervogn, sportsstyring og sænket frihøjde (8 mm), firecylindret benzinmotor med 48-volt mildhybrid-teknologi, syvtrins automatgearkasse med dobbeltkobling, 300 hestekræfter, maks. drejningsmoment på 400 Nm, acceleration fra 0-100 km/t på 4,9 sekunder, tophastighed på 250 km/t, forbrug på 12,3-13,2 km/l og CO2-udledning på 173-184 g/km.

Designet til køreglæde
    Den karakteristiske front er blevet endnu skarpere med brede luftindtag, som strækker sig langt ned mod vejen. BMW nyregrillen har ny struktur med vandrette lameller på M135-versionen samt lodrette og diagonale på 120-udgaven. Disse mønstre genspejles både i den valgfrie logoprojektion fra de udvendige spejle, men også i interiøret. Dette sikrer en gennemgående stil både udvendigt og indvendigt.

De nye LED-forlygter lyser i en moderne fortolkning af de for BMW typiske ”fire øjne”. Adaptive LED-forlygter med matrix fjernlys og kurvelysfunktion fås som tilvalg.

Set fra siden har den nye model klassiske proportioner som den lange motorhjelm og langstrakte silhuet. Det velkendte Hofmeister-knæk ved C-stolpen præges af nummeret ”1”.

Bagenden fuldendes af LED-lygterne som går langt ud på siderne af bilen og giver et meget sportsligt look. For BMW 120 er udstødningen usynligt integreret, mens der på BMW M135 xDrive er fire synlige udstødningsrør på hver 90 mm i diameter, som er samlet to og to.

BMW M135 xDrive har som standard 18-tommer hjul. BMW 120 har 17-tommer. Der fås op til 19-tommer hjul til begge modeller.

BMW 120 kan bestilles med M Sportspakke og M Sport Design samt M Sportspakke Pro.

M Technology-pakke med racerbane-egenskaber
    Som ekstraudstyr til BMW M135 xDrive fås den eksklusive M Technology-pakke, som sikrer præcision og dynamisk håndtering selv i højhastighedssituationer. Dette opnås blandt andet med specielle støddæmpere og en stivere undervogn. M Compound-bremserne, som er udviklet specielt til BMW M bilerne, giver enestående bremsekomfort og præcis håndtering. Skal baneoplevelsen optimeres yderligere, fås der som ekstraudstyr til pakken også banedæk til de 19-tommer hjul.

Inkluderet i M Technology-pakken er også M sportssæder med integrerede nakkestøtter og illumineret M logo.

Første BMW model med tag i kontrastfarve
    Farveudvalget på den nye BMW 1-serie består af to standardfarver og syv metallakker. Ligeledes tilgængeligt er flere farver fra BMW Individual-afdelingen. For første gang nogensinde fås en BMW model nu med tag i kontrastfarve i sort højglans, som understreger den sportslige karakter.

Kabine med fokus på genanvendelse
    Det førerorienterede instrumentbræt med BMW Curved Display og ny gearvælger på midterkonsollen sikrer en moderne fortolkning af kabinen. Det fuldt digitale display består af en 10,25-tommer informationsskærm og en 10,7-tommer kontrolskærm. Nydesignet sportsrat er standard. Som ekstraudstyr kan bestilles M læderrat med gearskiftekontakter og ratvarme.

Som standard kommer den nye BMW 1-serie med læderfrit interiør, hvilket inkluderer sædeoverflader, instrumentbræt, dørpaneler og rat.

Det er nu også muligt at bestille sportssæder med ”Econeer”-sædebetræk lavet af genanvendt polyester og skumkomponenter lavet af marineplast.

Typiske BMW proportioner i kompakt form
    Den nye model er vokset en smule i forhold til forgængeren og måler nu 4.361 mm (+42 mm) i længden og 1.459 mm (+25 mm) i højden. Bredden er uændret på 1.800 mm, og akselafstanden er 2.670 mm. Trods de kompakte dimensioner er der plads til op til fem passagerer inkl. bagage.

Bagsædet kan lægges ned i forholdet 40:20:40. Bagagevolumen øges dermed fra 380 op til 1.200 liter. For BMW 120 er tallene 300-1.135 liter. BMW 1-serien fås med elektrisk anhængertræk, som kan trække op til 1.300 kg.

Omfattende assistentsystemer
    Assistentsystemerne er i den nye model udvidet betragteligt og omfatter nu som standard Driving Assistant med kollisionsadvarsel, advarsel for fodgængere og cyklister ved sving, skiltegenkendelse, advarsel for vognbaneskift, udkørselsadvarsel samt parkeringsassistent inklusive bakkeassistent.

Ligeledes standard er elektriske sidespejle, alarm, interiør-lyspakke, velkomst- og farvellys og BMW Live Cockpit Plus med cloudbaseret BMW Maps navigationssystem. Derudover Apple CarPlay® and Android Auto™.

Som ekstraudstyr fås blandt andet BMW Live Cockpit Professional med BMW Head-Up Display og Augmented View, Harman Kardon- audiosystem, panoramaglastag og komfortadgang.

Nyfortolkning af modelbetegnelsen
    Med lanceringen af den helt nye BMW 1-serie bliver modelbetegnelsen nyfortolket. Fremover vil benzinudgaverne blive benævnt som BMW 120 og BMW M135 xDrive. Det betyder, at bogstavet ”i”, som tidligere har stået for ”petrol injection” (benzinindsprøjtning) er fjernet fra modelbetegnelsen og vil i fremtiden være reserveret eksklusivt til de fuldelektriske modeller.

Produktion og lancering
    Den fjerde modelgeneration vil i lighed med tidligere generationer blive produceret på BMW Groups fabrik i Leipzig, Tyskland.

Den helt nye BMW 1-serie rammer de danske veje i oktober måned. Priser forventes offentliggjort efter sommerferien.

***

BMW 120. 170 hk. Forbrug 16,7-18,9 km/l. CO2-udledning 121-135 g/km. Energiklasse A+.

BMW M135 xDrive. 300 hk. Forbrug 12,3-13,2 km/l. CO2-udledning 173-184 g/km. Energiklasse B-C.