Taget skal have sin egen farve

Taget skal have sin egen farve

NU LANCERES B&C POLAR – EN BETONTAGSTEN MED MAT OVERFLADE OG  NATURLIGE FARVER, SOM HOLDER LÆNGE

Holdbarhed er ledestjernen for Polar, Moniers nye betontagsten – med en mat overflade, som modstår vejr og vind, og en nuance, udviklet af farveeksperter, som holder længe. ”Husets facade er let at male om, taget skal bestå i mange årtier frem”; farveeksperterne Åke Svedmyr og Lena Anderson giver tips til, hvordan man skal tænke ved valg af farve på tagsten!

B&C Polar er den nye betontagsten fra Monier, inspireret af den nordiske natur og modstandsdygtig over for vores barske, nordiske klima. Den kommer med en naturlig mat overflade, som er nøje udviklet og udvalgt af farveeksperterne Lena Anderson og Åke Svedmyr. Farverne skal give associationer til naturen og er lidt varmere og blødere, med et strejf af gult for at kompensere for dagslyset, som favoriserer de blå nuancer.

Mat giver huset et mere roligt udtryk

B&C Polars matte overflade og bløde farver harmonerer med de fleste facadefarver og -materialer og passer vældig godt til renovering af ældre huse.

-  Der anvendes i stigende grad farver på facader, og derfor er det godt med en dæmpet, mat overflade på taget - det giver huset et mere roligt og harmonisk udtryk. Det er traditionelt og tidløst; originale tegltagsten er jo matte, siger Lena Andersson, indretningsarkitekt, Atrium Design AB.

Naturlige og klassiske farver består – ligesom taget

De fleste husejere har en mening om, hvilken facadefarve, de foretrækker, men finder det sværere at vælge farve på tagstenene. Taget er af et andet materiale og har en anderledes overflade, som fungerer  bedst i kontrast til facaden. Har man en stærk facadefarve, vil man ofte foretrække et neutralt tag, sort eller gråt. Har man en neutral facadefarve, vil man gerne at taget skal fremhæve facaden, for eksempel en teglrød tagsten til et gråt hus.

-  Taget skal have sin egen farve. Det er de naturlige og traditionelle farver, som består og farven på taget skal holde længe, mindst 40-50 år, facaden kan man male om, men ikke taget, siger Åke Svedmyr, Färg- & Fasadkonsult AB.

Fakta B&C Polar

• Betontagsten – et naturligt materiale, der udelukkende består af sand, vand, cement og jernoxidpigment.
  • Lang holdbarhed – en unik overflade, som gør at farven holder meget længere end ved almindelige overfladebehandlinger.
  • Indeklima - varmereflekterende overflade, som giver et mere behageligt indeklima om sommeren.
  • Mat farveskala – Teglrød, Sortbrun, Grå, Brun.
  • Tagtilbehør – alt det nødvendige tagtilbehør til en komplet B&C Polar tagløsning.

Se også filmen om B&C Polar og Moniers betontagsten

I B&C familien findes også:

-  B&C Dobbelt-S

-  B&C Protector 2.0, glansfuld betontagsten med samme unikke overfladebehandling som Polar

-  B&C Danflock – taget uden undertag, findes også med såvel Polar som Protector overflade

MONIER er den førende leverandør af tagmateriale i Norden og Baltikum. Med et bredt sortiment af komplette tagløsninger herunder tagsten, specialsten og tilbehør har Monier alt det, der gør taget funktionelt og æstetisk. Monier har ca. 370 ansatte i Norden og Baltikum og havde i 2011 en omsætning på 100.4 millioner Euro. Blandt vore kendte produkter er Dantegl, B&C og Hollander. Monier Norden & Baltikum er en del af Monier. I alt har virksomheden 130 fabrikker og aktiviteter i 40 lande. Monier er verdens førende producent af tagprodukter til hældningstage, tagtilbehør og skorstene. I 2011 havde Monier 9.350 ansatte og et salg på over 1,392 milliarder Euro. I Danmark har vi cirka 90 medarbejdere og to fabrikker samt regionalt kontor i Aalborg. Fabrikken i Hersom producerer betontagsten, og fabrikken i Volstrup producerer tegltagsten.
Læs mere på www.monier.dk.