Tag på dansk design

Tag på dansk design

I Danmark har vi stolte traditioner for at anvende tegl til byggeri. Fra de ældste danske teglstensbyggerier, som blev opført for omkring 1.000 år siden, går en lige linje frem til nutidens byggeskik, hvor tegl fortsat hører til blandt de foretrukne byggematerialer. Det er ikke underligt, for tegl har på alle måder vist sin værdi som et holdbart, naturligt og vedligeholdelsesfrit materiale, der passer perfekt til det omskiftelige danske vejrlig. Tegl som murværk og tagdækning er en vigtig del af den danske arkitektur og vores fælles historie. Tag f.eks. en tur gennem det indre København, hvor de arkitektoniske perler ligger tæt og vidner om en tid, hvor der ikke blev sparet på det gode håndværk og detaljerigdommen.

I Bredgade, i et af hovedstadens prægtige bygningskomplekser, ligger Designmuseum Danmark eller Det danske Kunstindustrimuseum, som stedet hed indtil 2011. Her kan man som besøgende opleve det ypperste og mest nyskabende inden for både dansk og international kunsthåndværk og design. Museet blev grundlagt i 1890 og flyttet til de nuværende rammer i 1926.

Håndstrøgne Dantegl tagsten i tre specialfremstillede farvenuancer

Bygningen, der omfatter fire fløje, som omkranser en lukket gårdhave med store, gamle træer og skulpturer, skal fra foråret 2013 igennem en større og tiltrængt tagrenovering. De mange tusinde kvadratmeter tagflade skal nedtages og erstattes med håndstrøgne Dantegl vingetagsten til JP-binder. For at få et udtryk og et farvespil, der i så høj grad som muligt matcher det oprindelige, har Monier til denne opgave specialfremstillet tre sortglaserede Dantegl tagsten med hver deres farveglød på Volstrup Teglværk. De tre farvenuancer er sort, sølvsort og sort transparent. I forbindelse med selve oplægningen blandes tagstenene, hvilket giver en tagflade med et helt unikt farvespil. Til renoveringen skal anvendes ikke mindre end 110.000 håndstrøgne Dantegl vingetagsten. Opgaven, der var udbudt i licitation, blev vundet af Hovedstadens Bygningsentreprise A/S, der har stor erfaring med renovering af gamle, historiske tagkonstruktioner, der kræver indsigt i og erfaring med tidligere tiders konstruktionsmetoder.

Danmarks første hospital

I dag er det moderne design og boligindretning i form af bl.a. møbler, tekstiler, glas og porcelæn, som fylder de mange rum. Bygningens oprindelige funktion var dog en helt anden, for her havde Danmarks første rigtige hospital, Det kongelige Frederiks Hospital, til huse i mere end 250 år. Som navnet antyder, var bygherren kong Frederik 5. Til at slå stregerne valgte man to af tidens meget kendte arkitekter, Nicolai Eigtved og Laurids de Thurah, der har sat deres tydelige præg på København. Hospitalet blev opført fra 1752 til 1757 og officielt indviet på kongens fødselsdag 31. marts 1757. Midlerne til driften kom fra det norske postvæsen. Efter kongelig resolution skulle overskuddet herfra i al evighed gå til Frederiks Hospital. Det var dengang, Norge endnu var en del af det danske rige. I forbindelse med oprettelsen af Rigshospitalet i 1910 blev Det kongelige Frederiks Hospital nedlagt. Bygningerne blev i 1919 skænket til Det danske Kunstindustrimuseum og ombygget efter tegninger af arkitekt Thorkild Henningsen.

Vi følger renoveringsprojektet og vender tilbage med en artikel senere på året.