Nortegl - lidt af en ener

Nortegl - lidt af en ener

Skal man have det fulde indtryk af en tagflades imponerende størrelse, skal den opleves fra fugle- eller helikopterperspektiv. Det er dog de færreste, som har sådan en maskine stående i baghaven, men mindre kan også gøre det. Håndværker Bjørn Honoré, B. Honoré Tagentreprise, har anskaffet sig en såkaldt drone med kamera, som bl.a. kom i aktion på en af virksomhedens helt store tagopgaver i Tilst ved Aarhus, hvor der blev oplagt 65.000 gule Nortegl falstagsten på et større lejlighedskompleks. Kom med i højden – se billederne og læs artiklen om det store renoveringsprojekt.

Fremkom med et fornuftigt alternativ

Bebyggelsen Ertebjerg i Tilst blev opført i 1987 af Aabyhøj Boligforening. Det er T. Skovgaard Sørensens Tegnestue ApS, der har tegnet det lave og tætte boligbyggeri, som blev præmieret for smuk arkitektur. Der er 136 lejligheder.

-  En lille del af tagfladen var allerede blevet udskiftet med nye, gule tegltagsten, da opgaven med at renovere hele bebyggelsens tagflade blev sendt i licitation i 2013, fortæller Bjørn Honoré. Det stod derfor nævnt, at der skulle oplægges tilsvarende tegltagsten på den resterende del. Tømrervirksomheden Thylkjær og Partner ApS i Tilst vandt hovedentreprisen, hvorefter vi (B. Honoré Tagentreprise i Vinderup) fik opgaven med nedtagning og oplægning af det nye tag. Det stod hurtigt klart, at den valgte tagløsning langt fra var den mest optimale, så vi gik i dialog med boligforeningen og forslog i stedet en engoberet gul Nortegl fra Monier. Det var såvel økonomisk som kvalitetsmæssigt en langt mere fornuftig løsning. Efter at have set Nortegl falstagstenen og hørt vores argumenter var bygherren med på idéen.

-  Det nemmeste for os ville naturligvis være at løse opgaven som allerede beskrevet, men når man ved, at der findes bedre løsninger, har jeg det bedst med at gå i dialog med kunden, så han eller hun ved, at der er et alternativ. Det er en god investering, som giver tilfredse kunder, der husker dig og fortæller videre om deres oplevelser til venner og kollegaer.

Anbefaler varmt Nortegl

Renoveringen af bebyggelsen Ertebjerg blev påbegyndt i august 2013 og afsluttet i februar 2014. Til tagfladen på 5400 kvadratmeter er der anvendt ca. 65.000 gule Nortegl.

-  Det er en beslutning, som både byggeherren og vi har været 100 % tilfreds med, for Nortegl er lidt af en ener. Den har en flot, dyb profil, der minder om den traditionelle vingetagsten. Den er nem at lægge, og falsen sikrer, at taget er helt tæt. Vi opdagede også meget hurtigt, at det er en tagsten med en utrolig styrke. Ikke en eneste tagsten gik i stykker i forbindelse med arbejdet på taget, hvor det ofte er nødvendigt at gå på selve tagstenene. Det er bestemt ikke sidste gang, jeg anbefaler en kunde at få oplagt Nortegl.

Lidt mere om Nortegl

Nortegl er, som navnet antyder, en falstagsten, der har dybe rødder i en lang nordisk tradition for at lægge tegl på vore tage. Falssystemet sikrer, at taget er både tæt og funktionelt. Nortegl, der er lidt større end almindelige tagsten, kan lægges med en  lægteafstand, der kan variere fra 320 til 380 mm, hvilket gør arbejdet både nemmere og hurtigere – Nortegl er med andre ord lig med en god totaløkonomi. Kan lægges på taghældninger helt ned til 15° og leveres i følgende farver: Naturrød, engoberet gul, engoberet sort og glaseret sort. Læs mere om Nortegl her.

Luftbillederne er venligst udlånt af Bjørn Honoré.