Hollander på d'Angleterre

Hollander på d'Angleterre

I hjertet af København ligger et hotel, der på alle måder er noget ud over det sædvanlige. Kåret som Nordens bedste for sin femstjernede luksus. Et prægtigt bygningsværk, der sammen med andre ikoner som Det Kongelige Teater, Charlottenborg, Magasin du Nord og Thotts Palæ (i dag den franske ambassade) omkranser Kongens Nytorv, der blev grundlagt som hovedstadens centrum i 1670 af Christian den 5. Efter en gennemgribende renovering både udvendig og indvendig i perioden 2011 til 2013 virker den hvide bygning med det sortglaserede tegltag i dag endnu mere imponerende. Der er naturligvis tale om Hotel d’Angleterre, hvis tag er blevet renoveret med Hollander glaseret mat sort fra Monier.

Det begyndte med en fransk frisør og en teatertrup

Hotel d’Angleterre kan føre sin historie mere end 250 år tilbage i tiden. I midten af 1700-tallet kom den unge franske frisør og sminkør Jean Maréchal til København med en teatertrup på gæstespil. Han grundlagde i 1755 efter fransk forbillede et traktørsted på hjørnet af Laksegade og Vingårdsstræde. Fem år senere fik Jean Maréchal privilegium til at drive et herberg. Efter en større ombygning i 1791 fik stedet navnet Hotel d’Angleterre efter ”Den Engelske Klub”, som holdt til på hotellet.

Ved Københavns brand 5. juni 1795, hvor mere end 900 ejendomme nedbrændte, blev også Hotel d’ Angleterre flammernes bytte. Samme år købte og indrettede den daværende ejer Gottfried Rau et hotel i Den Gramske Gård på hjørnet af Østergade (Strøget) og Kongens Nytorv, hvor Hotel d’Angleterre ligger i dag. Ejendommen har igennem årene gennemgået flere ombygninger bl.a. i 1915, hvor der efter en omfattende brand blev tilføjet en ekstra etage. Fra 1898 til 1909 var det den kendte brygger Carl Jacobsen, der ejede hotellet, og under den tyske besættelse blev det beslaglagt af den tyske værnemagt.

Endevendt fra kælder til kvist

I dag er det Remmen Fonden, der ejer det ikoniske hotel, som i perioden 2011 til 2013 gennemgik en opfattende og bekostelig istandsættelse. Byggeprocessen blev ekstra lang og kompliceret, da håndværkere og entreprenører undervejs stødte på flere forhindringer. Det viste sig f.eks. at der var giftigt bly i væggene, og bygningen var mere skrøbelig end ventet, så der måtte laves forstærkninger med tonstunge jernbjælker.

Det var arkitektfirmaet C. F. Møller, der er en af Nordens ældste og største arkitektvirksomheder, som stod i spidsen for renoveringen. Fra kælder til kvist - alt har fået en kærlig hånd. De oprindelige 123 værelser er blevet til 90 værelser og suiter, der lever op til alt, hvad den kræsne hotelgæst i dag forventer af komfort og luksus. Facaden står blændende hvid i det skarpe sollys, vinduesrammerne er malet i den klassiske københavnergrønne farve, og som prikken over i’et er der på taget oplagt matte sortglaserede Hollander tagsten fra Monier. Den smukke, silkematte overflade og falstagstenens klassiske bølgede profil giver den historiske bygning et både harmonisk og helstøbt udtryk. Man fornemmer, at her er der virkelig kræset for hver en detalje.

Berømthedernes hotel

Mange berømtheder har igennem årene gæstet Hotel d’Angleterre – bl.a. H. C. Andersen, Winston Churchill, Bill Clinton, Walt Disney, Michael Jackson, Danny Kaye, Madonna og Whitney Houston, for blot at nævne nogle få.

Monier har ca. 300 ansatte i Norden og Baltikum og havde i 2015 en omsætning på godt 103 millioner Euro. Monier er en del af BMI koncernen.