Fra typisk 70'er tag til moderne falstagsten

Fra typisk 70'er tag til moderne falstagsten

Rundt omkring i Danmark ligger i titusindvis af boliger fra 1960’erne og 1970’erne, som trænger til et nyt tag. På mange af husene ligger bølgetagplader, som efterhånden har set bedre dage. Et nyt tag pynter, men det er også med til at hæve husets værdi. Og i langt de fleste tilfælde kombineres tagrenoveringen med efterisolering af loftrummet, hvilket er med til at spare penge på varmeregningen. Vi har besøgt familien Christensen i Bjerringbro, der netop har fået deres hus fra 1978 renoveret med MFS og Achat falstagsten fra Monier.

-  Vores brune bølgepladetag var efterhånden blevet helt gråt, og pladerne var begyndt at smuldre, fortæller husejer Mogens Christensen. Nogle vælger at få deres tag malet, men det er kun en stakket frist, da maling i længden ikke kan holde sammen på et tag, der er i forfald. Da naboen fik nyt tag, og vi så det flotte slutresultat, besluttede vi os også for at tage fat. Udgangspunktet var at få oplagt et tag med enten tegl- eller betontagsten. Vi besøgte tømmerhandlen for at se udvalget og gik i dialog med Tømrer- og Snedkervirksomheden Børge Jacobsen A/S for at finde den optimale løsning. Valget faldt på Achat med en ædelengoberet sort overflade. Ud over stenens form, som jeg synes passer godt til vores hus, så tiltalte det mig også, at tagstenens overflade er mindre modtagelig over for skidt og bevoksning. Da vi begyndte nedtagningen af det gamle tag, viste det sig, at en udskiftning var mere end tiltrængt, for pladerne gik i stykker en efter en.

For at tagkonstruktionen på huset i Bjerringbro kan bære et tag med tegltagsten, der er tungere end bølgetagplader, har det været nødvendigt at forstærke gitterspærkonstruktionen flere steder. Til dette formål har Monier udviklet MFS – Monier ForstærkningsSystem, der gør det nemt at skifte fra et let til et tungere tag. Monier tilbyder gratis at beregne tagkonstruktionens bæreevne og udarbejde et forslag til en tag- og forstærkningspakke. Her kan du læse mere om MFS og downloade vejledning og oplysningsskema, der hjælper dig videre til et nyt tag med enten tegl- eller betontagsten.

-  Det er første gang vi arbejder med Moniers Forstærkningssystem, fortæller tømrer Anders Mogensen fra Tømrer- og Snedkervirksomheden Børge Jacobsen A/S. Når først de nødvendige oplysninger er fremskaffet og beregningerne lavet, er det nemt at gå til. Til forstærkningsbeslagene, som skal monteres ved tagfoden medfølger en enkel og overskuelig monteringsvejledning, der viser hvor og hvordan beslagene monteres korrekt. Der er intet at tage fejl af. Tidligere måtte vi selv fremstille den nødvendige forstærkning i træ. Det er ikke længere nødvendigt, når der anvendes MFS. Som håndværker går du til opgaven med en større ro, da du ved, at der ligger professionelle ingeniørberegninger bag den udførte forstærkning.

I forbindelse med renoveringen er der blevet oplagt Divoroll Top undertag fra Monier og tagrummet er blevet efterisoleret med 200 mm. Der er ligeledes monteret nye lægter.

-  Når først tagstenene er fordelt på tagfladen, går det hurtigt med at lægge og binde dem, fortæller tømrer Brian Friis og lærling Rasmus Frost fra Børge Jacobsen A/S. Her er ingen slinger i valsen, når der først tages fat. Det går nemt og hurtigt med at få Achat tagstenene til at ligge helt lige, så helhedsindtrykket bliver både smukt og harmonisk. Det er en flot og stærk falstagsten til en yderst attraktiv pris.

Her kan du læse meget mere om Achat falstagsten, der leveres i farverne: Naturrød, engoberet sort og ædelengoberet sort. Achat, der er en ny tegltagsten i Moniers store produktprogram, blev i 2012 tildelt den prestigefyldte designpris Red Dot Design Award.