Nærbillede af B&C Danflock tagsten, hvor man tydeligt ser banerne med flock, som har givet navn til den unikke tagløsning.

Bag om B&C DANFLOCK

De første B&C betontagsten blev fremstillet på Hersom Værket nord for Viborg 1. marts 1979, fortæller Ivan Faurholdt, der var fabrikschef fra 1979 til 2000. I 1982 blev de første forsøg med en tætningsfuge bestående af polyamid-flock påbegyndt. Det var virksomhedens udviklingschef Leo Brøndum, der stod for det omfattende udviklingsarbejde. Han var skarp og meget idérig. Selv når tingene drillede allermest – og det gjorde de til tider – så gav han aldrig op men fortsatte ufortrødent ad nye veje.

Idéen opstod i 1970’erne

Tanken bag var at skabe en helt ny form for tagløsning, der kunne oplægges uden brug af undertag. En tagløsning, der på den ene side var så tæt, at vand og fygesne ikke kunne trænge ind, men på den anden side så åben, at kondensdannelser kunne drænes ud, så tagkonstruktionen altid var tør og velventileret. Det var de egenskaber, man ønskede at opnå ved at påføre B&C betontagsten mange tusinde små flock, der står ganske tæt. Idéen var dog ikke helt ny, for allerede i slutningen af 1970’erne havde man gennemført forsøg med beflockning af fibercementplader dog uden at nå frem til noget brugbart resultat.

Teknologien med beflockning af forskellige overflader har været kendt og brugt langt tilbage i tiden bl.a. i forbindelse med fremstilling af tekstiler, tapeter og gulvtæpper.

Limen skabte problemer

Der blev gennemført en lang række forsøg. Det var specielt limen, hvori de mange små flock skulle fæstnes, der skabte problemer. Flere danske og tyske producenter af lim blev involveret i udviklingsarbejdet. Efter lang tids søgen lykkedes det at finde en lim med de ønskede egenskaber. Der var efterhånden kommet så meget styr på processen, at det blev besluttet at påbegynde en egentlig produktion af B&C Danflock, som tagstenen med tiden kom til at hedde. Til formålet blev der lejet lokaler i nabobyen Bjerregrav, hvor der blev opbygget en produktionslinje og ansat 3-4 mand.

Processen var noget anderledes end i dag, hvor B&C betontagsten påføres en færdig flock-banevare, der bedst kan sammenlignes med de velcrobånd, som anvendes til lukning af tøj og sko.

Den spæde start

Tagstenene blev først opvarmet i en ovn og gennem en stålskabelon blev der sprøjtet lim på de ønskede steder. Til påføring af polyamid-flockene blev der anvendt elektrostatik, der er en form for elektromagnetisme. Transportbåndet, hvorpå tagstenene lå, var negativ ladet, mens det håndholdte beflockningsapparat, som påførte flocken ned i limen var positivt ladet. Det fik de mange tusinde små flock til at stå helt tæt. Herefter blev Danflock-stenene atter placeret i en varmeovn, hvor de skulle stå natten over. Det var et forholdsvist primitivt set-up.

Medarbejderne konstruerer nyt anlæg

Den manuelle arbejdsgang betød selvsagt, at der i begyndelsen var tale om en meget begrænset produktion af B&C Danflock. Efterspørgslen derimod, den var stigende, så allerede efter få år i Bjerregrav stod det klart, at det var nødvendigt at øge produktionskapaciteten væsentligt. Virksomhedens udviklingsfolk og håndværkere tog fat på at udtænke og tegne et anlæg, der kunne fungere sammen med det allerede eksisterende produktionsanlæg på Hersom Værket. Arbejdet stod på i 1985 og 1986, hvor der blev ansat en del smede og maskinarbejdere til at konstruere den nye produktionslinje.

Det nye anlæg stod klar til at producere de første B&C Danflock tagsten halvandet år efter, at beslutningen om udvidelsen var taget i 1985. I forbindelse med det eksisterende anlægs transportbånd blev der etableret en gribeanordning, der kunne håndtere ca. 25 tagsten i minuttet. Det gav en væsentlig forøgelse af kapaciteten. Siden da er hele anlægget blevet fornyet med svensk-fremstillede maskiner, og i 1994 gik man over til at anvende færdigproducerede flock-banevarer.

Klik her, hvis du vil videre mere om B&C Danflock og de mange fordele ved at vælge netop denne tagløsning.

Monier har ca. 300 ansatte i Norden og Baltikum og havde i 2014 en omsætning på godt 100 millioner Euro. Monier Norden & Baltikum er en del af Braas Monier Building Group. I alt har virksomheden mere end 100 fabrikker og aktiviteter i 37 lande. Monier er verdens førende producent af tagprodukter til hældningstage, tagtilbehør og skorstene. I 2015 havde Monier godt 7.300 ansatte og et salg på over 1,2 milliarder Euro.