BKI’s ekspertsmager smager på 300 kopper kaffe om dagen

BKI’s ekspertsmager smager på 300 kopper kaffe om dagen

Casper Rasmussen er ekspertsmager og indkøber i BKI. Han har ansvaret for at skabe den velkendte smag af din favoritkaffe ud fra en råvare, der altid er i forandring. Hans vigtigste redskab er smagsløgene.

I smagerummet er der dyb koncentration hver eneste dag, når klokken slår 08.15. Casper Rasmussen, BKI’s indkøbschef og ekspertsmager, står sammen med sit smagspanel bøjet over de 63 kopper friskbrygget kaffe, som denne dags morgensmagning udgøres af.

Det er gårsdagens nyristede kaffer, der skal testsmages, før de får lov at finde vej til supermarkedets hylder.

Med deres smageskeer i hånden slubrer de sig på skift gennem hver eneste kop, for herefter at spytte ud og notere, hvordan den enkelte kaffe smager i dag. De slubrer ikke på grund af manglende manerer, og de undlader ikke at drikke kaffen, fordi den ikke smager godt.

Den forfinede teknik fremhæver derimod kaffens aromaer og smagsnuancer for den trænede kaffesmager. Og kaffen drikkes ganske enkelt ikke, fordi smagspanelet skal smage på mindst 200 kopper kaffe mere i dag.

En nøje systematiseret og organiseret procedure der gentages igen og igen, dag efter dag. For smagstestene er, ifølge Casper Rasmussen, en helt essentiel del af det håndværk, det er at fremstille kvalitetskaffe:

Vores sensoriske smagstest er fuldstændig altafgørende for, at vi i BKI kan producere vores velkendte produkter. Det er min fineste opgave at tage ansvar for, at vi sammensætter den kaffe, der altid smager, som vores kunder forventer. Og det er vel at mærke ud fra en råvare, der aldrig er konstant, men ændrer sig fra høst til høst og fra år til år. Derfor bliver vi hele tiden nødt til at smage på kaffen.

Af samme årsag smager Casper og hans hold typisk på 30 kopper af en kaffebønne, inden den overhovedet får lov at komme ind på BKI’s risteri som grøn råbønne.

Efter ristning og pakning smager de på ti kopper mere.

At være kaffesmager er ikke bare en smagssag

Det tager halvandet år at blive godkendt som kaffesmager i BKI og dermed at blive en del af Casper Rasmussens smagspanel. For det kræver nysgerrighed og vedholdenhed at opøve de rette færdigheder, ligesom smagerne skal være i stand til at vurdere kaffen ens.

De skal med andre ord kalibreres med hinanden, og de testes hvert halve år, for at sikre, at smagsløgene altid er i topform.

Smagerne skal bl.a. kunne rangere en hvilken som helst kaffe på parametre som eksempelvis aroma, syre og fylde. De skal kunne matche råbønner til de mere end 30 forskellige smagsprofiler, som BKI sammensætter deres kaffer af, og de skal kunne smage, om en kaffe er over- eller underdoseret, kværnet for fint eller groft - eller måske ristet forkert.

Det er ren skoling det her. Det nytter ikke, hvis vi ikke har dyrket vores smagning til et niveau, hvor vi kan beskrive og vurdere den enkelte bønne og kaffe meget præcist. Ud fra vores smagninger skal jeg vurdere, om de råbønner, jeg køber hjem, har den rette kvalitet og passer til vores forskellige smagsprofiler. Og jeg skal sikre mig, at al vores færdigristede kaffe smager, som den skal, fortæller Casper Rasmussen.

Så smagningerne er ikke bare en smagssag.

Det er en systematiseret kvalitetstest, der reelt kan være af større økonomisk betydning, hvis en kaffe skule gå hen og blive afvist.

Håndværket er drivkraften bag den gode kaffe

Tilbage i smagerummet er der heldigvis ingen anmærkninger ved dagens morgensmagning. Al kaffe er blevet smagt op mod samme type kaffe fra tidligere ristedatoer. Bare for at være sikker.

Men havde en kaffe ikke smagt, som den skulle, da ville den aldrig forlade BKI’s matrikel, fortæller Casper Rasmussen.

Og det er netop denne blanding af udfordring og ansvar, der fortsat driver indkøberen i sit daglige arbejde og har gjort det i mere end 25 år;

Min motivation ligger i håndværket af smagningen. Jeg skal finde bønner fra hele verden – som i bund og grund alle er lysegrønne, har nogenlunde samme størrelse og ligner hinanden. Og som en anden kaffealkymist er det mit ansvar at sammenligne bønnerne, skille dem ad og sammensætte dem på ny for at skabe lige præcis smagen af den kaffe, som vores kunder kender og foretrækker.

Det er BKI’s kaffesmagere trænet til

• At vurdere en hvilken som helst kaffe på parametre som bl.a. aroma, krop, syre og eftersmag.
  • At finde og genkende mere end 30 forskellige smagsprofiler for BKI’s kaffebønner.
  • At smage om en kaffe er brygget forkert: Om den er over- eller underdoseret, kværnet for fint eller groft eller ristet forkert.
  • At genkende og reagere på en lang række bismage, der er uønskede i kaffe: F.eks. overfermentering, jordsmag eller kartoffel- og ærteagtige bismage.

Anders Fisker Olesen

Pressekontakt Head of Marketing & Innovation +45 21 21 80 90

Kvalitetskaffe siden 1960

BKI blev stiftet i 1960 af Svend Mathiesen, hvor han for første gang langede nyristet, brasiliansk, kaffe over disken i hans lille forretning Brasil Kaffe Import. Siden da er BKI kun vokset stødt. I dag importerer vi kaffe fra hele verden, som vi med stor omhu og ekspertise rister og pakker på vores moderne risteri i Aarhus. Vi er blandt de største aktører på det danske kaffemarked med salg til både detail og foodservicesektoren, en omfattende private label produktion samt stigende eksport. Gennem årene har vi udvidet vores aktiviteter, og foruden kaffe forhandler vi i dag en lang række special- og delikatessefødevarer, ligesom vi i mere end 30 år har leveret professionelle kaffeløsninger til det danske erhvervsliv.

BKI foods

Søren Nymarks Vej 7