Gå til indhold
Opkøbet af Kroatiske Spacva gør Bjelin til Europas største producent af egetræsfinér

Pressemeddelelse -

Bjelins moderselskab Pervanovo Invest AB med hovedsæde i Skånska Viken og med flere datterselskaber i Kroatien har erhvervet sig 98 procent af aktierne i Spacva, der er noteret på børsen i Zagreb. Spacva, der producerer finér af høj kvalitet til gulve er placeret i Vinkovci tæt på de store egetræskove. Købet sikrer leveringen af den meget efterspurgte råvare i højkvalitets egetræ, -en af hovedkomponenterne i Bjelins gulve.

- Eg er en mangelvare, og med opkøbet fordobler vi nu vores tilgang af eg. Vores seneste revolutionerende innovation er den nye Woodura-teknologi, der gør det muligt for os at fremstille ti gange flere hærdede trægulve af en egetræsstamme end med anvendelsen af traditionel produktionsteknologi. Med overtagelsen af Spacva sikrer vi tilgangen af egetræsfiner og bliver Europas førende trægulvfirma med en produktion på mere end 20 millioner kvadratmeter, siger Darko Pervan CEO Pervanovo Invest AB. ”

Spacva afnoteres straks efter købet på børsen, og navnet ændres til Bjelin Spacva. Yderligere 850 ansatte vil således tilslutte sig virksomhedsgruppen, som bliver en af Europas største producenter af finér af egetræ. Efter overtagelsen bliver koncernen, ledet af moderselskabet Pervanovo, Kroatiens største producent indenfor træforarbejdning med 1.700 ansatte fordelt på fem produktionsenheder i Kroatien. En produktionsenhed er også placeret i Viken i Sverige.

De to kroatiske finérproducenter Bjelin Otok og Bjelin Spacva ligger i udkanten af Europas største sammenhængende egetræsskove, Spacva-skovene. Tilsammen har de en produktionskapacitet svarende til 25 millioner kvadratmeter egetræsfinér. Gruppen af virksomheder, som Bjelin er en del af, bliver dermed Europas største producent af FSC-certificeret egetræsfinér af høj kvalitet til gulv- og møbelindustrien.

-I dag kommer en stor del af vores egetræsfinér fra produktionsenheden Bjelin Otok i Kroatien. Finéren fra egetræerne i Spacva-skovene er perfekt til fremstilling af de lange brede planker i vores hærdede trægulvssortiment. Kvaliteten er garanteret med FSC, en bæredygtighedscertificering, som vores kunder sætter stor pris på, siger Zoran Mihajlovic, administrerende direktør for Bjelin Sweden AB.

Hoveddelen af egetræsfinéren vil blive brugt internt til produktion af hærdede trægulve i Viken, Sverige og i Ogulin, Kroatien i henhold til den patenterede Woodura-teknologi, der er udviklet af Pervanovos datterselskab Välinge Innovation, og som går under produktnavnet Hærdet Træ i Bjelins gulvsortiment.

-Nu kan vi koordinere vores fem produktionsenheder i Kroatien, og dermed bliver det mere effektivt at bearbejde og forædle råmaterialerne. Vores finérfabrik i Vinkovci og Otok vil producere 90 procent af alt finér skovet i Spacva-skovene. De korte transportafstande giver betydelige fordele med hensyn til omkostninger, produktkvalitet og miljøpåvirkning. Der vil blive foretaget betydelige investeringer i de to finérfabrikker for at tilpasse råvarerne til produktionen af hærdede trægulve, der fremstilles i henhold til Välinge Innovations patenterede Woodura-teknologi, siger Stjepan Vojnic, administrerende direktør, Pervanovo Kroatien.

Bjelin er en del af en svensk familieejet koncern med base i Viken i det sydlige Sverige og med topmoderne produktionsfaciliteter i de kroatiske regioner Bjelovar, Ogulin og Otok. Koncernen har over 1.000 medarbejdere og en årlig omsætning på 1,3 milliarder svenske kroner med salg på hele det europæiske marked. Grundlæggerne af Bjelin opfandt verdens første laminatgulvprodukter i deres tid hos Perstorp i slutningen af 1970'erne. Efter grundlæggelsen af Bjelin introducerede de i 1990'erne det innovative klikgulv, som nu er virksomhedens førende produktserie. Research og udvikling varetages af Välinge Innovation AB, www.bjelin.com

Creative Flooring

Bjelin er en del af Pervanovo Invest AB-koncernen og udvikler og fremstiller en bred vifte af gulvprodukter, herunder traditionelle trægulve og innovative gulve af nye materialer. Denne udvikling er i samarbejde med søsterselskabet Välinge Innovation AB, bedst kendt som opfinderen af det første mekaniske gulvlåsesystem.

Produktionen foregår på Bjelins topmoderne fabrikker i Sverige og det Kroatien, hvor virksomheden har adgang til højkvalitets FSC-certificeret træ. I generationer har meget erfarne medarbejdere arbejdet der for at forædle den velkendte slaviske eg til vintønder – og nu gulve.

Bjelin-Denmark