Gå til indhold
Årets gulvnyhed på Stockholm Design Week - brede planker i hærdet lys asketræ fra Bjelin

Pressemeddelelse -

Ask er den seneste tilføjelse til Bjelins produktfamilie af hærdede trægulve. Gulvet fremstilles under kraftigt tryk og høj varme for at opnå uovertruffen holdbarhed. Den matte lak beskytter træet mod smuds og slidtage og gør gulvet nemt at rengøre og vedligeholde, mens overfladen bevarer den ægte varme træfornemmelse.

"Vores hærdede trægulve er nu nye favoritter i vores brede sortiment," siger Johan Larsson, salgs- og marketingchef hos Bjelin. Den nye innovation, hærdede gulve er lige så banebrydende som trelags- lamelparketten, da den kom frem i 40'erne, og som fuldstændig erstattede de dyre massive trægulve, der også var vanskelige at installere. Vi kan se en lignende ændring nu med en helt ny kategori af prismæssigt overkommelige og holdbare trægulve.

Bjelins hærdede trægulve er utroligt stærke og af meget høj kvalitet, men de er også meget holdbare ud fra et miljømæssigt synspunkt. Med den nye effektive teknologi udnyttes meget mere råtræ til færdigt gulv. Den automatiserede produktion er ressourceeffektiv, og spildmaterialet omdannes til træpulver der genbruges. Gulvene fra Bjelin er også altid udstyret med den nyeste limfri klikgulvsteknologi.

Teknologien hvorved hærdet træ fremstilles, er udviklet af Bjelins søsterselskab Välinge Innovation, og gulvene produceres på en hypermoderne fabrik i Skånska Viken.

For at imødekomme den stigende efterspørgsel efter hærdede trægulve er Bjelin nu ved at bygge endnu en trægulvfabrik i Ogulin i Kroatien. Anlægget Ogulin 2 bliver verdens største trægulvfabrik, når den står færdig i 2027.

Bjelin er en del af en svensk familieejet koncern med base i Viken i det sydlige Sverige og med topmoderne produktionsfaciliteter i de kroatiske regioner Bjelovar, Ogulin og Otok. Koncernen har over 1.000 medarbejdere og en årlig omsætning på 1,3 milliarder svenske kroner med salg på hele det europæiske marked. Grundlæggerne af Bjelin opfandt verdens første laminatgulvprodukter i deres tid hos Perstorp i slutningen af 1970'erne. Efter grundlæggelsen af Bjelin introducerede de i 1990'erne det innovative klikgulv, som nu er virksomhedens førende produktserie. Research og udvikling varetages af Välinge Innovation AB, www.bjelin.com

Creative Flooring

Bjelin er en del af Pervanovo Invest AB-koncernen og udvikler og fremstiller en bred vifte af gulvprodukter, herunder traditionelle trægulve og innovative gulve af nye materialer. Denne udvikling er i samarbejde med søsterselskabet Välinge Innovation AB, bedst kendt som opfinderen af det første mekaniske gulvlåsesystem.

Produktionen foregår på Bjelins topmoderne fabrikker i Sverige og det Kroatien, hvor virksomheden har adgang til højkvalitets FSC-certificeret træ. I generationer har meget erfarne medarbejdere arbejdet der for at forædle den velkendte slaviske eg til vintønder – og nu gulve.

Bjelin-Denmark