Kunstens Stemmer - uddannelse for kunstnere, kunstinstitutionsledere og andre kunstpolitiske stemmer

Vil du styrke den offentlige samtale om kunstens betydning for mennesker og samfund? Vil du undervises og inspireres af eksperter i kommunikation, positionering og medier?

Arbejder du professionelt med billedkunst, scenekunst eller relaterede felter? Så kan du ansøge om optagelse på 'Kunstens Stemmer' - en kommunikationsuddannelse for kunstnere, kunstinstitutionsledere og -ansatte, debattører, projektledere, kommunikatører, forskere og andre kunstpolitiske stemmer.

Sammen med Betty Nansen Teatret og Kunsthal Charlottenborg, udbyder Bikubenfonden den nye uddannelse, hvor deltagerne kan styrke deres kompetencer til at deltage i den offentlige samtale om kunst.

Uddannelsen er resultatet af et fælles ønske om at stimulere politiske samtaler om kunstens betydning for mennesker og samfund, samt styrke vidensdeling og debat. Vores mål er at understøtte aktører i det professionelle billed- og scenekunstfelt med konkrete kommunikationsredskaber, motivation og større netværk.

Om uddannelsen – Kunstens Stemmer
Uddannelsen er et praksisnært forløb, der trækker forskellige kommunikationsfagligheder ind fra kunstfeltet, kulturverdenen og fra andre sektorer, så deltagerne får kompetence, indsigt og erfaring, der kan muliggøre og kvalificere øget deltagelse i samfundsdebatter.

Undervisningsforløbet struktureres som deltagende workshops, hvor der arbejdes med en personlig, gennemgående case, løbende træning, sparring og præsentationer.

Hver undervisningsgang præsenterer konkrete kommunikationsredskaber, indeholder faglige inspirationsoplæg, og arbejder med deltagernes egne udviklingspotentialer. Undervisningen er drevet af forskellige kommunikationseksperter, der har aktuel praksis indenfor temaet.

Forløbet vil berøre følgende kommunikationsdiscipliner:

• Kommunikationsteori
  • Personlig profil, positionering og rolle
  • Public Affairs
  • Retorik og taleteknik
  • Pressearbejde
  • Medietræning
  • Sociale medier

Du kan blandt andre møde:

• Emma Holten, foredragsholder, debattør og redaktør
  • Karen Lorenzen, direktør, Operate
  • Villads Andersen, forfatter, skribent på Information og tidl. taleskriver for statsminister Mette Frederiksen
  • Gudrun Marie Schmidt, kulturjournalist og podcastvært, Politiken
  • Mia Bahl Jensen, seniorrådgiver, Ulveman & Børsting
  • Thomas Rohden, politiker, Det Radikale Venstre
  • Mette Højen Wiik, stifter, Work In Tune
  • Superflex Studio
  • Michael Thouber, direktør, Kunsthal Charlottenborg
  • Eva Præstiin, direktør, Betty Nansen Teatret

Sådan kan du deltage
Uddannelsen er målrettet professionelle aktører indenfor kunstfelterne, der ønsker at styrke deres potentiale for at deltage i offentlige og politiske samtaler om kunstens betydning for mennesker og samfund.

Uddannelsen er gratis og ulønnet. Den strækker sig fra marts til juni 2024 og indeholder en middag, netværksdannelse og fire kursusdage af cirka syv timer. Hovedparten af undervisningen vil foregå i hverdage mellem kl. 9.00-16.00. Der vil være forplejning og mulighed for transportstøtte. Uddannelse og ansøgning foregår på dansk.

Du kan ansøge indtil den 8. januar, 2024

Send din ansøgning til jbr@bikubenfonden.dk. Den kan indeholde følgende:

• Motivation og relevans (maks. 1 side), samt et kort CV.
  • Eksempler på, hvordan du allerede deltager i den offentlige samtale samt en beskrivelse af, hvad du vil fokusere på under uddannelsen (tema/projekt/indsats/case).
  • Andet, kort materiale, du finder relevant.

Du får svar om mulig optagelse på uddannelsen inden udgangen af januar 2024.

Et sammensat hold
Vi ønsker en mangfoldig sammensætning af deltagere ud fra antagelsen om, at det vil styrke kvaliteten af uddannelsen, herunder fordi gensidig inspiration fra andre erfaringer vurderes betydningsfuldt for undervisningen og netværket.

Der sigtes efter en samlet balance i deltagerkredsen, fx ud fra følgende parameter:

• Alder, geografi, køn, etnicitet, social, økonomi og øvrig relevant diversitet.
  • Forskellige erfaringer - såsom faglighed, baggrund, ansættelsesforhold med mere.
  • Mellem billedkunst, scenekunst og andre relevante fagligheder i kultursektoren (såsom institutionsledere, kommunikatører, projektledere, debattører, forskere mv.), evt. andre kunstarter med mere.
  • De optagne ansøgere arbejder professionelt i og/eller med billedkunstfeltet, scenekunstfeltet eller nært relaterede felter i Danmark.

Uddannelsen indeholder fem kursusdage på forskellige lokationer i København: 20. marts (kl. 17.00 – 21.00) samt 3. april, 24. april, 15. maj og 5. juni (kl. 9.00 – 16.00). Med forbehold for ændringer.

Jeppe Bo Rasmussen, tlf.: 24 40 18 97, jbr@bikubenfonden.dk
Chef for public affairs og kommunikation på kunstområdet, Bikubenfonden

Bikubenfonden arbejder med at nyskabe muligheder for unge på kanten og for aktuel scene- og billedkunst.