​Faldne brand- og redningsfolk mindes i Holmens Kirke

”Det er vigtigt, at ære de brand-, rednings- og ambulancefolk, som risikerer liv og helbred”, siger Jan Johansen fra arrangørkredsen bag Mindehøjtideligheden for faldne brand- og redningsfolk fredag den 6. oktober i Holmens Kirke

Fredag den 6. oktober kl. 11.00 danner Holmens Kirke for 11. gang ramme om mindehøjtidelighed for faldne brand- og redningsfolk. Her har arrangørerne – Beredskabsforbundet, Falck og Danske Beredskaber – inviteret og modtaget til meldinger fra bl.a. deres egne organisationer, fra regeringen, Folketinget, beredskaberne, Beredskabsstyrelsen og Rigspolitiet. Pressen er også inviteret.

”Det er vigtigt, at ære de brand-, rednings- og ambulancefolk, som risikerer liv og helbred hver dag for at hjælpe og sikre os andre bedst muligt. Heldigvis er de generelt gode til at passe på sig selv, når brande skal slukkes og borgere skal undsættes. Men ikke desto mindre er otte omkommet i denne indsats siden årtusindskiftet og flere før da. Det er dem vi skal mindes ved højtideligheden”, udtaler Jan Johansen fra arrangørkredsen forud for mindehøjtideligheden. Han er præsident for Beredskabsforbundet, formand for priskomiteen for den danske redningsberedskabspris og taler ved under gudstjenesten i Holmens Kirke.

Efter gudstjenesten vil der være en ceremoni ved mindestenen for faldne brand- og redningsfolk i kirkehaven, hvor der nedlægges krans.

Se mere om arrangementet på Beredskabsforbundets presserum på Mynewsdesk

• Forsvarsspørgsmål

Vi er en frivillig organisation, som mener, at hjælp er en æressag.

Beredskabsforbundet er organisationen for alle frivillige i det danske redningsberedskab. Læs mere om organisationen her.

Hendes Majestæt Dronningen er protektor for Beredskabsforbundet.

Foruden at være det organisatoriske ståsted og repræsentere og oplyse om de frivillige og deres indsats i det danske redningsberedskab, bidrager vi med en afgørende, landsdækkende og lokalt forankret indsats for at styrke befolkningens selvhjulpenhed i forbindelse med ulykker og katastrofer.

Vores mål er at bidrage til et robust samfund og sikre, at beredskabstanken udbredes så borgere og redningsberedskab er sammen om at skabe øget tryghed for alle og enhver – i dag og i fremtiden.