Fornyet velvære: De nye Azure-modeller fra Bentley

Fornyet velvære: De nye Azure-modeller fra Bentley

De nye Azure-modeller fra Bentley vil være tilgængelige på tværs af det komplette modelprogram, hvilket inkluderer Bentayga, Flying Spur, Continental GT og Continental GT C. Dog er Azure mere end blot en specifikation og inkluderer omfattende taktile og visuelle features designet til at øge velvære og reducere stress, hvilket, kombineret med videreudviklet førerassistent-teknologi, skaber en mere sikker og komfortabel rejse.

Hvor Bentley Speed-familien har ultimativ sportslighed som det primære fokus, vil Azure-modellerne dermed fremhæve en anden del af Bentley-mærkets karakter, nemlig evnen til at kunne tilbagelægge store afstande hurtigt, ubesværet og behageligt.

Enhver Bentley kombinerer behagelighed og begejstring i en sansevækkende oplevelse, men Azure-modellerne henvender sig særligt til de kunder, der prioriterer det førstnævnte med en nøje udvalgt række funktioner designet specielt til at forøge komforten og dermed også velværen for bilens passagerer.

“Ganske som Speed og Mulliner hjælper Azure vores kunder med at tage det rigtige valg i forhold til at finde den ideelle Bentley, som matcher deres drømme. Fra vores eksperters undersøgelser ved vi, at den holistiske tilgang til velvære bag rattet sammen med teknologien, designet og håndværket, der skaber bilen, sørger for, at ejeren og dennes passagerer ankommer mere afslappede til deres destination, end de var, da de drog hjemmefra.” Lyder det fra CEO hos Bentley Motors, Adrian Hallmark.

Sikkerhed og sindsro

Sæderne og kontrollen af disse er grundlæggende for en behagelig kørsel, hvilket nemt opnås med Front Seat Comfort Specification, som findes i alle Bentley Azure-modeller.

Fuldt justerbare sæder, der kan vinkles i 22 retninger, sikrer at enhver, uanset højde og drøjde, kan finde sig perfekt til rette. Sæderne indeholder desuden seks forskellige massageprogrammer og kan både opvarme og nedkøle, så kroppen holdes i en optimal temperatur på hele turen.

Et andet centralt element for Azure-modellerne er den intelligente undervogn, Bentley Dynamic Ride, som blandt andet inkluderer aktive krængningsstabilisatorer, der reducerer bilens krængning i sving og andre situationer, hvor der skabes bevægelse, så både fører og passagerer får en så behagelig køretur som muligt.

Studier har vist, at i omkring 20 procent af alle færdselsuheld spiller træthed en rolle. Derfor har Bentley skabt en Azure-kabine, som med sit på én gang behagelige og opfriskende miljø sørger for at holde føreren frisk og fokusere. Dette sker både gennem et sansevækkende design samt via eksempelvis head-up-display, som giver føreren vejanvisninger direkte i synsfeltet samt Night Vision, som bruger infrarøde kameraer til at identificere fodgængere, cyklister og andre elementer, som befinder sig udenfor LED-forlygternes lysområde.

Alt sammen er med til at sikre, at du som fører føler sig bedre i kontrol og dermed oplever en mere afslappende rejse.

Velvære bag rattet: En videnskab

Stress spiller en øget rolle i det moderne samfund, og ifølge en ny Global Workplace-undersøgelse var det daglige stressniveau rekordhøjt i 2021. Dette har betydning for sikkerheden på vejen, for ifølge en rapport, udarbejdet af organisationerne Brake og Direct Line, har 71 procent af de adspurgte bilister indenfor de seneste 12 måneder oplevet at miste koncentrationen på grund af irritation eller stress.

For at kunne analysere og udvikle Bentleys nye koncept, “Velvære bag rattet”, har udviklingsteamet bag Azure rådført sig med kreativ neuroforsker Katherine Templar-Lewis fra Kinda Studios, hvis vidtrækkende forskning indebærer viden omkring de eksterne faktorer, der har indflydelse på stress. Templar-Lewis’ forskning tager højde for alt fra lyset i kabinen og mønstrene, vi ser omkring os, til indflydelsen på, hvordan vi sidder i bilen og vigtigheden af den rigtige kabinetemperatur. Kombineret med Bentleys egne erfaringer giver det en forskningsbaseret optimering af den oplevelse, det er at rejse i en Bentley, såvel som fører som passager.

“I udviklingen af Azure-familien har vi rådført os med neuroforskere for at forstå forholdet mellem farve, tekstur, den taktile følelse og sågar duft for at kunne skabe en atmosfære af komplet sindsro inde i bilen. Når vi ser velproportionerede former, kurver og fremtrædende farver, udløser vores hjerner kemikalier som dopamin, som ikke kun føles rart, men også er godt for vores velbefindende. Sanselige receptorer omdanner den fysiske stimulans til neural aktivitet, der så går ind og påvirker vores hjerner og nervesystem. Stoffet, lydene, bevægelserne, farverne og berøringerne, det hele har indflydelse på vores nervesystem og kabinen i Azure er blevet forfinet tilsvarende,” lyder det fra Head of Colour & Trim hos Bentley Motors, Maria Mulder.

Smukke materialer og detaljer

Interiøret i Azure er præget af det såkaldte “wellness quilting”, et fraktalt mønster af præcist afmålte diamantformede syninger, som skaber et fængende sammenspil mellem lys og skygge, der tilsammen giver en uimodståelig trang til at skulle mærkes med fingrene. Og selvom Bentley-kunder altid vil give dig mulighed for at vælge blandt en bred vifte af træsorter og overflader, så tilbyder Azure-familien muligheden for tre prædefinerede slags: Mørk valnød, kroneskåret valnød og Koa, der med sit blødere og satin-agtige look fremkalder en beroligende stemning. Azure-kunder har også mulighed for at vælge mellem 15 forskellige farver læder, ligesom kontrastsyninger er standard og kantsyninger på sæderne frit kan tilvælges.

Til at komplementere de mange visuelle nydelser kommer Azure også med belyste indstigningslister, pedaler med det berømte B-logo, stemningsbelysning samt opvarmet dobbeltfarvet rat. Læg dertil en forkromet nedre grill, unikke 10-egede 22-tommers fælge, det karakteristiske juvel-lignende tankdæksel, ligesom Flying Spur Azure desuden har et panoramasoltag i glas, som fylder kabinen med et naturligt lys.

Den overordnede effekt af Azure-elementerne er en Bentley, der både fremstår og behandler dig elegant, behageligt, æstetisk, og tidløst.

BENTLEY INTRODUCERER GT MULLINER BLACKLINE – DEN MØRKERE SIDE AF MODERNE LUKSUS

Mulliner introducerer et populært, moderne tvist af ultimativ luksus til Bentley GT og GT Convertible Blackline-features er nu tilgængelige som supplement til de eksklusive Mulliner-detaljer Et mørkt og elegant alternativ til skinnende krom og en mulighed for Mulliner-kunderne til yderligere at individualisere deres biler Næsten 40 % af Continental GT-modellerne bestilles nu med Blackline-speci