Flying Spur (hybrid) WLTP forbrugstal: Kombineret brændstof 30,3 km/l. Kombineret strømforbrug 244 Wh/km. Kombineret CO₂-emissionsværdier 75 g/km.

Den mest brændstofeffektive Bentley nogensinde er lige kommet til Danmark

Bentley Flying Spur Hybrid kombinerer brændstof og elkraft og er med et forbrug på over 30 kilometer literen (WLTP) den mest effektive model fra fabrikken nogensinde. Kan opleves hos Bentley Copenhagen til sommer.

Kan man forene det bedste fra begge verdener og stadig få oplevelsen af det perfekte? Ingeniørerne hos Bentley Motors i Crewe har bevist, at dette faktisk er muligt. Med Flying Spur Hybrid er det nemlig lykkedes dem at skabe den ultimative limousine med al den kraft og luksus, du forventer af en Flying Spur, kombineret med en evne til at køre fuldt elektrisk. Takket være parringen af en effektiv V6 med turboladning og en elmotor med et kraftigt batteri er Flying Spur Hybrid intet mindre end den mest brændstofeffektive og CO2-venlige Bentley nogensinde.

At Flying Spur Hybrid kan præstere et forbrug på 30,3 km/l, et CO2-emission på blot 75 g/km og en samlet rækkevidde på helt op over 700 kilometer (WLTP) betyder imidlertid ikke, at du skal undvære suset fra en sand power-limo. Den effektive drivlinje leverer nemlig en samlet ydelse på hele 544 hestekræfter – det er 95 hestekræfter mere end i en Bentayga Hybrid – og et drejningsmoment på massive 750 newtonmeter. Flying Spur Hybrid ligger således tæt på den traditionelle Flying Spur, når det gælder acceleration, hvor 0-100-disciplinen er overstået på 4,3 sekunder, mens topfarten er 285 kilometer i timen.

Den nye 2,9-liters V6 med dobbelt turboladning leverer i sig selv 416 hestekræfter og et drejningsmoment på 550 newtonmeter med en karakteristisk, som minder om den velkendte 4,0-liters V8. Den kompakte benzinmotor producerer imidlertid over 150 hestekræfter pr. liter slagvolumen, hvilket er en højere litereffekt end i V8-motoren. Den avancerede elmotor er placeret mellem benzinmotoren og automatgearkassen og yder op til 136 hestekræfter og et øjeblikkeligt drejningsmoment på 400 newtonmeter. Elmotoren får sin strøm fra et 14,1 kWh stort litium-ion-batteri, som kan oplades til 100 procent på ned til 2,5 timer afhængigt af ladestyrke – og afhængigt af forholdene kan Flying Spur Hybrid tilbagelægge helt op til omkring 50 kilometers kørsel på ren el.

Kabinen i Flying Spur Hybrid er en imponerende kombination af den nyeste integrerede teknologi, smukke materialer og overlegent design kombineret med de nødvendige features til en plug-in-hybrid. Mest iøjnefaldende er den automatiske start-stop-knap erstattet af en kontakt til de tre E-indstillinger, EV Drive, Hybrid Mode og Hold Mode. Disse settings giver føreren mulighed for at justere brugen af batteriet under kørslen.

EV Drive aktiveres, når bilen startes, og maksimerer den elektriske køreoplevelse. Denne indstilling er ideel til bykørsel og kortere køreture.

Hybrid Mode maksimerer bilens effektivitet og rækkevidde ved hjælp af data fra det intelligente navigationssystem. Denne køreindstilling passer til længere køreture og bruger forudseende E-Mode- og motorfriløbsfunktion efter anvisninger fra navigationssystemet. Når føreren indlæser en destination, vælger bilen automatisk den korrekte køreindstilling til hver enkelt del af turen, og systemet beregner konstant den mest effektive brug af batteriet og gemmer elektrisk energi til de dele af turen, hvor den gør mest nytte – for eksempel, når du ankommer til et byområde. Systemet reducerer batteriets kapacitet til nul, netop når bilen når destinationen, så den samlede effektivitet maksimeres.

Hold Mode balancerer brugen af forbrændingsmotor og elmotor, så strømmen gemmes til senere brug. Dette er standardindstillingen, når føreren vælger indstillingen Sport, således at elektrisk power-boost og rekuperation anvendes konsekvent.

Ved hjælp af My Bentley-appen er det desuden muligt at benytte en række nyttige tjenester, hvoraf nogle især er nyttige med en elektrificeret bil. Du kan eksempelvis lokalisere på et kort eller låse bilen op eller i med et enkelt touch på din smartphone. My Car Statistics giver dig overblik over bilens seneste køreture, lige fra distance til gennemsnitshastighed samt brændstof- og strømforbrug. My Battery Charge giver dig mulighed for at starte opladningen af batteriet med telefonen eller tidsindstille opladningen med dit planlagte afgangstidspunkt. Og endelig kan du med My Cabin Comfort starte en forklimatisering af kabinen, så den er dejligt opvarmet eller nedkølet, allerede når du sætter dig ind i bilen.

Et Hybrid-emblem på den nederste del af forskærmene, fire ovale afgangsrør og en opladningsstik skjult under en afdækning på venstre bagskærm kendetegner den nye Flying Spur Hybrid. Modellen fås i syv forskellige standardfarver, som alle er nøje udvalgt til at komplementere bilens karakter og stil. Du kan desuden vælge mellem mere end 60 farver i det udvidede sortiment, og dertil kommer individuelle ønsker. I kabinen kan der vælges mellem fem forskellige farver læder, ligesom der med Colour Specification kan vælges mellem yderligere 10 indtræksfarver samt to-tofarvede interiørkonfigurationer.

Den nye Bentley Flying Spur Hybrid kommer til Danmark til sommer.