Bentley Batur Cabriolet: Håndbygget elegance fra Mulliner

Bentley Batur Cabriolet: Håndbygget elegance fra Mulliner

Enestående design med historiske referencer og et væld af kræfter kendetegner Batur Cabriolet, som er seneste kreation fra Bentleys afdeling for skræddersyede modeller.

Med Batur Cabriolet præsenterer Bentley den tredje limiterede Mulliner-model fra den moderne æra. Batur Cabriolet er skabt af fabrikkens legendariske in-house karrosseribygger – den ældste af sin slags i verden – og er efterfølgeren til Bacalar samt coupéversionen af Batur. Med Batur Cabriolet fortsætter Mulliner traditionen med at skabe ekstremt limiterede biler, som er skræddersyet specifikt til ejernes individuelle ønsker.

Designmæssigt er den nye Batur Cabriolet en videreudvikling af det markante og innovative DNA, som blev introduceret med coupéversionen af Batur, og som også vil kendetegne fremtidige modeller fra mærket.

Mægtig og kraftfuld

Under den brede og langstrakte motorhjelm finder man den mest kraftfulde version af Bentleys ikoniske W12. Den håndbyggede 6,0-liters biturbomotor, som yder imponerende 750 hestekræfter og 1.000 Newtonmeter, har både bogstaveligt og metaforisk drevet Bentleys succes gennem de seneste to årtier. En arv, som ikke gøres mindre speciel af, at Batur Cabriolet er en af de sidste modeller fra fabrikken til at anvende det imponerende kraftværk.

Bentley bygger på en stærk tradition for åbne biler, helt tilbage fra den allerførste model fra 1919 og de legendariske racerbiler, som med deres mægtige kræfter dominerede i 24-timersløbet på Le Mans i 1920’erne. Det åbne, sportslige islæt går igen i Batur Cabriolet, som viderefører det tosædede, førerfokuserede tema med et ’wraparound-cockpit’ inspireret af Bacalar, ligesom også den markante ’Air Bridge’ bag sæderne giver associationer til racerløb.

Skal den åbne cabriolet gøres til en elegant, lukket coupé, klares dette nemt ved et tryk på en knap. Den klassiske, bløde kaleche i isolerende materiale folder sig ud på blot 19 sekunder, og transformationen kan ske mens bilen ruller med 50 kilometer i timen.

Personlig og unik

Hver eneste Batur Cabriolet specificeres særligt til ejeren, og dette sker i et tæt samarbejde med Mulliners eget designteam. For eksempel kan at utal af bilens komponenter og overflader tilpasses i kulør, materiale og tekstur, så den færdige bil bliver helt unik.

Farvemulighederne er nærmest uendelige og omfatter personlige, specialblandede farver og sågar håndmalede detaljer. Desuden kan eksteriørets metalkomponenter, såsom lister og paneler, specificeres i en hvilken som helst kombination af lys, mørk, satin, blank eller titanium finish, ligesom den dominerende kølergrill kan fås i en gradueret kontrastfarve, som skaber en vibrerende og nærmest levende effekt.

Enestående detaljer

I kabinen er der mulighed for at dekorere interiøret med særlige komponenter i roseguld, for eksempel den centralt placerede Bentley Drive Mode Selector, som omkranser startknappen til den mægtige W12. Som en fin detalje matcher drejeknappens 3D-printede mønster frontgrillens design – og for at sikre den højeste forarbejdningskvalitet og fornemmelse, har Mulliner allieret sig med eksperter fra det historiske Jewellery Quarter i Birmingham, hvor man gennem århundreder har skabt smykker af fineste kvalitet. Dette spektakulære samarbejde understreger Bentleys evne til at kombinere traditionelle materialer med nye fremstillingsmetoder.

Håndværket er med andre ord centralt for produktionen af modeller fra Mulliner, og således vil hver eneste udgave af Batur Cabriolet blive bygget over flere måneder. Produktionen vil samtidig være begrænset til blot 16 unikke eksemplarer.

Cecilie Altmann

Marketing Manager +45 51 32 20 77

Bentley tager flere skridt mod bæredygtighed med nyt råd og ny rapport