Konfliktmægling i familien 2022

Konfliktmægling i familien

Når det gælder børnene og samarbejdet kommer det desværre til at ændre sig efter en skilsmisse eller et brud i parforholdet. Her vil man måske opleve, at det, der fungerer før i forholdet, ikke længere fungere. Der opstår nye problemstillinger, for hvordan man håndterer når børnene savner den anden forældre. Hvordan opfør mig sig og taler hensynsfyldt om den anden forældre, som man lige er gået fra? Hvordan sørger man for at utrygheden bliver mindsket for barnet? Mange følelser går igennem kroppen og man kan måske føle at disse problemstillinger bliver svære for den ene part at håndtere helt alene, og så kan det være en hjælp at modtage børnesagkyndig rådgivning. Rådgivningen er et tilbud fra Familieretshuset, som måske kan hjælpe med at sætte jer i forbindelse med en rådgiver til at hjælpe dig igennem situationen.

Man kan blive tilbudt rådgivning til begge forældre, så selvom det kun er en af parterne der kontakter en rådgiver, vil den anden forældre også blive inviteret. Målet med rådgivningen er, at at du og din eks-partner får redskaber til at forstå og håndtere de udfordringer, der opstår i jeres nye familieliv. Det ikke sikkert man bliver enig om alt og hvilke problemstillinger man har, men det er vigtigt at man er åben for at lytte og tager imod rådgivningen fra de professionelle. Det er en meget turbulent periode for alle parter og især børnene. Med børnesagkyndig rådgivning, kan I få det bedste grundlag for at give jeres barn den bedste barndom.

Denne samtale med rådgiveren er fortrolig. Der bliver ikke skrevet notater ned og man registreres kun, at man har benyttet et tilbud. Rådgiveren kan hjælpe med at skrive aftaler ned, hvis I ønsker det, og hvis der er oprettet en sag i Familieretshuset, kan disse aftaler også tilføjes her, hvis I ønsker det. Børnesagkyndig rådgivning er en god hjælp for alle parter.