Hvilken nedgravning af jordvarme passer bedst til din husstand?

Hvilken nedgravning af jordvarme passer bedst til din husstand?

Har du overvejet at få monteret jordvarme til din husstand, men du ved ikke, om din grund tillader det?

Jordvarme kommer med flere fordele. Det udgiver mindre CO2 og er billigere på den lange bane end traditionelle varmekilder, jordvarmepriserne er ikke afhængige af elprisernes prisstigninger og der er politisk opbakning via tilskud til at få jordvarme monteret.

At investere i en ny varmekilde er dog en kæmpe finansiel beslutning. Derfor er der også andre parametre end de ovenstående, som du bør overveje, inden du træffer din beslutning. Dette valg går på, om du skal vælge almindelig eller lodret jordvarmenedgravning på din grund.

Almindelig jordvarmenedgravning

Almindelig nedgravning af jordvarme går ud på at grave et anlæg og slanger omkring 1 meter ned i jorden et givent sted på din grund.

Her er tommelfingerreglen, at der skal omkring 2 meter jordvarmeslange til 1 kvm hus. Derfor kræves der altså rigeligt med plads, hvis du ønsker den almindelige nedgravningsmetode.

Dette er selvfølgelig ikke en hensigtsmæssig løsning for husstande med små haver/grunde. Umiddelbart kunne dette være en bremseklods for beslutningen om at få implementeret jordvarme, men der er en anden nedgravningsmetode, der kan være løsningen på dette.

Lodret jordvarmenedgravning

Som metodens navn angiver, så går denne nedgravningsproces ud på, at der graves ét dybt hul i stedet for et bredt og overfladisk hul på grunden.

Dybdeboringen med lodret jordvarmenedgravning er minimum 100 meter dybt, men kan nå helt ned til 250 meters dybde. Afvejningen er her, at jo længere ned der bores, jo dyrere bliver det, men jo mere konstant bliver energitilførslen, som varmer den væske i jordvarmeslangerne, der skal opvarme huset.

Denne løsning er bedre for husejere med mindre udearealer af åbenlyse grunde. Ulempen ved lodret nedgravning er dog prisen. Almindelig nedgravning kan ligge et sted mellem 100.000 kr. og 200.000 kr., hvorimod lodret nedgravning kan koste mellem 200.000 kr. og 250.000 kr. Disse tal afhænger selvfølgelig af projektets kompleksitet, grundens areal og husets størrelse.