Cortenstål højbede til din have

Cortenstål højbede til din have

Højbede er et afgrænset område, der er hævet over den omgivende jord. Typisk er de fyldt med en blanding af jord, kompost og andet organisk materiale og du kan bruge det til at dyrke planter, grøntsager og blomster. Ofte bliver højbede brugt i haver, hvor de kan øge den brugbare plads i haven samt gøre det lettere at vedligeholde og høste planterne.

Hvorfor er højbede blevet så populært?

Der findes mange forskellige grunde til, at højbede er populære. Muligvis en af de vigtigste grunde er, at de forbedrer jordkvaliteten og drænet for planterne, hvilket kan føre til sundere og mere produktive planter. Derudover gør højbede det lettere at bekæmpe skadedyr og ukrudt, da de kan dækkes med en barriere for at holde skadedyr ude, og jordoverfladen kan holdes fri for ukrudt. En anden grund er, at det kan være lettere at vedligeholde og høste planter, da bedene er i en mere bekvem højde for mennesker. Sidst men ikke mindst så er de også populære, da de kan bruges til at skabe en mere attraktiv og flot have område.

Hvad er cortenstål?

Cortenstål er en type stål, der udvikler et beskyttende lag rust på overfladen, når det udsættes for vejrlig. Dette beskyttende rustlag er med til at forhindre yderligere korrosion af stålet og giver stålet et unikt udseende. Cortenstål anvendes ofte til konstruktion af hævede højbede og plantekasser på grund af dets holdbarhed og modstandsdygtighed over for korrosion. Stålet er fremstillet af en legering, der indeholder kobber, krom, nikkel og andre elementer, som gør det modstandsdygtigt over for korrosion, og kobberet i legeringen reagerer med luftens ilt og danner et patina-lag, der beskytter stålet nedenunder.

Har du et projekt du ønsker at realisere? Så er du velkommen til at kontakte Høstål, som designer og producerer højbede specifikt til dine ønsker.