Bryllupsinvitationer og hvad de skal indeholde

Bryllupsinvitationer og hvad de skal indeholde

Bryllupsinvitationen

Er jeres gæsters første indtryk af brylluppets stil og bør derfor have en reminiscens af denne. I burde allerede på dette stadie have en nogenlunde ide om, hvilken type stil brylluppet skal indikere og have; er brylluppet klassisk og elegant eller glamourøst og moderne. Vælg derfor en invitationsstil, der stemmer overens med jeres bryllup, før I begynder at shoppe efter bryllupsinvitationerne. Derefter kan I gennemse billeder til bryllupsinvitationerne og samle inspiration ind fra andres bryllupsinvitationer.

Farverne er næste skridt, hvis betydning er afgørende for invitationens sammenhængende udseende. Det anbefales at vælge en farvepalet, der afspejler jeres store dag. Her er inspiration også et glimrende værktøj. Tænk gerne over, hvorvidt det vil være en god idé for jer at inkorporere farverne i resten af jeres brylluppet for at skabe et mere gennemførende tema.

Størrelsen af bryllupsinvitationen kan variere lidt, men de traditionelle mål lyder på 13x18cm og dermed af en rektanglet form.

Teksten skal gerne være forstående og ikke for overdrevet. Mange begår den fejl, at de gerne vil lyde velartikulerende og af flot kalligrafi, men det er farlig kombination, hvilket måske endda ender ud I, at invitationen bliver ulæselig. Idéen bag invitationen til brylluppet er at udmelde informationen vedrørende brylluppet til sine gæster og måske tiere stiltypen.

Antallet af bryllupsinvitationer er ikke nødvendigvis lig med antallet af gæstelisten. Bryllupsinvitationer er dyrere at lave – både i penge og i tid, derfor er kutymen, at man sender en bryllupsinvitation per husstand eller par. Gennemgå derfor altid gæstelisten og bedøm, hvor mange invitationer I skal købe ind til. Af uforudsigelige årsager vil det typisk altid være en god idé at købe 10-15% ekstra ind, så er man altid dækket ind, hvis uheldet skulle være ude.

Tidspunktet, hvornår invitationerne bør sendes ud, rækker mellem 6 og 12 uger alt efter, om I tidligere har sendt save-the-date invitationer ud, om I har et destinationsbryllup eller lignende.