Udvikling af Audi Power Unit til Formel 1: "Vigtige milepæle og mål nået"

Udvikling af Audi Power Unit til Formel 1: "Vigtige milepæle og mål nået"

• Adam Baker, CEO for Audi Formula Racing, og CTO Stefan Dreyer i dobbeltinterview
  • Komplet F1 Power Unit kører på testbænken og har allerede tilbagelagt simulerede løbsdistancer

Arbejdet med Power Unit’en til Audis Formel 1-deltagelse har været i gang i mere end to år. Det nyoprettede Audi Formula Racing i Neuburg er ansvarlig for udviklingen af F1 Power Unit og har nu afsluttet opbygningsfasen. Sammen med Hinwil-teamet udgør holdet fra Neuburg det fremtidige fabriksteam, som Audi stiller op med i kongeklassen i 2026. Audi F1 Power Unit "Made in Germany" gør store fremskridt bag lukkede døre. CEO Adam Baker og CTO Stefan Dreyer giver et indblik i den aktuelle status.

Arbejdet med udviklingen af Audi Power Unit til Formel 1 har været i gang på anlægget i Neuburg siden foråret 2022. Hvad har I opnået indtil nu?

Baker: Efter blot to år kører vores Power Unit, der består af forbrændingsmotor, elmotor, batteri og styreelektronik, dynamisk på testbænken. Succesfuldt at have samlet de forskellige komponenter til en enhed er resultatet af hårdt arbejde og godt teamwork. Audi Power Unit har allerede tilbagelagt simulerede løbsdistancer på testbænken. Vi fik meget testtid med de enkelte komponenter i 2023 og kunne parallelt indarbejde erfaringerne i de næste udviklingsfaser. Vigtige milepæle og mål er nået, hvilket giver hele teamet en god følelse.

Dreyer: Vi gennemførte en meget ambitiøs modernisering og udvidelse af vores testfacilitet. I dag har vi 22 topmoderne testbænke. Vores nye udviklingsværktøjer er state-of-the-art og har gjort det muligt for os at opnå en stejl indlæringskurve. Ved at teste på testbænken under simulerede racerforhold får vi vigtig indsigt i denne fase af projektet. Efter de vellykkede løbsdistancer med Power Unit vil vi snart gøre det samme med hele drivlinjen, hvilket betyder kombinationen af Power Unit og transmission. Samtidig giver vi fuld gas med performance udvikling for at nå de mål, vi har sat os.

På hvilke baner har Audi Power Unit allerede kørt?

Dreyer: Vi kører Power Unit på testbænken med forskellige baner fra den nuværende F1-kalender, afhængigt af formålet med testen. For eksempel er Las Vegas interessant for vores udviklingsteam med hensyn til overordnet energistyring. Flere skiftevis hurtige og langsomme sving og næsten to kilometer fuld gas-kørsel på Las Vegas Strip giver det perfekte udviklingsmiljø til finjustering af forbrændingsmotoren og ERS-komponenterne (Energy Recovery System).

Baker: At høre Audi Power Unit blive simuleret i dag på baner som Spielberg, Singapore eller Las Vegas, giver ikke kun alle involverede gåsehud, men giver os også følelsen af, at vi er et stort skridt tættere på vores første løb i 2026.

Hvordan har udviklingsafdelingen rustet sig til dette udfordrende projekt?

Dreyer: Det var særligt vigtigt at etablere et bredt og godt fundament for udviklingen af de enkelte komponenter – forbrændingsmotor, elmotor, batteri, styringselektronik, software – for at kunne afstemme dem med hinanden tidligt i processen. Vores erfaring fra tidligere motorsportsprojekter med højspændingsteknologi, Le Mans, Formel E, men også fra det nuværende Dakar-projekt, har hjulpet os meget. Vi har allerede tidligere bevist, at vi kan udvikle konventionelle, hybridiserede og rent elektriske drivlinjer. Ikke desto mindre er udfordringen i Formel 1 en helt anden med hensyn til banebrydende teknologi og konkurrence. Det gælder også vores samarbejdspartnere og leverandører – vi oplever et meget stærkt engagement fra alle sider.

Opbygningsfasen i Neuburg er afsluttet, så hvad skal der nu ske?

Baker: Der har været særlige milepæle næsten hver måned siden projektets start i foråret 2022, for eksempel starten på konstruktionen af vores infrastrukturudvidelse, starten på test af enkeltcylinderen, den første testbænkkørsel med elmotoren og V6-motoren, og de første løbsdistancer med den komplette Power Unit. Det faktum, at hele vores team fuldt ud kan koncentrere sig om udviklingen af Power Unit til 2026, er en fordel for Audi. Den resterende tid frem til 2026 handler om at have fuld fokus på at nå vores udviklingsmål med hensyn til maksimal samlet performance. Det forbliver spændende indtil det første løb – og selvfølgelig også efter.

Dreyer: Intensitet er et godt nøgleord for vores performanceudvikling. Reglementet tillader fx i alt tre testbænke til enkeltcylinder-tests, som ikke er begrænset af FIA med hensyn til driftstider. Vi bruger dette maksimale antal på anlægget så intensivt som muligt til udvikling af forbrændingsprocesser til forbrændingsmotorer. Indtil videre har vi nået alle de mål, vi satte os for ydeevne og effektivitet i denne fase. Derudover har vores brændstofudvikling kørt siden 2022 med en stærk partner, der har mange års erfaring i Formel 1. Dette er en virkelig afgørende faktor for vores projekt, da det nye bæredygtige brændstof til 2026 vil have endnu større konkurrencemæssig relevans.

Der har også været et omkostningsloft for udviklingen af Power Unit’en siden i år. Hvad betyder det for projektet?

Baker: Som alle andre Formel 1-hold og Power Unit-producenter stod vi over for udfordringen med at lave et set-up i overensstemmelse hermed. Det handler om effektivitet og konformitet inden for omkostningsloftet. En fordel var, at vi så at sige kunne starte på et blankt stykke papir og skabe vores eget firma, Audi Formula Racing GmbH, til projektet. Vi havde et klart billede af strukturer, systemer, processer og det rigtige mindset lige fra starten. Emnet finansiering har en direkte indvirkning på performance på grund af omkostningsloftet. Der har aldrig været en så direkte forbindelse mellem operationel effektivitet og sportslig succes i Formel 1. Det faktum, at vi kan operere på grænsen af omkostningsloftet med Power Unit-udviklingen, sætter os på niveau med vores konkurrenter.

Hvor vigtigt var det at kunne falde tilbage på en eksisterende infrastruktur på Neuburg-anlægget?

Dreyer: Den infrastruktur, som Audi skabte til motorsport i 2014, har været et rigtig godt grundlag. Det satte os i stand til at starte Power Unit-udviklingen i 2022. For at tilpasse denne infrastruktur til Formel 1 byggede vi en ny bygning til yderligere testbænke, topmoderne værksteder og laboratorier parallelt med vores udviklingsaktiviteter. Alle nye testbænke er nu i drift og gør det muligt for os at fortsætte udviklingen for fuld gas.

For første gang i de senere år udvikles en F1 Power Unit igen i Tyskland. Var det vanskeligt at rekruttere medarbejdere til fabrikken i Neuburg?

Baker: Den geografiske nærhed til vores moderselskab Audi i Ingolstadt er på mange måder en stor fordel for os. Der er mange tekniske eksperter i regionen, især til udvikling af drivlinjekomponenter. De øvrige producenter af F1 Power Unit er baseret i Storbritannien, Frankrig, Italien og Japan. Hvis du vil hente medarbejdere fra konkurrenter, skal de normalt flytte til et andet land – det er en udfordring, men den er ikke større for os end for nogen anden. Folk skal ikke kun være parate til at skifte arbejdsgiver, men også land. At vi har haft succes med at rekruttere erfarne ingeniører og teknikere fra alle andre Power Unit-producenter viser, at vores projekt og placering er attraktiv – også for internationale eksperter og talenter. Vi har nu en bred blanding i teamet med medarbejdere fra 23 lande.

Dreyer: Ikke alene har vi en bred international base, men vi har også styrket vores eksisterende motorsportsekspertise hos Audi Sport med ekstern F1-ekspertise. Dette har bidraget til at fremskynde vores læringskurve betydeligt. Alle giver projektet maksimal hastighed og ser ivrigt frem til at komme ind i Formel 1. Motivationen er ekstremt høj, og vi fornemmer en stærk holdånd.

Hvilke områder arbejder Neuburg og Hinwil allerede på sammen?

Dreyer: På den tekniske side arbejder vi allerede som et rigtigt fabriksteam på tværs af lokationer. Fokus er på at integrere Power Unit’en med vigtige detaljer som termostyring. Der er også et tæt samarbejde om gearkassen. Vi udvikler de indre dele i Neuburg, mens strukturelle dele som gearkassehus og bagaksel fremstilles i Hinwil. Test af hele drivlinjen, bestående af Power Unit og transmission, finder derefter sted på vores drivlinjetestbænk. Denne opdeling er hensigtsmæssig med hensyn til ydeevne og ekspertise.

Baker: Allerede tilbage i januar 2023 startede vi med 2026-konceptteamet i Hinwil. Dette arbejde intensiveres nu med det foreliggende chassisreglement. Vores mål er klart: At udnytte fordelene og mulighederne ved et fabriksteam fuldt ud, når det kommer til indbygning og integration af Power Unit’en.