Interiør i Audi Q6 e-tron viser ny designfilosofi

Interiør i Audi Q6 e-tron viser ny designfilosofi

Interiøret i den nye Audi Q6 e‑tron-modelrække er mere konsekvent end nogensinde før rettet mod brugernes behov og nytænker bilens interiør, og designerne har således skabt en tredimensionel og kontrastfyldt opbygning af interiøret. Audi Q6 e‑tron er den første modelrække på den nyudviklede PPE-platform (Premium Platform Electric) og den nye elektroniske platform E3. De danner begge grundlag for en nytænkning af design og funktioner i kabinen med fx kommunikerende interaktionslys og en digital scene med et skulpturelt, fritstående og kurvet display. Teknologi, æstetik og bæredygtighed er naturligvis i balance.

”Altomfattende digitalisering, den centrale betydning af bæredygtighed og personlig frihed, en ny definition af en fornuftig måde at bruge tiden på og luksus – vi lever uden tvivl i den mest spændende tid, hvad angår bildesign. Derfor er øjeblikket helt rigtigt til, at modige og kreative mennesker stiller usædvanlige spørgsmål og går nye veje for at finde intelligente svar andre steder end normalt”, forklarer Audis chefdesigner Marc Lichte. ”Et af disse spørgsmål er samtidig udgangspunktet for vores nye designproces: Hvad ønsker vores kunder at opleve med bilen? Det er først og fremmest deres behov og ønsker, der udformer rummet, arkitekturen og funktionerne. Ved at opfatte interiøret som et opholds- og oplevelsesrum for vores kunder tager vi afsked med status quo og udvikler konsekvent interiøret før eksteriøret. Med Audi Q6 e‑tron giver vi vores vision en konkret form allerede i nutiden.”

Interiørdesign som støbt i ét stykke
Kabinen formidler tydelige strukturer og byder på en behagelig atmosfære. Den såkaldte softwrap løber fra dørene over hele cockpittet og til midterkonsollen og giver på den måde en homogen og omsluttende pladsfornemmelse. De eksklusive materialer, der til dels fremstilles af genbrugsmaterialer, anvendes også til sæderne. På den måde forbindes alle dele af interiøret med hinanden og virker som støbt i ét stykke.

Materialerne er også udvalgt efter deres funktionelle egenskaber og sørger for en tydelig formmæssig differentiering mellem de forskellige områder af bilens kabine. De komfortorienterede områder fremhæves med store flader og bløde materialer, mens betjeningsområder konsekvent er udført i sort højglans, der giver det nødvendige overblik ved interaktionen med bilen.

Målet var at give de anvendte materialer en meget stærkere tilstedeværelse ved bl.a. at øge kvaliteten. Beklædningen bliver dermed til et funktionelt designelement. Denne filosofi giver foruden rummelighed også lethed, komfort og bekvemmelighed. Dybtliggende, slanke og horisontalt udformede luftdyser supplerer helhedsbilledet.

Et betjeningselement i black-panel-look er integreret i grebet i førerdøren og smelter på elegant vis sammen med det moderne interiør. Det omfatter de vigtigste funktioner som fx indstilling af sidespejle, sæde- og dørfunktioner samt lys.

Fokus på miljøvenlige materialer
Afhængigt af udstyrsvariant anvendes der til den såkaldte softwrap og sæder fx det nye stof Elastic Melange, der er fremstillet af 100% genanvendt polyester, Dinamica mikrofiber, der også er et genbrugsmateriale, eller Feinnappa læder med diamantformede syninger.

Overfladerne på instrumentpanelet er lakeret i vulkangrå finlak, som delvist er fremstillet af vedvarende råmaterialer. Alternativt fås indlæg i fx lysebrunt ambratræ, stengråt birketræ, antracit mat børstet aluminium, mikrokulfiber med åbne porer eller antracitfarvet teknikstof. Sidstnævnte er et innovativt, teknisk krævende polyesterstof, som fremstilles af genbrugsmaterialer og udmærker sig med en haptisk struktur og et nyt look.

Måtterne i Audi Q6 e-tron er fremstillet af Econyl, hvor der i forbindelse med fremstillingen af dette materiale arbejdes med upcycling af gamle fiskenet, tæpperester og industriaffald.

PPE giver rummelighed og anvendelighed i dagligdagen
Audi Q6 e-tron afspejler Audi DNA’et og udgør en symbiose mellem køre- og opladningsegenskaber og teknisk innovation. Med den nye Premium Platform Electric, som er udviklet specielt til elbiler, byder bilen også på en overdådig pladsfornemmelse og stor anvendelighed i dagligdagen. Fx er kabinen udstyret med mange opbevaringsrum og fralægningsmuligheder. Typisk for elbiler er der ingen midtertunnel, hvilket giver ekstra benplads og komfortabel indstigning til de bageste siddepladser med øget komfort på den midterste bagsædeplads.

Bagagerummet er på 526 l. Hvis bagsædet klappes frem, giver det en bagagerumsvolumen på 1.529 l. Hertil kommer yderligere 64 l i den såkaldte frunk under frontklappen.

Audi Q6 e-tron er den første fuldelektriske Audi model, der produceres på fabrikken i Ingolstadt.

Digitale scene med fritstående, kurvet display
Over den såkaldte softwrap præges interiøret af bilens digitale scene med Audi MMI-panoramadisplay og MMI-passagerdisplay. De grupperede displays er integreret i designkonceptet og giver en rummelig og luftig oplevelse i kabinen. Det slanke, fritstående Audi MMI-panoramadisplay er udført i et kurvet design og OLED-teknologi, og det består af et 11,9” Audi virtual cockpit og et 14,5” MMI-touchdisplay. Førerens betjeningsområde er udformet som en kurve, og displayet er med sin buede form rettet mod føreren. Desuden minder det kurvede display med sin form om den Audi typiske singleframe. Med en særlig ambientebelysning ser det kurvede display ud til at svæve, når det er mørkt udenfor.

Som tilvalg supplerer Audi den digitale scene med et 10,9” MMI-passagerdisplay, der også er integreret i instrumentpanelets design. Takket være en privacy funktion kan forsædepassageren se film under kørslen, uden at det afleder førerens opmærksomhed. Samtidig giver passagerdisplayet mulighed for at hjælpe føreren med fx navigationsopgaver. Som standard er der en flade i sort højglans i stedet for displayet.

Med det videreudviklede augmented-reality-head-up-display (ekstraudstyr) i Audi Q6 e‑tron tager Audi et nyt skridt inden for visningsteknologien. Det viser et stort billedområde via forruden med relevante informationer til føreren om fx hastighed, vejskilte, assistent- og navigationssymboler. Billedområdet hælder fremad for at forstærke augmented-reality-indtrykket. Ved hjælp af den metode og den store virtuelle afstand til billedet frembringes det indtryk, at de viste elementer svæver i en afstand på op til 200 m, hvor de interagerer direkte med elementer i omverdenen. Visningerne er meget overskuelige og forstyrrer ikke føreren. Det er særligt en stor hjælp, når sigtbarheden er dårlig. Visningsområdet for augmented-reality-indholdet svarer fra førerens perspektiv til en diameter på ca. 88”.

Interaktionslys kommunikerer med brugeren
Hertil kommer det dynamiske interaktionslys, som byder på en lang række kommunikationsfunktioner og dermed understøtter interaktionen mellem bilen og personerne i den. Det omspænder ved hjælp af en stor bue kabinen og cockpittet. I lysbåndet er der integreret lysdioder, og det lyser med en styrke på op til 1.200 candela. Interaktionslyset opfylder tre centrale funktioner. Det tjener til iscenesættelse af kabinen. Det omfatter fx en velkomstfunktion og visualiserer låsning og oplåsning af bilen. Interaktionslyset går over i konturlyset – det vil sige, at når interaktionslyset ikke er aktivt, vises det i samme farve som konturlyset. Interaktionslyset er også en hjælp, når det gælder sikkerheden. Eksempelvis visualiseres det dynamiske blinklys, men interaktionslyset er stadig kun en ekstra visning og erstatter ikke blinklysfunktionen i Audi virtual cockpit. Desuden byder det på informationer som fx visualisering af ladetilstandsvisningen og opladningsprocessen. Dette vises ved hjælp af et pulserende interaktionslys. Det dynamiske interaktionslys er en del af ambientelyspakke plus.

Infotainmentplatform baseret på Android Automotive
Med den nye elektronikplatform oplever Audi kunderne digitaliseringen i bilen i endnu højere grad end tidligere. Som den første bil på den nye tekniske platform får Audi Q6 e‑tron-modellerne takket være den nye E3‑konstruktion et fuldt opkoblet digitalt interiør. De mest forskellige funktioner er på intelligent vis forbundet med hinanden og giver således mulighed for en ny kabineoplevelse og innovative features.

Samtidig indfører Audi en komplet ny, ensartet infotainmentplatform, som er udviklet i samarbejde med Volkswagen koncernens softwarevirksomhed CARIAD og får premiere i Audi Q6 e-tron. Den er baseret på Android Automotive. Ved hjælp af kontinuerlige softwareopdateringer er alle systemer i bilen altid opdateret til nyeste version.

Selvlærende Audi stemmeassistent
Mange af bilens funktioner styres via den selvlærende stemmeassistent fra Audi (on- og offline). Denne assistent er dybt integreret i bilen og visualiseres for første gang via en avatar i MMI-displayet under Audi Assistant og i augmented-reality-head-up-displayet. Assistenten aktiveres ved at sige ”Hey Audi”. Desuden kan den kaldes frem via forskellige touchpoints som fx myAudi-appen. I det nye visnings- og betjeningskoncept kan fx en søgning efter den nærmeste ladestation startes via stemmebetjening, og et valg kan træffes fra listen (som er sorteret på forhånd via AI) ved at bruge touchdisplayet. De udtalte kommandoer vises desuden i displayet (see-what-you-speak-princippet). Assistenten lærer af den løbende brug og hjælper på den måde føreren.

Denne hjælp kan inddeles i tre kategorier: Proaktive forslag (kontekstuel information bruges til proaktivt og situationsbestemt at foreslå funktioner), intelligente rutiner (tilbagevendende betjeningssekvenser – fx brug af sædeklimatisering ved bestemte udetemperaturer) og intelligente lister (fx opkaldslister).

Brugerne kan takket være en app portal desuden bruge mange af deres yndlingsapps direkte på bilens display. Ved hjælp af den integrerede portal, som er blevet udviklet i samarbejde med CARIAD og partneren Harman Ignite, kan kunderne via dataforbindelse få direkte og intuitiv adgang til populære apps fra tredjepartsudbydere via bilens MMI-touchdisplay. De valgte apps bliver installeret direkte i infotainmentsystemet i Audi modellen – uden brug af en smartphone. Også interaktionen med appsene kan ske via stemmekommandoer. Læs mere om app portalen

Bang & Olufsen med 3D-lyd
Bang & Olufsen Premium Sound System med 3D-lyd (ekstraudstyr) leverer også til Audi Q6 e-tron maksimal akustisk præcision. En lille højttaler i hver A‑stolpe gengiver den rumlige højdedimension, mens forruden reflekterer lydbølgerne. Det centrale element i lydsystemet er en forstærker, der aktiverer 22 højttalere med en samlet effekt på 830 W. Fire af disse er integreret i forsædernes hovedstøtter, der for første gang i en Audi giver mulighed for såkaldte lydzoner. Bashøjttalerne i fordørene sidder i et separat kabinet, hvilket er ensbetydende med en mindre påvirkning af de omkringliggende dele og giver en stor præcision i lydgengivelsen. Det forbedrer lydkvaliteten og reducerer lydens udbredelse udadtil.

Med det mangesidige interiør, som udgør et opholds- og oplevelsesrum for sine brugere, opfylder Q6 e-tron sine brugeres behov gennem design og teknologi på måder, som ikke tidligere var mulige.

Ekstra materiale
Video (2:32), der viser interaktionslys, den digitale scene, AR head-up display etc. (vedhæftet)
Footage (16:03), der bl.a. viser forskellige eksempler på indhold i Audi virtual cockpit (vedhæftet)
Læs mere om Audi Q6 e-trons nye lysteknologi

Audi Danmark er en del af Semler Gruppen - Danmarks største bilaktør. Audi har i dag otte autoriserede forhandlere og 28 autoriserede servicepartnere fordelt over hele landet, og mærket står stærkt med et godt image og et attraktivt og omfattende modelprogram. I 2022 var ca. 50% af alle leverede biler på det danske marked elbiler eller plugin-hybrider med Audi Q4 e-tron som den 5. mest solgte elbil i Danmark.

Audis mål er gennem Vorsprung durch Technik at være det mest innovative premiummærke, og i 2021 meldte Audi AG ud, at mærket accelererer overgangen til elektrisk mobilitet. Fra 2026 vil Audi kun lancere nye modeller, der drives udelukkende af elektricitet, på det globale marked, og frem mod 2033 vil Audi gradvist afvikle produktionen af forbrændingsmotorer. I 2025 er det målsætningen, at alle Audis fabrikker skal være netto-CO2-neutrale, og at premiummærket har flere end 20 fuldt elektriske modeller i porteføljen. Derudover har Audi som en del af Volkswagen-koncernen tilsluttet sig Paris klimaaftalen og har derfor som mål at opnå netto-CO2-neutralitet senest i 2050.

Audi AG er en af de mest succesfulde bilproducenter i premiumsegmentet. Audi Group består af mærkerne Audi, Bentley, Lamborghini og Ducati, er til stede på mere end 100 markeder verden over og har produktion i 13 lande. Dertil har Audi Group omkring 87.000 ansatte spredt over hele verden, hvoraf 54.000 af dem arbejder hos Audi AG i Tyskland. I 2022 solgte Audi på verdensplan 1,61 millioner biler.