Audi sætter ny banerekord på Nürburgring

Audi sætter ny banerekord på Nürburgring

Med en forseriemodel af den faceliftede Audi RS 3 har Frank Stippler sat ny banerekord i kompaktklassen på Nürburgrings Nordschleife. Frank Stippler, der er racer- og udviklingskører for Audi Sport, satte en tid på 7:33,123 min. og var dermed over 5 sek. hurtigere end den hidtil bedste tid i denne klasse. Dermed er den endnu skarpere version af topmodellen i A3-modelrækken igen den hurtigste kompakte bil på den 20,832 km lange bane.

Den hurtige tid er mulig takket være en optimeret opsætning af undervognen, der giver optimerede egenskaber i sving ved at muliggøre endnu tidligere og mere kontrolleret indstyring af den nye RS 3. ”Det var nøglen til succes”, siger Frank Stippler. ”Den nye RS 3 styrer takket være finjusteringen – blandt andet af Brake Torque Vectoring – mere villigt ind allerede ved starten af svinget, hvilket gør, at man senest fra svingets skillepunkt kan positionere bilen tidligere og bedre til udgangen af svinget. Resultatet er en mindre styrevinkel fra svingets skillepunkt til udgangen af svinget, hvilket medfører mindre friktion og tidligere acceleration. Derved tager man mere momentum og hastighed med ind på den efterfølgende langside.”

Grundlaget for køredynamikken er samspillet mellem bilens Torque Splitter og dens fuldt variable momentfordeling mellem baghjulene, den elektroniske stabilitetskontrol, Brake Torque Vectoring og de adaptive støddæmpere (ekstraudstyr) på RS-sportsundervognen. Den modulopbyggede køredynamikregulator sammenkobler nu endnu mere sensitivt dataene fra alle de komponenter, der er relevante for tværdynamikken, takket være en videreudviklet algoritme.

Kraften kommer fortsat fra den legendariske 5-cylindrede motor med 400 hk og et drejningsmoment på 500 Nm. I kombination med semi-slick-dækkene Pirelli ”P Zero Trofeo R”, det 19” keramiske bremsesystem, RS-sportsundervognen med adaptiv støddæmperregulering og den optimerede opsætning af undervognen kan 2.5 TFSI-motoren nu sende RS 3’eren endnu mere energisk gennem svingene – ledsaget af den markante, brølende motorlyd, der er resultatet af den typiske tændingsrækkefølge 1-2-4-5-3.

Audi RS 3 i Danmark
Den endnu skarpere serieproducerede RS 3-model introduceres på det danske marked senere på året. Den vil kunne bestilles fra slutningen af august og lander hos Audi Sport forhandlerne fra oktober måned. Priser og forbrug på det danske marked er på nuværende tidspunkt endnu ikke fastlagt.

Se flere billeder på Audi MediaCenter

Forbrugsangivelse
Audi RS 3-facelift (modelår 2025):
Forbrug ved blandet kørsel (foreløbigt): 10,4-11,2 km/l
CO2-emissioner ved blandet kørsel (foreløbige): 218-201 g/km;
Energiklasse (foreløbig): G

De endelige tal foreligger ved den officielle introduktion senere på året.