Nyt partnerskab mellem Arla og danske kunder skal accelerere klimareduktioner

Nyt partnerskab mellem Arla og danske kunder skal accelerere klimareduktioner

Arlas ambitiøse arbejde med at reducere klimapåvirkningen fra mejeri tager endnu et skridt med nyt partnerskab, der skal støtte reduktionen af udledninger fra andelshavernes gårde og samtidig hjælpe kunderne med at opnå deres scope 3-reduktionsmål. Partnerskabet omfatter al Arlas drikkemælk i Danmark.

Hvert år sælger Arlas danske kunder i detail- og foodservicebranchen 275 mio. kg. mælk til forbrugere og restaurant- og kantinegæster. Samtidigt er det for flere og flere kunder afgørende at kunne reducere og rapportere præcist om klimaudledningerne i hele værdikæden.

Derfor ruller Arla nu sit FarmAhead™ Customer Partnership ud i Danmark. Programmet blev lanceret i England sidste år – dengang under navnet Customer Sustainability Programme - og nu er alle danske detail- og foodservicekunder, der køber drikkemælk fra Arla, med.

Partnerskabet kobler Arlas datadrevne bæredygtighedsarbejde med kundernes krav og ønsker om at kunne levere mejeriprodukter med reduceret klimaaftryk til forbrugerne og giver på samme tid mulighed for tilgang til data, som kunderne kan bruge i deres egen klimarapportering.

”Vi har store ambitioner om at være førende inden for vores sektor og udvikle fremtidens mejerisektor. Det betyder, at vi skal levere kvalitetsfødevarer med så lavt et klimaaftryk som muligt, men vi kan ikke gøre det alene. Det kræver en indsats fra producenter, kunder, forbrugere, politikere - alle led i kæden. Derfor går vi som leverandør nu sammen med vores ambitiøse kunder i Danmark og sætter yderligere fart på udviklingen,” siger Peter Giørtz-Carlsen, viceadministrerende direktør og COO i Arla Foods.

Adgang til data giver nye muligheder
Arla Foods har reduceret sine klimaudledninger med næsten 1 mio. tons fra 2021-23. Sidste år introducerede Arla et pointsystem for alle sine landmænd, hvor mælkeprisen for den enkelte landmand blev direkte afhængig af mængden af tiltag for at nedsætte klimaaftryk eller beskytte biodiversitet på gården.

Kunderne i FarmAhead™ Customer Partnership har nu mulighed for at blive partnere på specifikke tiltag, der foregår på gårdene hos Arlas danske andelshavere, og dermed støtte indsatsen for at levere CO2e-reduktioner. De får indsigt i resultaterne fra disse tiltag og kan fortælle om dem i egen markedsføring og kommunikation, Derudover får kunderne adgang til primærdata for klimaaftrykket af netop den drikkemælk, de køber af Arla, som de efterfølgende kan bruge i deres egen ESG-rapportering.

Modellen hviler på Arlas omfattende datagrundlag, og netop adgangen til data er en af årsagerne til, at partnerskabet er relevant, fortæller Henrik Lilballe Hansen, landedirektør for Arla Danmark:

”Det er afgørende for os, at vi kan hjælpe vores kunder med detaljeret og transparant data, så de kan dokumentere, hvordan de kan nedbringe deres scope 3-udledninger. Det gælder både dem, der sælger direkte til forbrugerne, men også i foodservice, hvor eksempelvis offentlige institutioner stiller krav til, hvor udledningerne kommer fra, og hvordan de kan reduceres. Det har vi datanøjagtigheden til at give dem svar på, ligesom vores landmænds reduktioner fra år til år vil give udslag på kundernes rapportering og mulighed for at reducere deres CO2e-aftryk.”

Stor opbakning fra kunderne
Og kunderne kan godt se fordelen i at få adgang direkte til den data, der relaterer sig til de produkter, de køber af Arla. For det er både relevant i forhold til forbrugernes ønsker og afgørende for indfrielsen af deres egne klimamål.

”I Salling Group har vi sat ambitiøse mål for at reducere vores klimaaftryk, og vores høje ambitioner reflekteres i vores leverandørers forpligtelse til at skabe resultater. Derfor er vi glade for at kunne indgå i partnerskabet med Arla, hvor vi i fællesskab vil arbejde for at reducere klimaaftrykket fra mælken i vores butikker, så den lever op til både vores og vores kunders forventninger,” siger Henrik Vinther Olesen, direktør for kommunikation, bæredygtighed og public affairs i Salling Group.

Michael Christensen, kategoridirektør i Dagrofa, vurderer også, at partnerskabet bidrager til den grønne omstilling:

“Det er et spændende initiativ, Arla er i gang med at rulle ud, og som viser lovende resultater. I Dagrofa har vi det synspunkt, at det er igennem et samarbejde i værdikæden, at vi opnår de bedste resultater i forhold til den grønne omstilling, og det er det her et godt eksempel på.”

Alle Arlas foodservicekunder er med i partnerskabet, ligesom alle detailkunder, der udover Salling Group og Dagrofa blandt andre omfatter Rema 1000 og Coop, også er det. Også hos Lidl er man også begejstrede for muligheden for at få adgang til primærdata:

”Det har stor værdi for os at få adgang til den præcise data for netop den mælk, vi køber af Arla, så vi kan rapportere troværdigt og åbent om arbejdet med at reducere vores klimaaftryk. I Lidl arbejder vi tæt med mange af vores leverandører om at reducere CO2e-udledningen fra deres produkter, og partnerskabet med Arla ligger i direkte forlængelse af den ambition,” siger viceindkøbsdirektør Khalil Jehya Taleb fra Lidl Danmark.

Ny paraplybetegnelse for bæredygtighedsarbejde
Samtidig med annonceringen om, at alle danske kunder er med i partnerskabet, samler Arla sine forskellige elementer i bæredygtighedsarbejdet under betegnelsen FarmAhead™ Technology. FarmAhead™ Technology består af tre dele:

• FarmAhead™ Check (tidligere kaldet Climate Check) er et af verdens største eksternt validerede datasæt om mejeriproduktion, og som dækker 99% af Arlas samlede mælkepulje. Arlas andelshavere indtaster data på en række parametre om deres specifikke gård, hvorefter den verificeres, og resultatet er et specifikt klimaaftryk per kg mælk produceret samt viden om, præcis hvor udledningerne kommer fra, og hvordan de mest effektivt reduceres.
  • · FarmAhead™ Incentive (tidligere kaldet Sustainability Incentive Model) er et pointbaseret system baseret på dataen fra FarmAhead™ Check. Andelshaverne kan optjene point baseret på deres aktiviteter for at reducere klimaaftrykket, og hvert point udløser en bonus i den månedlige mælkepris. Arlas ejere finansierer selv ordningen ved at omfordele op til EUR 500m årligt i mælkeprisen til at motivere og accelerere arbejdet med at reducere udledningen fra gårdene.
  • · FarmAhead™ Innovation dækker over et bredt arbejde med at undersøge nye teknologier og forbedre data, som på længere sigt kan indgå i ovenstående elementer.

Og forbundet med FarmAhead™ Technology finder man altså FarmAhead™ Customer Partnership som en del af Arlas model for at opnå mejerivirksomhedens klimamål. Klimamål, der er godkendt af Science Based Targets Initiative.

”Vi har sammen med vores andelshavere udviklet og søsat flere banebrydende initiativer i løbet af de seneste par år. Nu samler vi det hele under betegnelsen FarmAhead™ for at sætte to streger under, hvordan vi i Arla har en model, der er datadrevet, der leverer konkrete resultater og som vi i samarbejde med vores kunder sætter yderligere fart i hele vejen fra gården og ud til kunderne. Det er det, FarmAhead™ står for, siger Peter Giørtz-Carlsen, viceadministrerende direktør og COO i Arla Foods.

FarmAhead™ Customer Partnership forventes også at blive implementeret på det svenske og tyske marked i løbet af i år, ligesom det også er planen, at det på sigt skal dække over andre kategorier end drikkemælk så som ost og yoghurt.

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8500 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Bjarke Munk Kamstrup

Pressekontakt Pressechef +45 2452 6956