Hver tredje østjyde vil gerne bruge flere grøntsager i madlavningen, men savner inspiration: Få hænderne i linsefarsen, når Arla Karolines Køkken inspirerer til vegetarisk hverdagsmad på Food Festival

Østjyderne vil gerne bruge flere grøntsager og lave mere vegetarisk mad. Men inspirationen mangler, viser en ny undersøgelse. Derfor tropper Arla Karolines Køkken op i grønternede forklæder til Food Festival, klar til at inspirere aarhusianerne til, hvordan de laver nem hverdagsmad spækket med grøntsager. Du kan derudover blive klogere på rejsen fra jord til bord, når Arla-hjørnet byder på alt fra landmænd til malkekøer og ormehuse.

Snak med en landmand, klap en kalv og få hænderne i linsefarsen, når du skal kokkerere din helt egen linseburger sammen med Arla Karolines Køkken. Det er blot nogle af de aktiviteter, Arla tilbyder, når de rykker ind til Food Festival den 1.-3. september på Tangkroen i Aarhus for at gøre østjyderne klogere på, hvor maden kommer fra, og hvordan man får bragt de gode grøntsager i spil i madlavningen derhjemme.

Særligt sidstnævnte har der vist sig at være behov for i de østjyske køkkener. En ny undersøgelse fra Arla viser nemlig, at hver tredje østjyde gerne vil bruge flere grøntsager i madlavningen, og lige så mange vil gerne lave mere varieret mad. Derudover vil hver tredje gerne lave sundere mad.

Men for hver anden østjyde er det manglende inspiration, der bremser madlavningsdrømmene. Og hver fjerde mangler konkret hjælp til, hvordan man laver vegetariske retter.

”Det er rigtig godt at se, at østjyderne virkelig har lysten til at lave mere hverdagsmad med grøntsager. At det så er manglende inspiration, der gør, at der ikke bliver brugt lige så mange grøntsager, som de egentlig gerne vil, er der råd for at gøre noget ved,” siger Britta Surland, der er leder af Arlas inspirationskøkken.

Derfor er de grønternede forklæder stærkt til stede på årets Food Festival, hvor de blandt andet tilbyder en workshop fyldt med grøntsager og bælgfrugter til de besøgende, der har mod på at få hænderne i en linsefars og eksperimentere med en linseburger. Ifølge Arla Karolines Køkken starter alt godt nemlig i køkkenet. Også de grønne vaner.

”Arla Karolines Køkkens mission er at få flere danskere i køkkenet og samtidig inspirere til hverdagsmad med bælgfrugter og grøntsager, uden det behøver at trække tænder ud i en i forvejen travl hverdag. Tværtimod er det vores mål at få nemme, grønne retter til at være et lige så naturligt valg for danskerne som alle andre hverdagsklassikere, der allerede sidder på rygraden,” siger Britta Surland.

Bliv klogere på rejsen fra jord til bord: Klap en kalv og hils på en landmand

Det er ikke kun kundskaber i køkkenet, som aarhusianerne kan blive klogere på til Food Festival. Ifølge Arla begynder de sunde og gode madvaner med kendskab til råvarerne – helt fra jord til bord.

Derfor kan du lige ved siden af Arla Karolines Køkkens workshop hilse på en landmand, se køer blive malket eller klappe en kalv, imens du bliver klogere på alt fra moderne mælkeproduktion til klimatiltag rundt omkring på Arla-gårdene.

Du kan også kigge forbi Arlas Økos stand om biodiversitet, hvor du blandt andet kan lære, hvorfor orme er vigtige for jordens sundhed, og hvor du kan samle og dekorere dit helt eget ormehus, som du kan tage med hjem og bidrage til biodiversiteten i din egen have.

Bliver du lækkersulten undervejs, kan du også nyde smagsprøver på Arla Unikas velkendte klassikere som Gammel Knas eller mere eksperimenterende oste fra det eksklusive Unika X-sortiment.

Nøgletal fra befolkningsundersøgelsen

• 35 procent af østjyderne vil gerne bruge flere grøntsager i madlavningen, end de gør i dag. På samme måde drømmer 35 procent af østjyderne om at lave mere varieret mad i hverdagen, mens 34 procent gerne vil lave sundere mad, end de gør i dag.
  • Manglende inspiration er den primære årsag til, at østjyderne ikke laver lige så meget mad i hverdagen, som de ønsker. 51 procent af de østjyder, der gerne vil lave mere mad i hverdagen, mangler inspiration til, hvordan man gør.
  • 23 procent af østjyderne svarer, at de mangler inspiration til, hvordan man laver vegetariske retter.

Om befolkningsundersøgelsen

Befolkningsundersøgelsen baserer sig på cirka 2.000 webinterviews af 18-75-årige danskere indsamlet via Norstats panel i perioden 16. januar - 26 januar 2023. Undersøgelsen er udsendt repræsentativt i forhold til køn, alder, region og uddannelse. Fuld repræsentativitet på de fire baggrundsvariable er sikret ved efterfølgende vægtning.

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8500 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Bjarke Munk Kamstrup

Pressekontakt Pressechef +45 2452 6956