Den fulde køreplan til en festlig nytårsmenu: Sådan imponerer du dine nytårsgæster med hjemmelavet tapasmenu – helt uden tidspres

Nytårsaften i år bliver en aften i godt – men småt – selskab. Og det giver dig rig mulighed for at prioritere et imponerende nytårsbord med glitterfyldte bordbomber, farverige serpentiner og lækker mad. Karolines Køkken har derfor lavet en udførlig køreplan til den perfekte tapasmenu med indkøbsliste, opskrifter og tidsplan, der sikrer dig en festlig og stressfri afslutning på året.

2020 nærmer sig enden, og det er nu tid til at springe ind i det nye år med en fornyet portion energi – restriktioner eller ej. Og det kræver både god mad og god planlægning. I hvert fald hvis du spørger Tove Færch fra Karolines Køkken.

”Det har på mange måder været et udfordrende år, så jeg tror, at rigtig mange af os har brug for at springe ind i 2021 med ekstra højt humør og god stemning. Og nu, hvor vi skal undgå at synge, danse og mødes i alt for store forsamlinger, er det vigtigere end nogensinde, at nytårsmenuen er et festfyrværkeri i sig selv,” siger Tove Færch, leder af Karolines Køkken.

Karolines Køkken har derfor sammensat en særlig nytårs-tapasmenu bestående af 7 små individuelle retter, som blandt andet blomkålsblinis med citronsyltede rødløg og artiskokker med safransmør, der kan nydes og fordeles over en hel aften. Helt fra Dronningens nytårstale kl. 18, til når champagnen poppes kl. 00 og videre til det første måltid i 2021: Natmaden.

Indkøbsliste og køreplanen til en imponerende, hjemmelavet tapasmenu

De mange små retter i Karolines Køkkens udgave af nytårstapas har hentet inspiration fra både det spanske, italienske og danske køkken. Og så ligger der simple opskrifter bag, så selv den mindst trænede amatørkok kan imponere sine gæster.

”I vores bud på en lækker tapasmenu har vi blandt andet skaldyrssuppe med jomfruhummerspyd og små iskager med friske appelsiner og granatæble til dessert. Det lyder – og smager – både festligt og imponerende, selvom vi har sørget for, at alle opskrifterne er nemme at kaste sig over,” siger Tove Færch.

Men selvom opskrifterne er på et niveau, der sikrer, at alle kan være med, kan en tapasmenu være en ordentlig mundfuld at stå for. Derfor har Karolines Køkken udarbejdet en udførlig køreplan med både indkøbsliste, opskrifter og tidsplan, der fordeler opgaverne fra den 29. december og frem til nytårsaftensdag. På den måde kan du forberede dig i dagene op til d. 31. december og undgå det tidspres, der ofte følger med, når man er vært på en mærkedag som nytårsaften.

”Nytårsaften er en helt speciel mærkedag, og det lægger pres på menuen. For at undgå den stress, der som oftest hviler på værten eller værtinden, har vi lavet en udførlig tidsplan for alle retterne. På den måde slipper du for at bekymre sig om timingen – og du kan nå at få styr på både borddækningen og makeup’en, før gæsterne ringer på døren,” siger Tove Færch, leder af Karolines Køkken.

Karolines Køkkens nytårstapasmenu:

Køreplan:

29. december

Læs alle opskrifterne igennem, køb det sidste ind og tjek, at du har alt, hvad du skal bruge. Nedenstående er ”køreplanen” for nytårsmenuen, så start med at læse den grundigt igennem. Dernæst, lav plads i dit køleskab – det giver et godt overblik.

• Lav hummersuppen helt færdig, og stil den tildækket på køl.
  • Lav isen helt færdig og lad den stå i fryseren. Stil appelsinsalaten tildækket på køl og kom den søde pankoknas i en lufttæt beholder.
  • Lav rødbederne til gourmettapas helt færdige, og kom dem sammen med lagen tildækket på køl.
  • Lav den sprøde rugbrødsknas og kom den i en lufttæt beholder.
  • Lav rugbrødschips til kartoffeltapas og kom dem i en lufttæt beholder.

30. december

• Steg blomkålsblinis og stil dem tildækket på køl - gerne med bagepapir mellem lagene.
  • Sylt rødløgene og stil dem tildækket på køl.
  • Kog artiskokker og lav safransmør. Stil begge dele tildækket på køl.
  • Bag de søde kartofler, lav ostecreme og stil begge dele tildækket på køl.
  • Lav tomatsalsa og stil den tildækket på køl.
  • Husk at stille Champagne og hvidvin på køl ;-)
  • Find tallerkner, skåle og serveringsfade frem. Dæk bord – hvis du har mulighed for det (vær opmærksom på, at de fleste retter skal tallerkenanrettes).

31. december - formiddag

• Skær oksekødet op, og kom Serano skinke omkring. Kom det tildækket på køl.
  • Gør krydderurtesalaten til oksekødet klar, kom den i en beholder med lidt koldt vand og stil det tildækket på køl.
  • Kom jomfruhummer på grillspyd, klargør salaten og kom det tildækket på køl.
  • Tag isen ud af formene og stil den tilbage i fryseren.

31. december - eftermiddag

• Snit purløg til blomkålsblinis og lad det stå tildækket på køkkenbordet (evt. på køl).
  • Gør artiskokkerne klar, kom dem i en bradepande. Lad dem stå tildækket på køkkenbordet.
  • Kom blomkålsblinis på bagepapir og lad dem stå på køkkenbordet – så de er klar til at blive lunet inden servering.
  • Porcher æggene til friteret æg med tomatsalsa, paner dem og lad dem ligge i skålen med pankorasp. Stil fritureolien klar i en gryde.
  • Kom rødbederne i en gryde sammen med lagen, og stil den klar.
  • Stil hummersuppen klar i en gryde.

Forberedelse til nytårsmiddagen

Kom i bad, læg makeup, gør evt. velkomstdrinken klar og vær klar til stille og roligt at tage imod gæsterne inden kl. 18 – så I sammen er klar til at høre Dronningens Nytårstale. Lad gæsterne tage plads ved det flotte nytårsbord.

• Inden første ret serveres: Anret kartoffeltapas med ostecreme, så den bliver tempereret - på nær honning.
  • Tag safransmørret ud. Tænd ovnen.

Nu til retterne:

• 1. Ret: Lun blomkålsblinis, anret med cremefraiche, rødløg og kaviar, pynt og server.
  • 2. Ret: Giv suppen et opkog og kom den i en kande, steg jomfruhummerne, anret salaten i glas. Server glassene med salat og jomfruhummer. Skænk suppen ved bordet.
  • 3. Ret: Kom honning på kartoffeltapas’en og server.
  • 4. Ret: Rist flute og anret tomatsalsaen herpå. Friter æggene, anret dem på salsaen, pynt med karse og flagesalt og server.
  • 5. Ret: Lun artiskokkerne, anret dem med safransmør og server.
  • 6. Ret: Lun rødbederne, steg oksekødet, anret og server (stil isen i køleskabet).
  • 7. Ret: Anret desserten og server.

Både opskrifterne og køreplanen kan findes på: https://www.arla.dk/opskrifter/temaer/tapas-til-nytar/

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 9.700 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Bjarke Munk Kamstrup

Pressekontakt Pressechef +45 2452 6956