Foto: Billede fra Torben Sønderbys naturområde

Arla indsamler vigtige data om biodiversitet gennem kortlægning og Naturtjek på 156 økogårde: ”Det handler om at have viden på plads for at kunne handle rigtigt”

Alle Arlas økologiske gårde vil have udført et Naturtjek ved udgangen af 2026. En tredjepartsvalideret kortlægning skal sammen med udførslen af Naturtjek vise, hvor og hvordan andelshaverne bedst sætter ind for at forbedre biodiversiteten.

Sammen med SEGES Innovation og Dansk Landbrugsrådgivning er Arla gået i gang med at udføre Naturtjek på samtlige af andelsselskabets 156 økologiske gårde i Danmark.

”Arla er verdens største økologiske mejeriselskab, og efter en periode med faldende efterspørgsel på økologiske produkter, ser vi nu atter en fremgang. Forbrugerne interesserer sig for økologi og biodiversitet,” siger Henrik Lilballe, direktør for Arla Danmark og fortsætter:

”Arla har store ambitioner for at udvikle økologien de kommende år. Naturtjekket er et led heri, fordi vi får mulighed for at identificere den natur, der allerede er på de økologiske gårde og for at udvikle den endnu mere. På den måde kan økologi virkelig blive en spydspids for biodiversitet i dansk landbrug.”

Tiltag skal hæve vidensniveau
Kort opsummeret omfatter Naturtjekket, at en særligt uddannet naturrådgiver kommer ud på gården og sammen med landmanden gennemgår hele ejendommens areal. Det hele munder ud i en konkret handlingsplan for, hvor og hvordan biodiversiteten kan forbedres på gårdens arealer.

”Det lyder måske noget simpelt og manuelt, men faktum er, at teknologi i form af fx satellitfotos på nuværende tidspunkt bare ikke kan levere samme detaljegrad af data som at trække i et par gummistøvler og gennemgå naturområderne sammen med en uddannet rådgiver fra en velrespekteret tredjepart,” siger Ejnar Schultz, bæredygtighedschef i Arla, og fortsætter:

”Vi ønsker at hæve vidensniveauet og give vores andelshavere den bedste og mest konkrete rådgivning om, hvordan de kan forbedre biodiversiteten, og her spiller Naturtjekket en nøglerolle. Alt vores bæredygtighedsarbejde er datadrevet og videnskabeligt funderet, og det skal selvfølgelig også gælde for vores tilgang til at forbedre biodiversiteten.”

Tredjepartsvalideret kortlægning
SEGES Innovation har udviklet konceptet bag Naturtjekket samt kortlægningen. Her er man ikke i tvivl om, at den data, der nu indsamles og den rådgivning der gives, kommer til at gøre en forskel:

”Registreringen af naturværdier, som opgøres i kortlægningen og som også er udgangspunktet for naturtjekkene, er offentligt tilgængelige og valideret af de relevante myndigheder. En opgørelse af registrerede naturværdier samt et Naturtjek på alle Arlas økologiske mælkebedrifter er første skridt i en langsigtet målsætning om at forbedre vilkårene for biodiversiteten,” siger Emil Skole Læsøe, naturkonsulent i SEGES Innovation.

Naturtjek har allerede inspireret til samarbejde om mose
I Grønbjerg i Vestjylland har Torben Sønderby allerede fået udført sit Naturtjek som en af de første. Udover at være økologisk mælkeproducent er Torben også indehaver af Arlas innovationsgård i Danmark, hvor der testes og afprøves nye initiativer, og derfor var det oplagt at starte her.

”Naturtjekket har både været en øjenåbner og en stor hjælp. Selvom jeg går her i naturen hver dag, har jeg ikke samme ekspertise som den rådgiver, jeg har haft besøg af. At kunne gå rundt sammen og kortlægge hver enkelt del af min ejendom har bestemt hævet det faglige niveau, som jeg nu kan handle ud fra,” siger han.

Og Torben Sønderby har faktisk allerede handlet. Via Naturtjekket blev Torben gjort opmærksom på, at han ejede et værdifuldt moseområde, og Naturtjekket indeholdt forslag til ikke kun at forbedre Torbens egen del, men også til at forbedre forholdene i hele moseområdet. Torben tog derfor kontakt til sine naboer med en plan, som allerede nu er ved at blive ført ud i livet. Det vil sikre, at området fremover græsses til fordel for biodiversiteten.

”Jeg og mine kollegaer i landbruget vil gerne naturen, og med en konkret handlingsplan ved hånden, som udpensler de specifikke fordele ved at gøre det ene eller det andet, er det meget nemmere at gå til. Jeg har allerede udset mig de næste par initiativer på min grund for at forbedre biodiversiteten,” siger Torben Sønderby.

Økologerne som frontløbere
Naturtjekket udføres i første omgang hos Arlas økologiske mælkeproducenter, da de er udset som frontløbere.

”Økologerne bliver i denne sammenhæng involveret som frontløbere, men det er vigtigt at slå fast, at beskyttelse af biodiversitet ikke kun er et fokuspunkt i den økologiske mælkeproduktion. Nu indsamler vi data, udvikler og handler på den, og så vurderer vi, hvordan vi bedst kan brede det ud i fremtiden,” siger Ejnar Schultz.

Opgørelser af biodiversitet er inkluderet i Arlas FarmAhead™ Check med henblik på at samle data ind, og der arbejdes med, hvordan biodiversitet i højere grad kan inkluderes fremover.

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8500 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Bjarke Munk Kamstrup

Pressekontakt Pressechef +45 2452 6956