Mød synshallens nye digitale hjælpere

Mød synshallens nye digitale hjælpere

Synshallerne er nu ved at være klar til at bekæmpe sms-syn og klonede biler ved hjælp af nye digitale værktøjer.

Senest fra årsskiftet starter dit bilsyn på en måde, der kalder på en forklaring: Synsmedarbejderen fisker telefonen frem og tager et billede, før det obligatoriske helbredstjek af bilen kan begynde.

Det er en konsekvens af ny lovgivning vedtaget af et enigt Folketing. Adskillige tiltag skal forhindre de såkaldte “sms”-syn, hvor brodne kar i synsbranchen har synet køretøjer uden reelt at have tilset bilen. Det afslørede DR’s forbrugerprogram “Kontant” i 2023. Hos Applus+ Bilsyn hilser man de nye tiltag velkommen:

“Med de nye krav og digitale værktøjer sikrer vi større gennemsigtighed og eliminerer snyd i branchen. Samtidig sikrer de nye tiltag en mere ensrettet og grundig synsproces, som i sidste ende øger trafiksikkerheden og skaber mere tryghed på vejene,” siger John Gantzhorn, teknisk chef hos Applus+ Bilsyn.

Bilens tilstedeværelse skal dokumenteres med app

Færdselsstyrelsen har udviklet appen eSyn+ til landets synshaller. Den benytter smartphonens indbyggede GPS og kamera til at dokumentere, at bilen rent faktisk er til stede. Applus+ Bilsyn er klar til at tage de nye hjælpemidler i brug. Det foregår således:

Synsmedarbejderen checker bilen ind i Applus+ eget computersystem. Systemet fortæller eSyn+-appen, at et syn skal igangsættes. Medarbejderen logger herefter ind i appen med MitID, hvor smartphonen allerede har fundet bilens data frem og geolokaliseret synshallen.

Medarbejderen bekræfter, under strafansvar, at de to ting stemmer – og dokumenterer bilens tilstedeværelse med et billede, hvor lokation og bilens nummerplade tydeligt kan aflæses. Billedet printes på synsrapporten.

eSyn+ appen er tilgængelig for synshallerne fra 1. oktober 2024 og bliver obligatorisk at bruge fra 1. januar 2025.

Dongle afslører klonede biler

En bil har et unikt “fingeraftryk” i form af et 17-cifret stelnummer. Dette indeholder informationer som bilens alder, motorvariant mv. Disse stamdata er i stigende grad blevet misbrugt af biltyve, hvor efterlyste, stjålne biler gøres “lovlige” ved at overføre et stelnummer fra en totalskadet bil i samme farve. Den efterlyste bil sælges derefter videre til intetanende forhandlere og forbrugere.

Synshallerne har det seneste år brugt et digitalt våben til at bekæmpe klonede biler i forbindelse med registreringssyn. Et registreringssyn er aktuelt, når en bil f.eks. får monteret anhængertræk, eller importeres brugt fra udlandet og skal have danske nummerplader.

Stelnummeret tjekkes i bilens computer ved at montere en dongle (et elektronisk diagnosticeringsværktøj) i bilens diagnosestik, der typisk er placeret under ratstammen. Samtidig foretages en visuel kontrol af stelnummeret, som er hugget ind i bilens karrosseri. Er der en uoverensstemmelse, kan det være tegn på, at bilen er klonet.

“Det kræver nærmere undersøgelse, hvis stelnummeret i computeren ikke matcher det fysiske i bilen. Det kan der dog være en god forklaring på, hvis kunden har fået skiftet bilens computer med en brugt fra en autoophugger,” forklarer John Gantzhorn.

Obligatorisk kontrol af bilens automatiske nødopkaldssystem

Biler typegodkendt i EU efter 1. marts 2018 skal være forsynet med et automatisk nødopkaldssystem, der kontakter alarmcentralen i tilfælde af en ulykke. "Med donglen kontrollerer vi også, at eCall-systemet fungerer korrekt", siger John Gantzhorn.

Er du i tvivl, om din bil har eCall, kan du med fordel kigge efter eCall- eller SOS-knappen, som normalt er placeret i loftet nær bakspejlet. Nyere biler typegodkendt før marts 2018 er ikke nødvendigvis udstyret med systemet.

Hjælp EU med retvisende forbrugsmålinger

Fossilbilers forbrugstal opgives i dag efter den såkaldte WLTP-norm, der kan være svære for forbrugerne at opnå i praksis. Derfor arbejder EU-Kommissionen på at indsamle mere realistiske data med On-Board Fuel Consumption Monitoring (OBFCM), der i bilens computer aflæser det reelle brændstofforbrug og antal kørte kilometer i op til 15 år efter bilens første indregistrering.

"Med donglen kan vi udlæse disse data og videregive dem til undersøgelsen, men kun med folks samtykke," siger John Gantzhorn. Han understreger, at GDPR-reglerne giver dig ret til at afvise dataindsamlingen. Hvis din bil er indregistreret efter 1. januar 2021 og kører på fossile brændstoffer, vil synshallen udlæse OBFCM-data ved periodesyn, medmindre dette fravælges med henvisning til GDPR.

Regions

Applus+ udfører årligt over 500.000 syn og omsyn, hvilket har givet os stor ekspertise. Denne ekspertise gavner kunderne både ved bilsyn og ved rådgivning om BrugtbilsAttest, TilstandsAttest og BatteriAttest. Vi fokuserer på ensartet høj kvalitet og kundetilfredshed. Derfor bliver vi løbende evalueret af eksterne partnere.

John Gantzhorn

Pressekontakt Teknisk chef +4525589008

Danmarks største og ældste bilsynsvirksomhed

Applus+ foretager over 500.000 syn og omsyn om året, og har på den baggrund opbygget en meget stor ekspertise, der ikke kun kommer kunderne til gode i forbindelse med bilsyn, men også når vi tilbyder øvrig rådgivning inden for test af bil: BrugtbilsAttest, TilstandsAttest eller BatteriAttest mv. Vores fokus ligger på at udføre arbejdet med en ensartet høj kvalitet. Og det ligger os meget på sinde at levere en service, som lever op til kundernes tilfredshed. Derfor bliver vi løbende målt og kontrolleret af en række eksterne samarbejdspartnere.

Applus Danmark A/S

Høje Taastrup Blvd. 23 2 th.
2630 Taastrup