Studerende betaler tusindvis af kroner i overpris for forsikring

Studerende betaler tusindvis af kroner i overpris for forsikring

Dansk studenterorganisation bag ny aftale, der kan spare hver studerende tusindvis af kroner til forsikringer ved studieophold i udlandet.

Mere end 10.000 danske studerende drager hvert år ud i verden for at supplere deres uddannelse med et kortere eller længere ophold på udenlandske skoler og universiteter. Ud over udfordringen ved at bosætte sig midlertidigt i et fremmed land, så løber mange også panden mod en økonomisk - og praktisk – mur, når de skal forsikres.

De studerende er henvist til et meget lille marked uden stor konkurrence, når de skal have en forsikring, der både kan fungere som rejseforsikring og almindelig indbo- og ansvarsforsikring i studielandet. Det betyder, at de danske studerende samlet betaler millioner af kroner i overpris til danske rejseforsikringsselskaber.

Den danske interesseorganisation for studerende i udlandet, Danish Students Abroad (DSA) har i længere tid undersøgt det danske marked for studenterforsikringer. Gang på gang har det vist sig at danske studerende betaler en betydelig merpris sammenlignet med studerende i andre lande.

Prisen for et års forsikring på et studie i USA eller resten af verden uden for Europa kan nemt koste over 7.000 kroner hos de største danske rejseforsikringsselskaber. Et udlandsophold på blot en måned kan koste op mod 1.000 kroner.

De danske forsikringer er en form for udvidede rejseforsikringer, der ikke er specielt målrettet studerende. Forsikringsvilkårene er svære at gennemskue, også for de udenlandske læreanstalter, hvor især amerikanske universiteter stiller særlige krav til forsikringen. Det betyder, at en del vælger at købe uddannelsesstedets egen forsikring, selv om den ofte er både dyrere og dårligere end en dansk.

"Det gjorde jeg selv," fortæller projektleder i DSA Forsikring, Nanna Hungeberg Pedersen, der har tilbragt en del af sin bachelor i USA.

"Det var simpelthen alt for kompliceret at finde frem til den dokumentation, som universitetet forlangte og samtidig gennemskue, hvorvidt betingelser hos danske rejseforsikringer levede op til de krav. Oven i alle forberedelserne til opholdet fyldte det så meget, at jeg valgte den nemme løsning og købte universitets dyre standardforsikring."

DSA har netop indgået et samarbejde med den globale forsikringsvirksomhed Aon, der allerede har forsikret over 150.000 andre udvekslingsstuderende fra andre lande. Aftalen reducerer priserne med op til 61 % afhængig af varigheden af studieopholdet (se skema). For eksempel kan man spare op til 2.600 kroner for et studieophold på fire måneder.

Desuden er Aons forsikring – i modsætning til rejseforsikringerne – udelukkende målrettet danske studerende i udlandet, og den tager således højde for deres særlige udfordringer. Det kan for eksempel være dækning af kortere ferie- eller hjemrejser under opholdet, som de almindelige rejseforsikringer ikke tager højde for. Der er også bedre dækning for blandt andet indbo under opholdet og den ekstra dyre bagage, som den studerende ofte har med på ud- og hjemrejsen.

"Det er en rigtig god aftale. Prisen er naturligvis meget vigtig, men de normale rejseforsikringer er meget svære at gennemskue. Mange vælger derfor bare at tage imod det første og bedste tilbud for at få det overstået," fortæller præsident i DSA, Mia Eskelund, der måtte indrømme at hun selv var uden forsikring det første stykke tid af hendes bachelor i London.

En anden fordel med en global partner som Aon, der har afdelinger i 120 lande, er at universiteter og skoler ofte har lettere ved at anerkende en forsikring fra et lokalt funderet selskab. DSA har oplevet, at mange uddannelsesinstitutioner stiller spørgsmålstegn ved de danske forsikringsselskabers vilkår og validitet.

Aons forsikringer er tilpasset ophold overalt i verden, og i Europa tager de blandt andet højde for de nye vilkår som gælder med det blå sygesikringskort. Den studerende risikerer således ikke at blive overforsikret og betale unødvendigt meget for et forsikringsselskabs standardtilbud.

DSA, der er en non-profit organisation, får en kommission af Aon på 6,5 % af de solgte forsikringer. Pengene går udelukkende til arbejdet med at rådgive og støtte danske studerende i eller på vej til udlandet samt til at tale de studerendes sag over for danske politikere og institutioner.

Læs mere om forsikringerne på:

www.dsabroad.dk/forsikring

Kontaktinformation:

Mia Eskelund

Præsident, Danish Student Abroad

@: mia@dsabroad.dk

m: +44 (0) 789 671 0830

w: www.dsabroad.dk

Nanna Hungeberg Pedersen

Projektleder, DSA Forsikring

@: nanna.hungeberg@gmail.com

m: +45 2225 3385

w: www.dsabroad.dk/forsikring

Caroline Anker-Ladefoged

Projektleder, DSA Forsikring

@: caroline@ankerladefoged.dk

m: +45 2241 4548

w: www.dsabroad.dk/forsikring

A leading global professional services firm providing a broad range of Risk Capital and Human Capital expertise.

Aon plc (NYSE: AON) exists to shape decisions for the better — to protect and enrich the lives of people around the world. Through actionable analytic insight, globally integrated Risk Capital and Human Capital expertise, and locally relevant solutions, our colleagues provide clients in over 120 countries and sovereignties with the clarity and confidence to make better risk and people decisions that help protect and grow their businesses.