Tandforsikringer har fået luft under vingerne

Tandforsikringer har fået luft under vingerne

Ved sidste års overenskomstforhandlinger indgik Finansforbundet og Finanssektorens Arbejdsgiverforening aftale om, at banker og realkreditinstitutter betaler for de ansattes tandforsikring. En stor del af medarbejderne i den private sektor har i mange år været dækket af en sundhedsforsikring, der dækker behandlinger hos speciallæge, operationer på privathospitaler, fysioterapeut, kiropraktor og psykologer mv. Det er derfor en naturlig udvikling, at mange virksomheder udbygger deres personalegoder med tandbehandling.

Almindeligt i udlandet
Herhjemme er en arbejdsgiverbetalt tandforsikring et relativt nyt begreb, men i lande som England, Schweiz, Tyskland og USA er det mere almindeligt, at en forsikring for tandbehandling er sikret via en aftale gennem arbejdsgiver.

Tandforsikringer giver store besparelser
Udgiften til de årlige tandeftersyn, tandrensninger, småfyldninger og lignende kan de fleste af os leve med. Men når det gælder større tandarbejder som f.eks. kroner, broer og lignende, så er regningen som regel lige så ubehagelig som selve tandlægebesøget.

Med en tandforsikring slipper medarbejderen for de store tandlægeregninger, og skal ikke bekymre sig om hverken billige lappeløsninger eller udsatte behandlinger, hvis de skulle være så uheldig at knække en tand eller lignende. De dyre tandskader kan ramme os alle. Ifølge tal fra 2017 koster tandlægebesøg gennemsnitligt danskerne 130.000 kr. i løbet af livet.

Medarbejderen kan få dækket en stor del af udgiften til omfattende tandbehandling. Alle former for tandbehandlinger som f.eks. røntgen, kroner, broer, implantater, rodbehandlinger mm. er dækket. Almindeligt tandeftersyn og tandrensning kan tilkøbes som en tilvalgsdækning. Med en tandforsikring kan behandlingen ske straks, efter skaden er sket, og ikke først når medarbejderen får råd til behandlingen.

Reduceret sygefravær
Virksomheden kan bidrage til at højne tandsundheden blandt medarbejderne med større livskvalitet til følge, ved at tilbyde deres medarbejdere en tandforsikring. Desuden kan sygefravær reduceres som følge af hurtig og optimal behandling. Virksomheden opnår goodwill hos medarbejderne ved at tilbyde et gode på attraktive vilkår, som de ikke kan opnå ved at tegne en tilsvarende forsikring som privatperson.

Obligatorisk eller frivillig ordning
Tandforsikringen kan oprettes som en obligatorisk ordning betalt af arbejdsgiver, eller som en frivillig ordning hvor de ansatte selv står selv for tilmelding og betaling af forsikringen. Det vil sige, at virksomheden hverken har udgifter eller løbende administration i forbindelse hermed.

Hvis du har spørgsmål, til hvilke muligheder for tandforsikring, der kan tilbydes via din virksomhed, er du altid velkommen til at kontakte Aon.

E-mail: pension@aon.dk

A leading global professional services firm providing a broad range of Risk Capital and Human Capital expertise.

Aon plc (NYSE: AON) exists to shape decisions for the better — to protect and enrich the lives of people around the world. Through actionable analytic insight, globally integrated Risk Capital and Human Capital expertise, and locally relevant solutions, our colleagues provide clients in over 120 countries and sovereignties with the clarity and confidence to make better risk and people decisions that help protect and grow their businesses.