Handelsvirksomheden KoRo udvider sin tilstedeværelse i Europa

Handelsvirksomheden KoRo udvider sin tilstedeværelse i Europa

• KoRo er i øjeblikket aktiv i 18 europæiske lande og launchede alene i 2021 på otte nye markeder
  • Virksomhedens samlede omsætning i 2021 var på 62 mio. EUR (CAGR 2019–2021: 230 %)
  • Fokus 2022: stabil vækst på de europæiske markeder takket være en tosidet diversificering inden for salg og markedsføring

Siden grundlæggelsen i 2014 har den Berlin-baserede handelsvirksomhed KoRo oplevet en konstant vækst. Virksomhedens mission er at tilbyde forbrugerne kvalitetsfødevarer til rimelige priser samt via maksimal transparens at bringe dem tættere på virksomhedens handelsprocesser, producenter og produkter. Dette koncept har givet et stigende antal kunder i Tyskland, Østrig og Schweiz og er siden 2017 med succes blevet tilpasset andre europæiske lande. Dermed er KoRo på nuværende tidspunkt aktiv i 18 europæiske lande og har fra 2019-2021 haft en CAGR på 327 % samt en vækst på 1800 % uden for DACH-regionen. Således lå virksomhedens samlede omsætning i 2021 på 62 mio. EUR. Målet er nu at bringe de europæiske markeder ind på en bæredygtig og stabil vækstkurs. Desuden forbereder virksomheden sig på at udvide til det amerikanske marked.

Stor fleksibilitet gør hurtig ekspansion mulig

KoRo er et klassisk D2C online-brand, der er blevet kendt i Tyskland primært gennem samarbejde med Instagram-talenter. Med et bredt udvalg af blandt andet veganske og vegetariske fødevarer er virksomhedens sortiment helt ajour med tidens trend. Ifølge en nylig undersøgelse forventes den globale fødevaresektor inden for e-commerce at opnå et markedspotentiale på 531,6 mia. amerikanske dollars i 2025 (Kilde: Satista ECOMMERCE REPORT 2021). Takket være effektive procesforløb og en høj grad af fleksibilitet inden for emballage, salg og markedsføring er KoRo ideelt positioneret til denne vækst. Da KoRo har outsourcet mange komponenter, eksempelvis forsendelse, til partnervirksomheder, og webshoppen med interne ressourcer hurtigt kan opbygges, er det muligt for virksomheden at få fodfæste på nye markeder indenfor meget kort tid. Efter Social Chain AG's investering i 2018 var virksomheden i stand til at ekspandere i Europa blot fire år efter sin grundlæggelse. Denne ekspansion har COO Florian Schwenkert siden sin ansættelse i 2020 drevet videre.

"For at træde ind på et nyt marked i et EU-land har vi i gennemsnit brug for tre måneder fra researchstart til launch. Takket være de ensartede strukturer i Europa kan vi som virksomhed handle hurtigere og starte vores salg i et nyt land med blot én underskrift for registrering af det nye domæne. Da vores markedsføring primært fokuserer på sociale medier, er det på kort tid og med lave omkostninger lykkedes os at etablere en loyal kundebase." Florian Schwenkert, COO KoRo

For et ungt D2C-brand som KoRo er de sociale medier fortsat en af de vigtigste markedsføringskanaler: Allerede inden KoRo åbner en online shop på et nyt marked, begynder virksomheden at lægge organisk indhold ud på de sociale medier og tiltrækker derved nye kunders interesse. KoRo er ikke afhængig af eksterne partnere, men udfører internt markedsundersøgelser, opbygningen og etableringen af shoppen - herunder oversættelse - samt markedsføring. På den måde forbliver virksomheden fleksibel og kan træffe hurtige beslutninger.

KoRo’s mission: at blive Europas førende leverandør af fødevarer

I sin europæiske ekspansion har KoRo først og fremmest haft fokus på en hurtig udvidelse. Inden for 16 måneder, mellem 2021 og 2022, launchede onlineforhandleren i ti lande, herunder Danmark. Denne hastighed er især mulig takket være en effektiv projektstyring og uafhængighed i gennemførelsen. KoRo opbygger specifikt sit team på et bredt grundlag og kan således overvåge alle trin i ekspansionen in-house. Mellem januar 2021 og juni 2022 udgjorde salget uden for DACH-regionen allerede 19 % af virksomhedens samlede salg. Efter at den græske shop gik online i juni 2022, har KoRo foreløbigt afsluttet sin ekspansionskurs i Europa og fokuserer nu på at opretholde væksten på disse markeder, udvide den eksisterende influencer marketing-strategi og styrke B2B-kontakterne. Ud over onlineshoppen bestræber KoRo sig også på fremtidigt at være tilgængelig hos andre online og offline forhandlere. I DACH-regionen er virksomheden allerede bredt repræsenteret inden for fødevaredetailhandlen, mens den i andre europæiske lande i første omgang fokuserer på multichannel-handel i samarbejde med onlineforhandlere såsom Amazon. Senest, i marts 2022, har de anerkendte venturekapitalfonde HV Capital, Five Season Ventures og Partech investeret i virksomheden. Takket være denne investering, der beløber sig på et betydeligt tocifret millionbeløb, har KoRo igen nye finansieringsmidler til at udvide tilstedeværelsen i Europa.

"Vi ser i lande som Sverige - med en 45-foldig vækst inden for et år - et stort potentiale. Alene i 2021 fik vi 389.000 nye kunder i hele Europa og behandlede omkring 800.000 ordrer. På nuværende tidspunkt kan vi stadig håndtere ordremængden fra vores lager i Tyskland - men vi overvejer at åbne yderligere lagerplads i nabolandene." Constantinos Calios, grundlægger og CEO KoRo

Identificering af tendenser og tidlig tilpasning

Selv om ekspansionen i Europa foreløbigt er afsluttet, og fokus nu er at sikre væksten, ønsker KoRo fortsat at udvikle sig og arbejder i øjeblikket på at komme ind på det amerikanske marked. I modsætning til i Europa kan handelen imidlertid ikke styres fra Tyskland. I USA skal KoRo opbygge sit netværk af producenter, leverandører og B2B-kunder helt fra bunden og etablere det i landet selv.

"I sammenligning med Europa har vi i USA et helt andet udgangspunkt og et bredere publikum. Fødevaretrends bliver skabt i USA og er normalt flere måneder om at nå frem til Europa. Vi ønsker primært at bruge vores tilstedeværelse i USA til at opfange disse tendenser hurtigere og tilpasse dem til det europæiske marked. KoRo står for spændende produkter og et bredt sortiment - vi ønsker at udbygge denne USP yderligere og derigennem skille os ud." Piran Asci, CEO KoRo

KoRo startede i 2014 med salg af vaskepulver i store emballager under navnet "KoRo Drogerie". Siden da har virksomheden udviklet sig hurtigt, og siden 2021 udover sit udbud i fødevaredetailhandlen også offline - ved at åbne en isbutik i Kreuzberg i Berlin. Siden i år har KoRo opbygget en franchise af isbutikker og har senest åbnet KoRo Café i nærheden af Alexanderplatz i den tyske hovedstad. Desuden har virksomheden siden sommeren brugt nye reklamekanaler og haft premiere på sine første tv-reklamer. KoRo har sat sig som mål at blive Europas førende fødevarevirksomhed og forfølger dette målrettet.

KoRo er aktiv i: Tyskland, Østrig, Schweiz, Belgien, Storbritannien, Holland, Polen, Frankrig, Finland, Italien, Danmark, Tjekkiet, Portugal, Spanien, Grækenland, Luxembourg, Irland og Sverige

Alexandra Boel Andresen

KoRo Denmark