Vallankumouksellisella lentävällä sähköveneellä maailman ensiesittely Helsingin Uivassa venenäyttelyssä

Press release -

Candela C-8 on täyssähkövene, joka lentää veden yllä täydessä hiljaisuudessa. Sillä on pidempi toimintamatka ja kovempi vauhti kuin millään muulla sähköveneellä ja se liitää aaltojen yläpuolella, ilman että matkustajat aaltojen huomaa. Nämä ominaisuudet ovat tehneet siitä maailman eniten myydyn sähköveneen. Nyt odotetulla uutuudella on maailman ensiesittely Helsingin Uivassa Venenäyttelyssä.

Miten pystyy rakentamaan sähköveneen, joka on paljon parempi kuin nykyiset polttomoottoriveneet veneet?

Vastaus on, ruotsalaisen yrittäjän ja insinöörin Gustav Hasselskogin mukaan, lainata ideoita – ja siivet – lentokoneiden maailmasta.

Hänen perustamansa yritys Candela kehittää maailman ensimmäisiä sähköisiä kantosiipiveneitä, jotka lentävät veden yllä, hiilikuituisten kantosiipien kantamana.

Helsingin Uivassa Venenäyttelyssä on maailman ensiesitys täysin uudelle mallille Candela C-8, joka jo ennen sarjatuotantoa oli myynyt yli 100 kappaletta, ja täten lunastanut paikkansa maailman parhaiten myyvänä sähköisenä vapaa-ajan veneenä. C-8:lla on uusi, modernimpi muotoilu sekä sisähytti, verrattuna klassiseen C-7:aan joka on bowrideri.

Candela C-8 lentää veden yllä pidemmällä toimintamatkalla ja kovemmalla marssivauhdilla kuin mikään muu sähkövene. Kahden tunnin ajon aikana, 22 solmun marssivauhdissa, Candelalla teet myös pidempiä matkoja saaristossa.

Pienessä tiheässä aallokossa Candela C-8 lentää aaltojen yllä ilman iskuja ja epämukavuutta matkustajille.

-Kun plaanaavat veneet joutuvat hidastamaan vauhtia aalloissa, me pystymme pitämään yllä matkavauhtia ilman että aallot edes tuntuu. Lisäksi meno on hiljaista, eli matka on todella mieluisaa, sanoo Tapani Hollmén, Telvan toimitusjohtaja, joka edustaa Candelaa Suomessa.

Kaksi hiilikuitusiipeä veden alla ovat uniikkien ominaisuuksien salaisuus.

Kantosiivet tuottavat 16 solmun nopeudessa nostovoimaa, niin paljon, että koko runko nousee vedenpinnan yläpuolelle, joka vähentää energiankulutusta 80% verrattuna tavalliseen veneeseen.

Kun vene nousee lentoon sitä tasapainoittaa automaattisesti veneen flight controller, tietokone, joka säätää kantosiipien asentoa 100 kertaa sekunnissa, tasatakseen veneen menoa aallokossa, sivutuulessa ja epätasapainoisen lastin kanssa.

-Järjestelmä toimii suunnilleen samalla tavalla kuin modernissa hävittäjässä, jossa siivet ja peräsin tekevät koko ajan työtä pitääkseen koneen tasapainossa. Tuloksena on tietokoneohjattu tehty vene, joka pysyy tasapainossa ei keinu eikä hakkaa, sanoo Hollmén.

Moottori on Candelan itsekehittämä Candela C-POD. Torpedon muotoinen sähkömoottori sijaitsee vedenpinnan alapuolella ja se viilennetään suoraan virtaavan veden kanssa, ja pystytään täten pitämään kompaktina. Se on vain 10 cm läpileikkaukselta, mutta tuottaa kuitenkin 60 kW – eli n. 80 hevosvoimaa-. Se tehty kestämään 3000 tuntia ilman huoltoa, joka on melkein tavallisen veneilijän koko käyttöikä.

Candela C-8:sta löytyy kaikki tarvittavat mukavuudet, joita daycruiseristä voisi olettaa: 8 istumapaikkaa ja iso aurinkovuode. Edessä makuuhytti 2 hengelle sekä wc.

Candela C-8 on rakennettu ja kehitetty Tukholmassa, ja lentävä ensiesitys tapahtuu Helsingin Uivassa venenäyttelyssä 18.8. – 21.8. C-8 on jo ennen sarjatuotantoa myynyt yli 100 kappaletta, ja täten lunastanut paikkansa maailman parhaiten myyvänä sähköisenä vapaa-ajan veneenä.

Pressi ja media:

mikael.mahlberg@candela.com tai +46 765 37 66 78

Yhteystiedot Telva:

Löydätte veneen Uivasta osastolta C53.

sabina.hollmen@telva.fi, 0207 939 307

Candelaa edustaa Suomessa Oy Telva Ab, www.telva.fi

Candela C-8 ladataan kolmivaihe-laturilla. 0 - 100% vie noin 4 tuntia.

Pituus: 8,5 m

Leveys: 2,5 m

Paino: 1605 kg

Hlömäärä: 8 henkilöä

Moottori: Candela C-POD, 60 kW

Marssivauhti: 22 solmua

Toimintamatka: 50 mpk

Hinta: 290 000 euro + alv

Topics

Candela's mission is to speed up the transition to fossil fuel-free lakes and oceans. Candela C-7 is the world's first electric hydrofoil boat in serial production. Combining long range, high speed and a silent drive train, C-7 is the first electric boat that can outperform fossil fuel powerboats.

Mikael Mahlberg

Press contact Head of PR & Communications +46765376678

Speed. Range. Silence.

The world's only electric boat with speed and range on par with fossil fuel powered boat. And a behavior in rough sea second to none. Simply the future of boating.

Candela Technology AB

Frihamnsgatan 25