Svensk elbåt korsade Östersjön

Svensk elbåt korsade Östersjön

Ett gäng svenskar satte världsrekord när de körde en Candela C-8 mellan Stockholm och Mariehamn, den första gången en elektrisk båt korsar Östersjön. Dessutom körde de tillbaka samma dag – med 95% lägre kostnader än en fossildriven båt.

Med det här visar vi att elektriska långresor till sjöss inte bara är möjliga idag, utan att elektriska fartyg och båtar är överlägsna fossilfartyg, säger Gustav Hasselskog, VD och grundare av Candela.

Det Stockholmsbaserade teknikbolaget har utvecklat världens första elektriska bärplansbåtar och fartyg, farkoster som flyger över vattnet med 80% minskad energiförbrukning jämfört med traditionella fartyg och därmed har både lång räckvidd och hög fart på batterier.

Rekordresan utfördes i torsdags i den senaste versionen av fritidsbåten Candela C-8, och startade klockan 6 på morgonen från Stockholms Frihamn. Efter ett laddstopp i Kapellskär nådde man Mariehamn på förmiddagen, och blev därmed den första elektriska båten som korsade Östersjön mellan Sverige och republiken Finland. I hamnen möttes elbåtspionjärerna av ett pressuppbåd med Ålands Lantråd, Kristin Sjögren, i spetsen.

-Elbåtars nackdel har varit den korta räckvidden, på grund av att traditionella båtskrov drar så otroligt mycket energi. Med vår bärplansteknik kombinerar vi hög fart och räckvidd, men man får så många andra fördelar. Att flyga över Ålands hav i total tystnad och utan slag och stötar var helt magiskt, säger Gustav Hasselskog.

Resan gjordes i stort med befintlig laddinfrastruktur. I Kapellskär laddade man med en Kempower Movable Charger, en hjulförsedd 40-kW laddare som kopplades in på det befintliga elnätet i hamnen. Under laddpausen i Mariehamn låg båten inkopplad till gästhamnens trefasuttag. På kvällen klockan 18 flög så elbåtspionjärerna tillbaka mot Kapellskär och återkom i tät dimma till utgångspunkten, Stockholms frihamn, klockan 11.30 på kvällen.

-Vi hade faktiskt räckviddsångest, men inte för Candelan. Det ironiska är att vår bensindrivna följebåt fick tanka fem gånger under resan, medan vi bara laddade tre gånger, säger Gustav Hasselskog.

Att Candelas bärplansteknik medger enorma kostnadsminskningar för sjötrafiken visade sig när elkostnaderna summerades. Den i storlek jämförbara bensindrivna fotobåt som medföljde på resan fick nämligen tankas för över 8000 kronor under de 150 sjömilen – medan Candela C-8:an förbrukade 213 kWh elektricitet, till en kostnad av cirka 400-500 kronor.

- Vi pratar 95% lägre driftskostnader. Det är alltså en revolution som gör att sjöresor kan konkurrera med landtrafiken i kostnader, vilket vi nu ska visa i kollektivtrafiken i Stockholm, säger Gustav Hasselskog.

Under hösten börjar Candela P-12, företagets nya 30 personer bärplansfärja, trafikera sträckan Ekerö-Stadshuset, där den förväntas korta restiderna med hälften, tack vare att den inte gör svall och därmed fått dispens av Länsstyrelsen att köra snabbt på i innerstaden.

- Vi kan enkelt elektrifiera kustnära kollektivtrafik till mycket låga kostnader. Det krävs bara politisk vilja för att ställa om. Vaxholmsbolaget bränner 100 miljoner kronor per år på diesel, för den kostnaden kan man bygga ett snabbladdarnätverk som sträcker sig till Finland, avslutar Gustav Hasselskog

Presskontakt: Mikael Mahlberg mikael.mahlberg@candela.com +46765376678

Bilder:

B-roll:

Topics

Stockholm-based Candela Technology AB is the world leader in hydrofoiling electric vessels. The company was founded in 2014 by engineer and business leader Gustav Hasselskog with the mission to accelerate the world's transition to fossil fuel-free lakes and oceans by developing electric vessels that outperform those powered by fossil fuels.

Candela's watercraft have wings (hydrofoils) that lift the hull above the water and reduce friction, using 80% less energy than conventional ships at high speed. This technology allows for long-range water travel solely on battery power, a first in the industry. Candela's hydrofoils also enable operators to transition to sustainable fleets by providing up to 50% lower operational costs.

At the heart of Candela's hydrofoil tech stack is the Flight controller, which automatically stabilizes the vessel during flight by regulating the foils, using sensors that gauge wave height and wind speed, among other factors. Even in rough weather, passengers experience 90% less g-forces than they would on a traditional boat. All Candela vessels are fully connected and receive over-the-air updates.

After five years of research and development, Candela began producing the world's first electric hydrofoil leisure boat in 2019, the Candela C-7 open "roadster of the seas". This was followed in 2022 by the high-volume market Candela C-8, which was delivered to the first customers in spring 2023. Over 150 C-8 units have been sold to date, and the vessel has been lauded as a "game changer" by Motorboat and Yachting magazine, winning numerous awards including the 2022 European Powerboat of the Year award for its superior seakeeping, long range, and high speed.

In 2023, Candela launched its first commercial vessel, the Candela P-12 Shuttle ferry. It is the fastest and longest-range electric ship ever built, with a top speed of 30 knots and a range of 40 nautical miles at 25 knots. It is also the most energy-efficient fast ship ever made in its size class. Substantial operational cost savings are expected. The first unit enters service in Stockholm's public transport system in 2024.

Candela is a technology company with headquarters in Stockholm, Sweden, employing over 200 engineers, technicians, and production staff. The company develops the entire tech stack, from the C-POD motor to the control system and carbon fiber hulls, in-house. Candela's two wholly-owned factories in Stockholm, Sweden, produce the Candela C-8 and P-12 vessels. The company also has leisure boat resellers in 12 countries and wholly-owned sales offices in San Francisco, USA, and Cannes, France.

Mikael Mahlberg

Press contact Head of PR & Communications +46765376678

Speed. Range. Silence.

The world's only electric boat with speed and range on par with fossil fuel powered boat. And a behavior in rough sea second to none. Simply the future of boating.

Candela Technology AB

Frihamnsgatan 25