Den första Candela P-12 Shuttle kommer att gå i kollektivtrafik i Stockholm. På fredag visar Candela upp tekniken genom ett rekordförsök över Öresund i fritidsbåten Candela C-8.

Press release -

Ny elektrisk flygbåt sätter hastighetsrekord mellan Malmö och Köpenhamn på fredag

Flygbåtarna över Öresund är tillbaka - men den här gången är de elektriska och miljövänliga.

Flyg över vattnet på ren el mellan Köpenhamn och Landskrona på 36 minuter istället för 1,5 timme med bussen. Eller Helsingör och Helsingborg på ynka sju minuter. Utan sjösjuka och dessutom till en rekordlåg kostnad. Candela P-12 Shuttle, världens snabbaste elektriska färja, kan förändra båttrafiken mellan Danmark och Sverige.

På fredag demonstrerar Candela sin banbrytande bärplansteknik genom att genomföra den första elektriska båtresan mellan Köpenhamn och Malmö - på rekordtid.

Candelas elektriska bärplansfärja P-12 Shuttle flyger över vattnet snabbare, bekvämare och betydligt billigare än konventionella fartyg. Under skrovet på 30-personersfärjan sitter datorstyrda vingar, bärplan, som reducerar energiåtgången med 80% och möjliggör lång räckvidd och hög fart på el – för första gången i världshistorien. Med 30 knops toppfart och en räckvidd på upp till 60 sjömil i 25 knop är P-12 Shuttle världens snabbaste elektriska fartyg, det med längst räckvidd och dessutom det eenergieffektivaste. Tack vare att datorer justerar bärplanen 100 gånger per sekund för att balansera båten slipper passagerarna dessutom sjöfararnas eviga plåga, sjösjuka – även i grov sjö.

Framförallt är Candelas bärplansteknik hållbar: en nyligen genomförd livscykelanalys från Kungliga Tekniska Högskolan KTH i Stockholm visar dessutom att Candela P-12 Shuttle släpper ut hela 97,5 % mindre koldioxid än motsvarande dieselfartyg, en siffra som innefattar tillverkning, användning under 30 år och återvinning.

På fredag kommer Stockholmsföretaget till Köpenhamn med Candela C-8, företagets nya elektriska fritidsbåt, för att visa upp tekniken och slå ett rekord: att för första gången köra mellan Köpenhamn och Malmö i en elektrisk snabb båt.

- Vi vill visa att vår teknik kan göra sjöburna transporter hållbara och snabbare, och samtidigt skapa direktförbindelser mellan städer och stadsdelar. Tack vare hastigheten och den låga kostnaden kan vi skapa helt nya linjer, som i många fall blir snabbare än bilen, eftersom den snabbaste vägen ofta går över vattnet, säger Erik Eklund, chef för Candelas satsning på kommersiella båtar.

• Som ett exempel skulle en Candela P-12 Shuttle kunna trafikera sträckan Helsingborg Helsingör på sju minuter, en sträcka som idag går på 20 minuter med nuvarande färjor.
    • Varför spendera 1,5 timme för att åka från Landskrona till Köpenhamn när du kan flyga över sundet till Nyhavn på 36 minuter?
    • Delar av Ventrafiken skulle också med fördel kunna ersättas av Candela P-12. Till exempel turer som inte behöver skeppa bilar samt sommartrafik när många besökare inte behöver åka bil. Överfarten med en P-12 skulle ta 17 minuter istället för 30 idag. Dessutom blir på- och avstigningar mycket smidigare och snabbare, tack vare att P-12 Shuttle vänder på en femöring och stannar mycket snabbt vid bryggan.
    • Från Ven skulle man också kunna fortsätta med en direktförbindelse till Helsingborg på 25 minuter.
    • Direkt sjötrafik mellan Landskrona och Helsingör på 32 minuter istället för drygt en timme med bil, eller 100 minuter med dagens kollektivtrafik.

Medier är välkomna att träffa Candela och provåka C-8 i Malmö eller Köpenhamn under fredagen och lördagen. Kontakta
    mikael.mahlberg@candela.com eller ring +46765376678 för mer information.

Rekordbåten: Candela C-8 går på bärplan och är den första elbåten med hög fart och lång räckvidd.

About Candela

Stockholm-based Candela Technology AB is the world leader in hydrofoiling electric vessels. The company was founded in 2014 by engineer and business leader Gustav Hasselskog with the mission to accelerate the world's transition to fossil fuel-free lakes and oceans by developing electric vessels that outperform those powered by fossil fuels.

Candela's watercraft have wings (hydrofoils) that lift the hull above the water and reduce friction, using 80% less energy than conventional ships at high speed. This technology allows for long-range water travel solely on battery power, a first in the industry. Candela's hydrofoils also enable operators to transition to sustainable fleets by providing up to 50% lower operational costs.

At the heart of Candela's hydrofoil tech stack is the Flight controller, which automatically stabilizes the vessel during flight by regulating the foils, using sensors that gauge wave height and wind speed, among other factors. Even in rough weather, passengers experience 90% less g-forces than they would on a traditional boat. All Candela vessels are fully connected and receive over-the-air updates.

After five years of research and development, Candela began producing the world's first electric hydrofoil leisure boat in 2019, the Candela C-7 open "roadster of the seas". This was followed in 2021 by the high-volume market Candela C-8, which will be delivered to the first customers in spring 2023. Over 150 C-8 units have been sold to date, and the vessel has been lauded as a "game changer" by Motorboat and Yachting magazine, winning numerous awards including the 2022 European Powerboat of the Year award for its superior seakeeping, long range, and high speed.

In 2023, Candela is launching its first commercial vessel, the Candela P-12 Shuttle ferry. It is poised to set multiple world records for being the fastest and longest-range electric ship ever built, with a top speed of 30 knots and a range of up to 60 nautical miles. It will also be the most energy-efficient fast ship ever made in its size class. Substantial operational cost savings are expected. The first unit is water launched during summer 2023.

Candela is a technology company with headquarters in Stockholm, Sweden, employing over 200 engineers, technicians, and production staff. The company develops the entire tech stack, from the C-POD motor to the control system and carbon fiber hulls, in-house. Candela's two wholly-owned factories in Stockholm, Sweden, produce the Candela C-8 and P-12 vessels. The company also has leisure boat resellers in 12 countries and wholly-owned sales offices in San Francisco, USA, and Cannes, France.

candela.com

Mikael Mahlberg

Press contact Head of PR & Communications +46765376678

Speed. Range. Silence.

The world's only electric boat with speed and range on par with fossil fuel powered boat. And a behavior in rough sea second to none. Simply the future of boating.

Candela Technology AB

Frihamnsgatan 25