Urban Future till Sverige

Press release -

Urban Future till Sverige: Europas ledande konferens för hållbar stadsplanering har valt Helsingborg-Idag en av Europas mest innovativa städer.

Med sin flexibla och samarbetsinriktade organisation är Helsingborg idag Sveriges och en av Europas mest innovativa städer vad gäller hållbarhet. Det är alltså ingen slump att Europas ledande konferens för hållbar stadsplanering 1–3 juni rivstartar Urban Future H22 City Expo och bjuder in handlingskraftiga ”City Changers” från hela världen till ett späckat live-event i Helsingborg. Konferensen samlar statsborgarråd, aktivister, borgmästare, experter, opinionsbildare och entreprenörer som öppenhjärtat delar med sig av erfarenheter om vad som funkar och inte funkar för att ställa om till en hållbar stad.

– Vi ber alla ödmjukast att inte ta med sig några rapporter eller strategier – vi är bara intresserade av ”görandet”, säger Urban Futures grundare och VD Gerald Babel-Sutter.

Varför vänder 2000 progressiva stadsplanerare blicken mot Helsingborg i juni?

Jo de fullkomligt gapar över den omställning som staden har gjort under de senaste 8 åren då den har utvecklats till en av Europas mest innovativa städer vars hållbara omvandling skett i rekordfart.

Hur? Genom att förändra sitt sätt att fungera. Från att ha haft en stel organisation kännetecknas staden nu av en flexibilitet där innovation och samarbete aktivt uppmuntras överallt. Det kan vara allt ifrån hållbara menyer och mindre matsvinn i skolluncherna till en satsning på biokol där trädgårdsavfall används på ett optimalt sätt.

Detta gör Helsingborg till den perfekta platsen och värdstad för communityt och årliga konferensen Urban Future.

Urban Future är Europas största konferens om hållbara städer. Konferensen samlar statsborgarråd, aktivister, borgmästare, experter, opinionsbildare och entreprenörer som öppenhjärtat delar med sig av erfarenheter om vad som funkar och inte funkar för att ställa om till en hållbar stad.

– Vi kallar deltagarna för ”City Changers”. Vi ber alla ödmjukast att inte ta med sig några rapporter eller strategier – vi är bara intresserade av ”görandet”. Urban Future är platsen där vi ser till att varje deltagare, oavsett roll, kan accelerera omställningen på hemmaplan direkt efter konferensen, säger Urban Futures grundare och VD Gerald Babel-Sutter.

Nära 200 talare kommer till UF22. Tiranas unga borgmästare Erion Veliaj kommer dela med sig av sina erfarenheter och prioriteringar för omställningen. Jennifer Keesmaat som i sin roll som Torontos stadsplanerare förvandlade ett övergivet bostadsområde till en livlig stadsdel. Även Luca Bellarini kommer berätta om ”Torino at its best” där han för samman den lokala kreativitetsbranschen för att visionera om drömmarnas Turin. Detta är bara ett axplock.

– Vi är väldigt seriösa med vårt mål med konferensen: att ge förutsättningar för fler hållbara städer, men det betyder också att vi inte lindar in problem och misslyckanden. Vi är här för att skapa förändring, därför behöver alla vägledning genom att veta vad som funkar och vad som inte funkar. Därför är konferensens höjdpunkt: Cities Fuck-up Night.

Inte nog med det, UF22 kommer att introducera sitt nya program: påverkansentreprenörer delar sin resa från frustrerade medborgare till fullskaliga sociala företag. Diskutera med företag som Too Good To Go och Refurbed om hur de får det att fungera, vad som motiverar dem att fortsätta och hur du kan skapa ditt eget effektfulla och meningsfulla företag.

MER INFORMATION

Urban Future program: https://www.urban-future.org/helsingborg22

Helsingborg, Sverige | 1-3 juni, 2022

Höjdpunkter

• Möt mer än 2 000 “City Changers”. Stadsplanerare, aktivister, arkitekter, borgmästare, berörda medborgare och många fler kommer att delta i vårt fantastiska tredagarsprogram. Inspireras av de bästa, skaffa kritiska färdigheter och få förståelse om viktiga trender.
  • 60 unga ledare från 43 städer i 28 länder har anslutit sig till 2022 Young Leader-programmet och kommer att finnas på plats i Helsingborg.
  • Representerade städer: 108 borgmästare och stadsrepresentanter från 72 städer i 28 länder kommer att delta. Bland annat Bilbao, Aten, Tallinn, Stuttgart, Tirana, Pula, Prag, Helsingör, Debrecen, Warszawa, Portimao, Tbilsi, Rotterdam, Wien och Katmandu.
  • Sessioner så som "En ny sorts entreprenörer formar städer", "Förändring måste komma från toppen: Varför det lönar sig att skapa fiender'', ”Mot alla odds? Utmaningen med prisvärda bostäder," Brownfield unicorns: Förvandla fruktansvärt till fantastiskt", "Återuppliva stadsdelar utan $$$", "C40's återuppfinna städer genom att minska koldioxidutsläppen i den byggda miljön.”, ”Förorenad mark är som en chokladask: man vet aldrig vad man kommer att få! Hur man återvinner byggmaterial”.
  • Lär dig av misstag med “Cities FuckUp Night”. Felsteg avslöjas för din vinning: Möt fyra modiga “City Changers” som inte bara kommer att dela med sig av sin största misslyckanden men också den ovärderliga kunskapen detta gav.
  • Utforska en av Europas mest innovativa städer. Packa promenadskorna och upptäck Helsingborgs mest innovativa projekt. Utflykterna kommer att öppna nya dörrar och ta dig till mycket begränsade områden där människorna bakom innovationerna är dina guider.
  • Urban Future rivstartar H22 City Expo, som arrangeras 30 maj–3 juli, en mässa med inriktning mot utvecklingen av framtidens städer vars program innehåller drygt 350 programpunkter. Mässans aktiviteter äger rum på fyra huvudområden: Helsingborgs centrum, Oceanhamnen, Slottshagen och Drottninghög.

Elin Wibell, Head of Marketing, UFGC GmbH, +43 699 1333 1321
elin@urban-future.org

Categories

At Urban Future you meet people who drive change to make our cities more sustainable. Be it mayors, architects, mobility experts, city planners, scientists, sustainability managers, representatives from start ups, environmentalists, innovation experts or others. What unites them is their passion for better cities.

Lisa Gatterbauer

Press contact Head of Communications PR & Marketing 004369913331321

We help make cities sustainable

Urban Future