Karlskrona kommun satsar på samarbete med Volontärbyrån

Nu blir det enklare att hitta volontäruppdrag hos Karlskronas frivilligorganisationer! Karlskrona kommun satsar på samarbete med Volontärbyrån Det har länge saknats ett enkelt sätt för dem som vill engagera sig ideellt att veta vad frivilligorganisationerna behöver hjälp med. För tre år sedan startade Volontärbyrån i Stockholm som förmedlar kontakt mellan volontärer och frivilligorganisationer. Sedan dess har byrån förmedlat över 5 900 volontärkontakter till drygt 400 organisationer via den prisbelönta hemsidan. Verksamheten finansieras bland annat genom samarbeten med kommuner som vill stimulera engagemanget lokalt och nu har Karlskrona kommun anslutit sig till samarbetet. ”Vi vill skapa en bra infrastruktur för att hjälpa de som vill engagera sig att hitta passande volontäruppdrag. Föreningslivet är en viktig del av det demokratiska systemet och detta är ett sätt för kommunen att stötta frivilligorganisationernas viktiga arbete. Genom Volontärbyrån matchas volontärernas önskemål med de ideella verksamheternas behov”, säger Ingrid Augustinsson-Swennergren, kommunens samordnare i välfärdsfrågor. ”Volontärbyrån finns för volontärernas skull, vi tror på engagemangets positiva kraft och att man mår bra av att engagera sig. Volontärernas engagemang kommer dessutom organisationerna, brukarna och samhället i stort tillgodo”, säger Ulrika Erksell, nationell samordnare på Volontärbyrån, och fortsätter:”Vi är glada att Karlskrona kommun har valt att satsa på att stimulera och kanalisera engagemanget lokalt i samarbete med Volontärbyrån. Genom samarbetet kommer vi att arbeta aktivt för att hjälpa alla karlskronaborna att hitta volontäruppdrag som passar dem. Nu blir det enklare att för alla karlskronabor att engagera sig!” Den 20 oktober lanseras den skräddarsydda lokalversionen av Volontärbyråns webbplats på kommunens hemsida. Där kommer alla uppdrag som man kan utföra lokalt finnas att söka. Där kan också frivilligorganisationerna i Karlskrona registrera de uppdrag de söker volontärer till. www.karlskrona.se/volontarbyran Statistik specifikt för Karlskrona finns som bilaga längre ner i detta dokument. Amelie Silfverstolpe på Volontärbyrån kan också hjälpa er att komma i kontakt med volontärer och frivilligorganisationer i Karlskrona. I samband med lanseringen den 20 oktober kommer Ulrika Erksell hålla en utbildning för frivilligorganisationerna i hur man använder Volontärbyrån för att attrahera och rekrytera volontärer. För information, bilder, volontärstatistik mm. kontakta: Amelie Silfverstolpe, verksamhetsledare för Volontärbyrån, 0708-345 645 alt.amelie@volontarbyran.org Ingrid Augustinsson-Swennergren, kommunens samordnare i välfärdsfrågor 0709-30 47 44. Kort om Volontärbyrån: Volontärbyrån startades i Stockholm 2002 med syfte att förenkla för volontärerna att hitta uppdrag som passar dem, oavsett organisation. Volontärbyrån skapade därmed Sveriges första förmedling av volontäruppdrag och har sedan starten förmedlat över 5900 volontärkontakter till drygt 400 olika organisationer, däribland Röda Korset, Makalösa Föräldrar, Cirkus Cirkör, Tjejzonen, Frivillig Väntjänst, Brottsofferjouren, Kattvärnet och Anorexi-Bullimikontakt. Uppdragen de behöver hjälp med varierar från läxläsning och telefonjour till styrelseuppdrag, IT-stöd, flyktingguider och kontorshjälp. 70 % av volontärerna är mellan 18-35 år. Volontärbyrån drivs av Forum för Frivilligt Socialt Arbete. Verksamheten finansieras genom samarbeten med kommuner och företag som vill stimulera engagemanget bland medborgare och anställda. Mer information om Volontärbyrån finns på www.volontarbyran.org/press