Vasaloppet levereras av DHL Freight

Vasaloppet levereras av DHL Freight

DHL Freight är för andra året i rad Vasaloppets officiella logistikpartner. Rollen som logistikpartner innebär att DHL Freight sköter transporten av de cirka 3.000 par skidor som vallas i den officiella vallaservicen ut till starten i de olika loppen. Företaget transporterar även alla 65.000 åkares personliga tillhörigheter, från start till mål. Logistikuppdraget gäller samtliga lopp under Vasaloppets vintervecka 2013. DHL Freight är även värd för TjejVasan och kommer under veckan också att arrangera en stor tävling i Vasaloppsområdet med gömda minipaket.

Engagemanget i Vasaloppet innebär att DHL Freight sköter majoriteten av transporterna under Vasaloppets vintervecka 2013, som utgörs av åtta olika lopp mellan den 22 februari till den 3 mars. Totalt har loppen 65.000 anmälda deltagare. Uppdraget innefattar att hantera vägburna transporter till och från Dalarna för Vasaloppsorganisationen. Det omfattar också transporter av upp emot 3.000 par skidor från den officiella vallaservicen och ut till starten, samt transport av samtliga åkares väskor med personliga tillhörigheter från start till mål.

Samarbetet betyder att Vasaloppet får tillgång till DHL Freights erfarna trafikplanerare som har stor lokalkännedom i Dalarnas län, och transportupplägget är givetvis utformat med fokus på minsta möjliga miljöpåverkan.
– DHL Freight är en engagerad och professionell logistikpartner som har såväl kompetensen som kapaciteten att bemästra logistiken kring Vasaloppet. Detta bevisade de redan förra året, under vårt första år som partners. Tävlingsområdet sträcker sig över ett stort område och har ett vägnät och en infrastruktur som är en utmaning att klara av. Det krävs därför en genomtänkt logistik för att få det hela att fungera effektivt, vilket vi är trygga med att DHL Freight hanterar på bästa sätt, säger Anders Selling, vd för Vasaloppet.

I år är DHL Freight även värd för TjejVasan den 23 februari. Årets TjejVasa är den 25:e i ordningen och har lockat rekordmånga åkare, 10.000 är anmälda. Det 30 km långa skidloppet mellan Oxberg och Mora är därmed fulltecknat sedan länge. Värdskapet innebär att DHL Freight erbjuder en värmetrailer för åkarna vid starten i Oxberg. När deltagarna sedan kommer till Eldris, 9 km från mål, har DHL Freight en egen station där det bjuds på livemusik i spåret genom rockbandet Cover Girls.

– Engagemanget i Vasaloppet passar oss som hand i handske, vi har många gemensamma värderingar med miljö och hälsa i fokus. Vi är mycket stolta över detta uppdrag och ser fram emot att vara delaktiga i att ge alla Vasaloppsåkare en härlig upplevelse. Som bonus ger det många inom DHL Freight möjligheten att vara med på och vid sidan av spåret. Vi ställer bland annat upp med fem lag i StafettVasan tillsammans med några av våra kunder, säger Peter Hesslin, vd för DHL Freight, som själv deltar i StafettVasan.

DHL Freight arrangerar också en stor tävling under Vasaloppets vintervecka 2013. Under årets Vasaloppsvecka kan den som håller korpgluggarna öppna efter minipaket i snön ha chans på riktigt fina priser. I anslutning till de åtta lopp som arrangeras mellan den 22 februari och den 3 mars, kommer DHL Freight att gömma sammanlagt 5.000 gul-röda paket på Vasaloppsområdet mellan Sälen och Mora. Paketen sitter på en nyckelring och på undersidan av varje paket finns ett speciellt trackingnummer. Den som lyckas hitta ett paket kan enkelt gå in på www.dhlservicepoint.se och registrera numret på det upphittade paketet, tillsammans med sina kontaktuppgifter. Möjlighet finns också att besöka DHL Freights monter på mässområdet i Mora och registrera paketet där. Upphittat paket måste registreras senast den 10 mars 2013.

Av alla registrerade paket, kommer 100 vinnare att dras och upphittarna prisas med fina vinster. Första pris är ett presentkort på friluftsbutiken AddNature på 5.000 kr. Resterande 99 vinnare får presentkorgar med spännande innehåll. Vinnarna offentliggörs senast den 31 mars på www.dhlservicepoint.se och vinsterna hämtas ut på närmaste DHL Servicepoint, som finns på 1.300 platser över hela landet. Varje person har rätt att registrera hur många paket som helst. Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

I Mora har DHL Freight under hela Vasaloppsveckan en monter på mässområdet, där besökarna har chans att vinna många fina priser. Följ DHL bakom kulisserna på Vasaloppet och få en inblick i världens största logistikföretags värld: http://www.facebook.com/VasaloppetLevererasAvDHL

DHL – Logistikbolaget för hela världen
DHL är marknadsledande inom logistikbranschen och är ”logistikbolaget för hela världen”. DHL erbjuder expertis inom internationell express-, flyg- och sjöfrakt, väg- och tågtransport, kontraktslogistik samt internationella brevtjänster. Med ett globalt nätverk som består av mer än 220 länder och territorier och med 275.000 medarbetare över hela världen erbjuds kunder högsta kvalitet kombinerat med god lokal kännedom. Allt för att på bästa sätt kunna tillgodose kundens behov av tjänster som täcker hela varuflödeskedjan. DHL tar sitt sociala ansvar genom att löpande arbeta med åtgärder för att minska klimatpåverkan och genom att bidra med katastrofhantering samt utbildning.

DHL ingår i Deutsche Post DHL. 2011 hade koncernen en omsättning på 53 miljarder euro.

OBS! Högupplösta bilder från Vasaloppet och DHL:

OBS! Promotionvideo för paketjakten:

------------------------------

Kommande arrangemang i VasaloppsArenan:
Vasaloppets vintervecka 2013:

Fredag 22 feb: KortVasan, 30 km. Startplats Oxberg.
Lördag 23 feb: TjejVasan, 30 km. Startplats Oxberg. (BLEV FULLTECKNAD 121030.)
Söndag 24 feb: UngdomsVasan, 3/5/7/9 km. Startplats Skidstadion Mora.
Söndag 24 feb: Öppet Spår, 90 km. Startplats Sälen. (BLEV FULLTECKNAT 130110.)
Måndag 25 feb: Öppet Spår, 90 km. Startplats Sälen.
Tisdag 26 feb: HalvVasan, 45 km. Startplats Oxberg.
Fredag 1 mars: StafettVasan, 9–24 km, stafett för femmannalag. Startplats Sälen. (BLEV FULLTECKNAD 120905.)
Söndag 3 mars: Vasaloppet, 90 km. Startplats Sälen. (BLEV FULLTECKNAT 120315.)

Vasaloppets sommarvecka 2013:
Fredag 16 aug: CykelVasan 30, 30 km. Startplats Oxberg.
Fredag 16 aug: UngdomsCykelVasan, 30 km. Startplats Oxberg.
Fredag 16 aug: CykelVasan 45, 45 km. Startplats Oxberg.
Lördag 17 aug: CykelVasan 90, 95 km. Startplats Sälen (BLEV FULLTECKNAD 120919.)
Lördag 24 aug: VasaStafetten, 4,5–15,1 km löparstafett för tiomannalag. Startplats Sälen.

---------------------------------
Text och bilder är för fri publicering.

Josephine Uppman, presskontakt DHL
FreightInmema PR
E-post: josephine.uppman@inmema.com

Emmelie Johansson, marknadschef DHL Freight