Vasaloppet genererar nu turismintäkter på en kvarts miljard årligen

Vasaloppet genererar nu turismintäkter på en kvarts miljard årligen

Beräkningar visar att Vasaloppets sommararrangemang CykelVasan och VasaStafetten i augusti 2012 medförde att tillresta deltagare och medföljare spenderade cirka 60 miljoner kronor i de tre Vasaloppskommunerna Malung-Sälen, Mora och Älvdalen. Lägger man till Vasaloppets vintervecka, som i den senast redovisade undersökningen från 2011 visade på turistekonomiska effekter på 187 miljoner, genererar Vasaloppets olika lopp nu turismintäkter på omkring en kvarts miljard kronor årligen.

I den nu sammanställda turistekonomiska undersökningen, som gjorts av undersökningsföretaget Rubin Research, har hänsyn tagits till direkt konsumtion i de tre kommunerna. Vasaloppets deltagaravgifter eller sponsorintäkter ingår inte i undersökningen. Inte heller träningsläger ingår.

– Det är en glädjande utveckling för bygden som också visar på vilken viktig motor för den lokala turistnäringen Vasaloppet har blivit, säger Vasaloppets VD Anders Selling.

Antal besökare:
2012 års sommarvecka (CykelVasan, VasaStafetten och StavgångsVasan) i VasaloppsArenan växte med nära 41 procent jämfört med 2011 och hade i år 15.210 startande deltagare. Av dessa var 14.255 svenska (507 från närregionen och 13.748 från övriga Sverige) samt 955 utländska. Av de utländska deltagarna så är Norge i mycket stor majoritet.

De svenska sällskapen hade 24 procent medföljare medan de utländska hade 20 procent medföljare vilket medför att det beräknade antalet turister i regionen (borträknat närregionen) är drygt 19.200 personer. En genomsnittlig deltagare stannade cirka 3,1 dagar och 2,6 nätter i regionen i anslutning till sitt deltagande i sommarveckan.

Konsumtion:
Uträkningarna ger vid handen att deltagarna inklusive de medföljare som kom till regionen i samband med sommarveckan har spenderat cirka 60 miljoner kronor under sin vistelse.

I genomsnitt var de 4,5 personer som delade boendet tillsammans och man har betalat 2.473 kr för sitt gemensamma boende under hela perioden i anslutning till deltagandet i sommarveckan. Slår man ut boendekostnaden per individ och per natt för hela perioden så har varje individ betalat 211 kr i genomsnitt per natt. De utländska respondenterna har betalat cirka 80 kr mer än de svenska respondenterna.

När det gäller annan konsumtion så är livsmedel (181 kr/person & dygn), restaurang & café (166 kr), bensin & parkering (158 kr) samt shopping & souvenirer (126 kr) de områden som respondenterna konsumerat mest inom. Totalt sett konsumerade den genomsnittlige respondenten för cirka 845 kr per person och dygn utöver boendekostnaden. De utländska deltagarna har sammantaget konsumerat för cirka 90 kr mer än de svenska.

Länk till vinterundersökningen 2011:

OBS!! Högupplösta bilder från Vasaloppets olika lopp:

Vasaloppets vintervecka 2013:
Lördag 23 feb: TjejVasan, 30 km. Startplats Oxberg.
Söndag 24 feb: UngdomsVasan, 3/5/7/9 km. Startplats Skidstadion Mora.
Fredag 1 mars: StafettVasan, 9–24 km, stafett för femmannalag. (BLEV FULLTECKNAD 120905.). Startplats Sälen.
Söndag 3 mars: Vasaloppet, 90 km. (BLEV FULLTECKNAT 120315). Startplats Sälen.

Vasaloppet på sommaren 2013:
Fredag 16 aug: CykelVasan 30, 30 km. Startplats Oxberg.
Fredag 16 aug: UngdomsCykelVasan, 30 km. Startplats Oxberg.
Fredag 16 aug: CykelVasan 45, 45 km. Startplats Oxberg.
Lördag 17 aug: CykelVasan 90, 95 km. Startplats Sälen (BLEV FULLTECKNAD 120919).
Lördag 24 aug: VasaStafetten, 4,5–15,1 km löparstafett för tiomannalag. Startplats Sälen.

Anders Selling, VD
E-post: anders.selling@vasaloppet.se