Programchefen Anna Jirstrand Sandlund på Umeå kommun kultur presenterade delar av vårens program på Väven. Under 2016 genomfördes 1480 aktiviteter på Väven.

Kulturprogrammet för våren 2017 presenterades

Mästerbotten – Hip Hop festival med Cleo och Random Bastards, Balkanparty, Kee Marcello Band, Jo Nesbö, Jonas Bonnier, Plupp-jojkikal, Finland 100 år, Panorama och mycket, mycket mer. Det var några av alla kulturarrangemang som Kultur på Umeå kommun presenterades i onsdags på Vävenscenen.

– Vi går nu in på vårt tredje år med programverksamhet på Väven. Vi har påbörjat en resa tillsammans och det har gett resultat, bara under 2016 erbjöd vi 1480 kulturaktiviteter på Väven till umeborna. Vävenscenen har blivit alltmer populär ju mer våra arrangörer har lärt känna den, berättar Anna Jirstrand Sandlund, programchef för Umeå kommun kulturs programavdelning på Väven.

Mästerbotten på Vävenscenen
Hip hop stjärnan CleoNathalie Missaoui och Marc Strömberg från Random Bastards tillsammans med arrangören Anna Axelsson, Tiljan AB, presenterade programmet för Mästerbotten. Umeås första hip hop-festival som kommer att äga rum på Väven och Vävenscenen under hela dagen 11 februari. Allt från Paltmingel med lansering av en ny hjortonläsk till en exklusiv klubbkväll med Umeås och Sveriges bästa hip hop kollektiv Random Bastards utlovas. Förhoppningen är att festivalen ska bli årligt återkommande

– De unga i Umeå har länge saknat en egen plats och vi tror att Väven kan bli den platsen, säger Cleo.

Finland 100 år och Väven Panorama 2017
Andra stora kulturhändelser i år är temaåret Finland 100 år där hela Umeå kommun kultur ska erbjuda umeborna 100 kulturupplevelser för att uppmärksamma jubileumsåret 100 år av självständighet. Mer finns att läsa på www.umea.se/finland100 samt via Facebooksidan umeafinland100.

I höst, 6-9 september är det dags för Väven Panorama 2017 som är en spin off till kulturhuvudstadsåret Umeå 2014 med Väven som centrum. Programmet ska fyllas med brokiga och lustfyllda dagar med kulturmöten, kulturdelaktighet och kulturupplevelser. Dagar med internationella, nationella och lokala utblickar. För alla som vill, kan och har lust. Så lyder programförklaringen som håller på att fyllas på med en massa smått och gott för stora och små.

Ladda ned ett urval av programmet för Umeå kommun kultur våren 2017 här.

Telefonlista till programansvariga inom Kultur på Umeå kommun och externa arrangörer ladda ned här.

För mer information:

Anna Jirstrand Sandlund
Programchef
Programavdelningen
anna.sandlund@umea.se

Marit Andersson
Administrativ chef
marit.andersson@umea.se

Ingela Hjulfors Berg
ingela.hjulfors.berg@umea.se

Umeå kommun har 11 900 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 120 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.

Ingela Hjulfors Berg

kommunikatör Stadsledningskontoret, Umeå klimatfärdplan