Sveriges Köttkrog 2013 är utsedd

Sveriges Köttkrog 2013 är utsedd

Restaurang AG behåller sin position som Sveriges Köttkrog 2013 för andra året i rad. På andra plats kommer Djuret följt av Vassa Eggen, Svartengrens och Meet. Sveriges Köttkrog presenteras årligen av det amerikanska vinhuset Beringer.

Sveriges Köttkrog 2013 som presenteras av Beringer tillfaller återigen AG följt av restaurangerna Djuret och Vassa Eggen. Samtliga restauranger på årets 10-topplista återfinns i Stockholm med undantag av Meet i Göteborg samt Wallers i Visby. Den välmeriterade juryn till Sveriges Köttkrog består av styckmästaren Håkan Fällman, mat- och dryckesprofilen Michel Jamais samt vinhandlaren och tidigare stjärnkrögaren Björn Svensson.

Efter ett omfattande arbete kan Sveriges Köttkrog 2013 presentera landets tio främsta köttkrogar där förra årets placering är inom parantes.

1.AG(1)
2.Djuret(2)
3.Vassa Eggen(4)
4.Svartengrens(6)
5.Meet (Göteborg)(7)
6.Grill(5)
7.Zink Grill(8)
8.Wallers (Visby)(ny)
9.Griffins Steakhouse(9)
10.Mäster Anders(ny)

– Vi har sett ett genomgripande lyft hos de svenska köttkrogarna under det senaste året, säger Michel Jamais som är ordföranden i juryn för Sveriges Köttkrog. Att den generella medvetenheten kring kvalitetskött ökat märks inte minst i menyerna som nu erbjuder fler djurraser, styckdetaljer och tillagningsmetoder. Fler restauranger har även blivit bättre på att ursprungsmärka köttet i menyn vilket vi i juryn anser som en självklar information till gästerna.

Vinnaren till Sveriges Köttkrog, AG på Kungsholmen i Stockholm, drivs av Johan Jureskog och Klas Ljungquist som nu belönas med en studieresa till Napa Valley i Kalifornien. Motiveringen lyder:

AG belönas med utmärkelsen Sveriges Köttkrog 2013 för sin kompromisslösa inställning till att finna, tillaga och servera världens främsta kött. Under det senaste året har AG gjort ett beundransvärt lyft - från att vara landets bästa köttkrog till att ingå i en internationell toppklass. Kökets omfattande kunskap har flyttats ut i matsalen genom en köttsommelier som både informerar och visualiserar den synnerligen kompletta köttmenyn. Servisen har genomgående hög kunskapsnivå och restaurangens industriella design förstärker den internationella känslan.

På andraplats kommer återigen nose-to-tail restaurangen Djuret i Stockholm som drivs av Daniel Crespi med köksmästare Mikael Einarsson. Juryns motivering lyder:

Bakfickan Djuret i Gamla Stan är Sveriges främsta nose-to-tail restaurang där en djursort i taget anrättas med stor kunskap och skicklighet. Ambitionen ligger på topp då restaurangen byter djur och meny månadsvis. Personalen navigerar lika självsäker genom både menyn och vinlistan - som tillhör en av landets främsta i både utbud och prisvärdhet. Den hemtrevliga och ombonade lokalen skapar en perfekt inramning till Djurets hyllningsvärda verksamhet.

Tredjepristagaren Vassa Eggen med krögarna Christian Olsson och Kristofer Sandström samt köksmästaren Michael Björkman har klättrat en placering i år med motiveringen:

Vassa Eggen Steak House belönas med ett välförtjänt tredjepris för en genomkompetent restaurangupplevelse. Den föredömliga och omfattande köttmenyn kompletteras av en stor variation av utvalda såser, grönsaker och inläggningar som är värda ett helt eget pris. Servicen och kunskapen är hög och lokalen luftig och stilfull. Vassa Eggens verksamhet definierar därmed finrummets Steak House.

Priset för Sveriges Köttkrog presenteras av det anrika amerikanska vinhuset Beringer som producerar en bred portfölj av legendariska viner från Napa Valley och Sonoma i Kalifornien. Beringer är främst kända i Sverige för sina vinutbildningar inom Cause and Effect - det vill säga hur mat och vin påverkar varandra utifrån grundsmakerna.

Om juryn. Håkan Fällman, grundare och tidigare ägare till Fällman Kött, har i över 30 år verkat för att höja den svenska köttkvaliteten och hans arbetsinsats har varit av stor betydelse för hela branschen. Michel Jamais är en av våra mest välmeriterade mat- och dryckesprofiler med en bakgrund som köksmästare och restaurangchef. Björn Svensson är VD på Ward Wines och har en lång restaurangbakgrund, exempelvis drev han en av de första svenska restauranger som fick en stjärna i Guide Michelin.

För att läsa samtliga jurymotiveringar samt mer om utmärkelsen vänligen besök:
www.sverigeskottkrog.se

För mer information kontakta:
Michel Jamais, Juryordföranden i Sveriges Köttkrog 2013
E-post: michel@mvg.nu

Niclas Tuomela, PR & Education Manager, Treasury Wine Estates
E-post: niclas.tuomela@tweglobal.com

För kontakt med vinnaren:
Johan Jureskog, Köksmästare AG och vinnare av Sveriges Köttkrog 2013
E-post: johan.jureskog@restaurangag.se