Alla hjärtans dag: Imponera med vinkunskap på drömdejten

Kärlekens dag närmar sig med stormsteg och många har redan börjat smida planer för att få till den perfekta dejten. Bland de som är nya i en relation, på Tinderdejt eller för den delen varit ett par i decennier, kan ibland samtalsämnena tryta. The Wine Company hjälper därför till med kunskap som garanterat kommer att imponera på partnern under dejten. Vet du exempelvis vad tanniner är eller hur vinet får sin färg?

Den 14 februari varje år infaller Alla hjärtans dag, eller som det hette från början; Valentins dag. Denna relativt nya högtid är i själva verket en gammal sed som sedan nittiotalet tagit svenskarna med storm och som minst sagt satt press på dejtinglivet. Det märks inte minst på alla fullbokade restauranger och att det säljs över fyra miljoner röda rosor runt om i landet på den 14 februari.

Middagsplaner med vin inkluderat är en vanlig dejtingaktivitet. The Wine Company har tagit fasta på detta och gjort det enkelt för den okunnige att kunna briljera lite extra i vinkännedom. Perfekt för de nykära och nervösa, såväl som det gifta paret som tror sig veta allt om varandra.

– Vid romantiska tillställningar är viner särskilt uppskattat. Vi är nog många som befunnit oss i situationer där vi gärna hade velat briljera med lite oväntade vinkunskaper. Därav fick vi också idén till denna guide som vi hoppas kan hjälpa till med spännande samtalsämnen under dejten, säger Linda Sorby, Marketing Manager på The Wine Company.

Vinkunskap att skryta med under Alla hjärtans dag:
Tanniner är ett ämne i vin som kommer från vindruvans skal, inte saften, och som ger vinet sin strävhet

• Att dekantera ett vin innebär att du häller upp vinet i en karaff så att vinet luftas och att bottensatsen stannar kvar i flaskan
  • Man kan tillverka vitt vin på röda druvor men inte rött på gröna
  • Den högst belägna vingården i världen återfinns i Saltaregionen i Argentina ca 3000 m över havet
  • En av de mest udda platserna i världen där man odlar vin är på Tahiti
  • Viner från Jura kommer från samma område där man fann de första fossilerna från Juraperioden
  • Champagne från sänkta skepp kan fortfarande drickas efter hundra år och auktioneras ut för ansenliga summor
  • Man måste inte vara innehavare av en sabreringssabel för att sabrera, man kan faktiskt ta till en rad andra tillhyggen, kanske inte värt att testa på första dejten dock…
  • Har din dejt syfilis för att hen spretar med lillfingret då vinglaset hålls i handen? Troligtvis inte. Det finns dock en myt om att adelsmännen tvingades hålla ut lillfingret på grund av att Syfilis gett stelhet i lederna under 1700-talet.

Linda Sorby, Marketing Manager Sverige
Tel: +49 4122 504 – 3318, E-post: l.sorby@the-wine-company.se

Peter Larsson, presskontakt på Agency
Tel: +46 73 – 66 40 448, E-post: peter@agency.se

Champagne Maxim's
Brut Réserve, Champagne AC
Smak: Komplext & Moget

År 1893 öppnade kyparen Maxime Gaillard sin restaurang på Rue Royale nr 3 i Paris och än idag räknas den här adressen till de främsta i staden. Maxim's blev en träffpunkt för konstnärer och författare under La belle époque. Vinhusets champagne har en doft av mogna äpplen, sockerkaka och citronmarängpaj. Det pärlar fint och öppnas upp med en explosion av frukt och en mycket harmonisk smak.
Art.nr.: 130 079 Pris: 279 kr

Berg & Tal Riesling
2015 Trocken, Rheinhessen Wittmann (eko)
Smak: Uttrycksfullt & Fint

Vingården Wittmann räknas till tysk vinodlings unga, originella uppstickare och därmed till branschens avantgarde som bringar in friska vindar i den tyska vinvärlden. Men Wittmann har även rykte om sig att vara en av regionens absoluta stjärnproducenter. Med rieslingen Berg & Tal anspelar man på Rheinhessens mjukt kuperade landskap. Den förstklassiga vingården presenterar nu en härlig riesling från 100 % ekologiska odlingar. Det är ett friskt och fruktmättat vin med fin, mineralisk längd.
Art.nr.: 712 118 Pris: 119 kr

Baroncello Valpolicella
2014Valpolicella DOC Sartori
Smak: Fruktigt & Mjukt

Från vinhuset Sartori kommer Baroncello som är precis så uttrycksfullt och fruktigt som vi förväntar oss av ett vin från Valpolicella. Med intensiva aromer av mogna körsbär och ett uns marsipan är det ett typiskt vin från regionen vid Gardasjön. Fina tanniner tillför kryddighet i detta livliga röda vin från norra Italien.
Art.nr: 120 759 Pris: 119 kr

• imponera på dejten