SkiStar Sälen: Lindvallen blir officiellt Vasaloppscenter

SkiStar Sälen: Lindvallen blir officiellt Vasaloppscenter

Årets upplaga av CykelVasan lockade över 14.000 anmälda cyklister och intresset kring eventet ökar för varje år. Nu satsar SkiStar Sälen vidare på cykling i fjällmiljö med nya downhill-leder, uppmärkning av 60 km mountainbikeleder och uthyrning av elcyklar.  Lindvallen blir dessutom officiellt Vasaloppscenter med inriktning mountainbike.

Den gångna helgen fylldes Lindvallen av drygt 14.000 cyklister och deras supportrar under årets upplaga av CykelVasan. Under fredagen arrangerades Barnens CykelVasa där 330 barn deltog. Artisten Mojje uppträdde för alla barn och svenska och internationella moutainbikeproffs tävlade sida vid sida med kändisar i CykelVasaSprinten. Lördagens 9,5 mil långa lopp på den klassiska sträckan mellan Sälen och Mora vanns av Fredrik Ericsson på tiden 02:43:01. På damsidan vann Alexandra Engen med tiden 02:55:37.

-  Det finns ett stort cykelintresse i Sverige. Det märks tydligt både under stora arrangemang som CykelVasan men också under resten av sommaren i Sälen. Nu blir också Lindvallen officiellt Vasaloppscenter med fokus på mountainbike, vilket är en kvalitetsstämpel för Sälens cykling, säger Jonas Bauer, Destinationschef SkiStar Sälen.

Till nästa år tar Skistar Sälen ett större grepp om cykelsatsningen i Lindvallen. Centrum för cyklingen i Sälen flyttas till Snötorget där bland annat Experium och SkiLodge ligger med bra boendemöjligheter, äventyrsbad, restauranger, shopping och andra aktiviteter. Investeringar kommer att göras inom flera områden inom cykling; mountainbike, downhill och barncykling:

• Lindvallen blir officiellt Vasloppscenter med inriktning mot mountainbike.
  • 60 km mtb-leder kommer att märkas upp och vara anpassade för alla cyklister, både gammal som ung och avancerad som nybörjare.
  • Minst 2 nya leder i olika svårighetsgrader kommer att byggas i Sälen Bike Park.
  • SkiStars barnkoncept snögubben Valle kommer att göra cyklingen roligare för barnen i olika barnområden
  • Uthyrning av elcyklar så att alla ska ha möjligheten att uppleva Sälen från cykelsadeln

För ytterligare information kontakta:
Jonas Bauer, Destinationschef SkiStar Sälen
Tel: +46 70 635 65 66