SkiStar AB: En presentation av vinterns fjällnyheter 2015/2016

Under förra vintern kom nära 10 meter* natursnö på SkiStars destinationer i Sälen, Vemdalen, Åre, Hemsedal och Trysil. SkiStar investerar löpande i att förbättra skidupplevelsen och inför vintern fortsätter utvecklingen där nyheter i Sälen och Vemdalen står i centrum. Lojalitetstjänsten MySkiStar blir ännu mer värdefull genom att bonus adderas på alla onlineköp. Det blir enklare att ta sig till Åre i vinter, hela 3 nya direktlinjerfrån Sveriges tre största städer börjar trafikera Åre/Östersunds flygplats lagom till skidsäsongen startar.

– Inför vintern känns det glädjande att få presentera en utveckling av Tandådalens skidområde (Sälen), något som vi vet har varit efterlängtat av våra gäster. Vi fortsätter även Vemdalens fina resa med bl. a. ytterligare en ny expresslift vilket blir Vemdalens 6:e expresslift, säger Mathias Lindström marknads- & försäljningsdirektör SkiStar AB.

– Årets mest kundvänliga nyhet är att vi ger bonus på alla onlineköp för alla som är med i MySkiStar. I och med det blir MySkiStar en unik lojalitetstjänst där våra gäster får både nytta och nöje i ett och samma medlemskap, säger Mathias Lindström marknads- & försäljningsdirektör SkiStar AB.

*Ur SkiStars lift- och pistrapport på skistar.com

MySkiStar – bonus på alla onlineköp

Den stora nyheten med lojalitetstjänsten MySkiStar är givetvis bonus på allt som man handlar online hos SkiStar. Bonusen kan nyttjas vid köp av skidresa på skistar.com och/eller kläder och prylar på skistarshop.com

MySkiStar börjar närma sig 400 000 medlemmar och är för många oumbärlig i skidbacken. Genom att gå med i MySkiStar får man, förutom bonusen, tillgång till en mängd förmåner och roliga funktioner:

• Nyhet! Bonus på alla onlineköp
  • Nyhet! MySkiStar Snow Park feature
  • Förmånliga erbjudanden och rabatter
  • Personlig åkstatistik
  • Familjeutmaningar och pins
  • Positionering och möjlighet att se var familj och vänner befinner sig
  • Träningstips och statistik över kaloriförbrukning
  • Gratis WiFi i SkiStars skidområden*

MySkiStar Snow Park feature - ”dela din första 180”

SkiStar lanserar till vintern en helt unik tjänst i SkiStar Snow Parks i Åre (Åre Ambilight Snow Park), Vemdalen och Sälen. De gäster som har ett SkiPass anslutet till MySkiStar kan få sitt åk i parken filmat.SkiPasset läses av vid starten till hoppet, en fast kamera filmar åket och klippet läggs med några minuters förskjutning upp på gästens MySkiStar profil, gästen kan sedan från sin profil spara och dela klippet vidare i sina egna sociala kanaler. Detta är en första del i en större SkiStar-satsning mot ungdomsmålgruppen.

– MySkiStar Snow Park -applikationen ska inspirera ungdomar till att vilja utveckla sin skidåkning i våra parker och ta tillvara på den sociala delen av parkåkningen. Genom applikationen kan gästen direkt se resultat av åket/hoppet. Kulturen kring parkåkning handlar mycket om att ha kul och att åka tillsammans med sina kompisar. Genom applikationen blir det enkelt att dela glädjen över att ha lärt sig ett nytt hopp/trick direkt med både kompisar i backen och familj/vänner därhemma via sociala kanaler, säger Fredrik Rydén, Event- och Parkansvarig SkiStar AB.

Nyheter i Valles Värld

Valle är en otroligt populär snögubbe och att kramkön ringlar sig lång så fort Valle möter sina favoriter, barnen, har nog ingen missat. Sedan förra året har Valles egna hits på Spotify streamats över 260 000 gånger, han har delat ut över 100 000 kramar och Valles egen sagobok har sålts i över 6 000 exemplar.

För att utöka möjligheterna för alla barn att busa, åka skidor och kramas med Valle satsar Sälen på skidparader med Valle och fler shower på Valles Världshus på Experium. Valles egen musikstudio byggs både på Valletorget i Lindvallen och i Trollskogen i Hundfjället. Valle får också två nya skidland, ett i Tandådalen, som är en del av storsatsningen på nya Tandådalstorget och ett i det populära familjeområdet Rödkullen i Åre.

SkiStarshop.com – Utkörning till fjällboendet

SkiStars stora satsning på e-handel inom fjällsport lanserades förra vintern och nu blir servicen ännu bättre. Förutom att intjänad MySkiStar-bonus kan användas för att handla på skistarshop.com så erbjuds nu utkörning av inhandlade produkter till det hyrda fjällboendet i Sälen.

– Att göra det enklare och bekvämare för våra gäster är en strävan och ett mål för oss som företag. Nu blir det bekvämare och enklare för våra gäster som slipper packa bilen med varor köpta hos oss och det blir då mer plats för mat och annat, säger Joakim Landgård, ansvarig för skistarshop.com.

Nyheter i SkiStars skidområden och på destinationerna

SkiStars skidområden i Sälen, Åre, Vemdalen, Hemsedal och Trysil håller generellt en mycket hög kvalitet. Arbetet med att förbättra och utveckla skidåkningen med gästens bästa i fokus pågår ständigt. Även denna vinter presenteras en rad nyheter i skidområdena på de olika destinationerna.

Sälen – Storsatsning i Tandådalen

Ny expresslift, bilfritt skidtorg, nytt barnområde och utökat restaurangutbud är några av de saker som sker i Tandådalen till kommande vinter. Trotjänaren Panorama Express byts ut mot en ny 6-stols expresslift och Tandådalstorget blir ett bilfritt område vilket skapar en helt ny torgkänsla med stor potential för skidåkande gäster. I anslutning till den nya Expressliften byggs ett nytt barnområde, Valles Skidland, med rullband och annat skoj för de minsta barnen.

I Stora Backen i Tandådalen byts belysningen ut mot nya, moderna LED-lampor samtidigt som snöproduktionen vid Tandådalstorget automatiseras. Tandådalens parkområde flyttar från Norra skidområdet till Gusjöbacken på Östra Tandådalstorget, en utveckling som gör det möjligt att bygga ett säkrare och bredare utbud av hopp och features som även passar barn och ungdomar som vill lära sig åka park.

Inne på Tandådalens fjällhotell byggs restaurangen om. Det kända restaurangkonceptet O´learys flyttar in i bottenplan och på övervåningen skapas en lodge/lounge miljö med utsikt över Tandådalen och Hundfjället. Övervåningen kommer att inspireras av Skilodge Lindvallen och blir ett ”välkomnande vardagsrum” för alla skidgäster i Tandådalen, med matservering och bar.

I undervåningen i skidshopen på Tandådalstorget byggs ett helt nytt Waynes Coffee med 120 sittplatser. Caféet innefattar också en solaltan med ytterligare ca 100 sittplatser som vetter både mot Tandådalen och Hundfjället. Reception och SkiPassförsäljning integreras med caféet och i direkt anslutning byggs en lobbydel där gäster kan slå sig ner en stund.

Förutom storsatsningen i Tandådalen uppgraderas Lindvallens snösystem med 10 nya energieffektiva snökanoner. För att göra det än mer tillgängligt att besöka hela SkiStar Sälens skidområde sätts ytterligare en expressbuss in som trafikerar sträckan Hundfjället – Lindvallen dagligen. Mer information och nyheter Sälen: http://www.skistar.com/sv/Salen/Om-Salen/

Vemdalen – Ny expresslift, den 6:e för Vemdalen

Vemdalen fortsätter sin omfattande utvecklingsresa och inför vintern byts Hovdebanan ut mot en ny sexstols expresslift, Hovde Express. Detta fördubblar liftkapaciteten och skapar ännu bättre och modernare skidfaciliteter. Med denna investering har det under den senaste tioårsperioden satsats drygt 320 miljoner kronor i skidsystemet i Vemdalens tre skidområden, Klövsjö/Storhogna, Björnrike och Vemdalsskalet. Investeringar som även driver på utbyggnad av boende och service. Barnområdet på Vemdalsskalet får också en ny barnbacke och i Björnrikes barnområde byggs en ny barnbacke och ett nytt 66 meter långt rullband. I Björnrike utvecklas Vemdalen Snow Park med bl a nya features och linjer.

Förutom utvecklingen i Vemdalens skidområde byggs nya boenden, ca 650 nya bäddar som förmedlas via SkiStar. Vid Vemdalsskalet byggs en SkiLodge med 27 bekväma lägenheter som byggs ihop med fjolårets restaurangnyhet. Vid Väst Express byggs 14 nya lägenheter med Ski in- och outläge. I Klövsjö/Storhogna byggs fler boenden och i Björnrike växer Blästervallen, vid Grizzly Express vidare med fler boenden.

Mer information och nyheter Vemdalen: http://www.skistar.com/sv/Vemdalen/Om-Vemdalen/

Åre – Enklare transport till Åre från Sverige tre största städer

I vinter kan den skidsugne flyga direkt till Åre/Östersund från Sveriges tre största städer. Den 20 december startar Malmö Aviation direktflyg till Åre/Östersund från Malmö och Göteborg något som tidigare bara varit möjligt från Stockholm. Därmed förkortas restiden avsevärt för skåningar och göteborgare som vill spendera tid i Sveriges skidmecka i vinter. Tidtabellerna är anpassade efter in-och utcheckningstiderna för fjällboendet i Åre.

Att Åre arrangerar världscuptävling nummer 99 och 100 under den officiella öppningshelgen Åre Ski Opening 11-13 december är ett kvitto på att Åre är en skidort i världsklass. Under helgen ställer även de ledande varumärkena inom snowboard och alpint ut sina nyheter i ett klassiskt skidtest. Restauranger och nöjesarrangörer öppnar även de under öppningshelgen.

Åre som är känt för högklassig skidåkning, mat, nöje och en bykänsla utöver det vanliga får nu ett nytt och välkomnat matkoncept. Bistrologiskt heter den nya restaurangen på toppstationen av kabinbanan. I den nyrenoverade restaurangen, kommer hungriga skidåkare serveras mat som är 100 % ekologisk. Bra ekologisk mat i kombination med en fantastisk utsikt gör att Bistrologiskt kommer passa bra in i Åres redan befintliga restaurangutbud. Restaurangutbudet i Åre är i klass med storstäderna med inte mindre än åtta krogar i White Guide och det jämtländska skafferiets skatter ligger många kockar i Åre varmt om hjärtat.

Att Valle tagit Åres yngsta gäster och deras föräldrar med storm råder det inget tvivel om och nu får Valle ett eget skidland i Rödkullen. Här designar Valle sin egen äventyrsbana där det väntar något spännande bakom varje sväng. Han bygger också upp en mini-park för de allra yngsta där barnen kan träna på sina första små hopp samt åka på små boxar.

I Åre fortsätter även utvecklingen av Åre Ambilight Snow Park med en ny 260 meter lång linje som kommer innehålla ny raillinje och nya hopp.

Mer information och nyheter Åre: http://www.skistar.com/sv/Are/Om-Are/

Trysil – En timmes kortare restid från Göteborg och södra Sverige

Den nu färdigbyggda, fyrfiliga motorvägen, E6:an, från Oslo till Kolomoen gör att restiden från södra Sverige och Göteborg till Trysil förkortas med cirka en timma.

Skogsbackarna i Vihammerskogen blev en succé förra vintern. Till kommande vinter fortsätter utvecklingen med bl. a. förbättrad tillgänglighet från området runt Fageråsen.

Mer information och nyheter Trysil: http://www.skistar.com/sv/Trysil/Om-Trysil/

Hemsedal – Ny Ski Lodge till vintern 2017

Under sommaren startade utvecklingen och byggnationen av en ny lodge i Hemsedal. Ca. 100 nya, moderna lägenheter, perfekt belägna i Hemsedal Skisenter kommer att stå klara i slutet av vintern 2017. Lodgen kommer att inkludera runt 600 bäddar, garage, skidförråd, restauranger, butiker, aktiviteter och Valles första egendesignade lägenheter, något som blir helt unikt bland SkiStars boenden.

Mer information och nyheter Hemsedal: http://www.skistar.com/sv/Hemsedal/Om-Hemsedal/

Våra event och aktiviteter vintersäsongen 15/16

Under säsongen har vi mängder av stora event, spektakulära tävlingar, barnaktiviteter, camps och skidupplevelser. Här finns en översikt: http://www.skistar.com/sv/Events/Eventkalender/

Fakta och senaste nytt från SkiStar och våra destinationer

Utöver detta finns mer fakta, information och ännu fler nyheter på skistar.com. Följ det senaste från SkiStar i vårt nyhetsrum på Mynewsdesk, där finns nya bilder fria att publicera tillsammans med information från oss och möjlighet att registrera mailadress för att få vår senaste pressinformation via mail.

Tillhörande rörliga filmer för Sälen, Vemdalen och Åre är fria för publicering.

För mer information kontakta gärna:
Linda Morell, PR chef SkiStar AB
Telefon: + 46 76 118 60 02