Förslag till arbete med standarder för apparater inom kinesisk medicin

IEC presenterar nya förslag till arbete med standarder för apparater inom traditionell kinesisk medicin.

Förslagen behandlar apparater för behandling med förångade vätskor (62D/1408/NP), för örtbränning (”moxibustion”) (62D/1408/NP), bukundersökning (62D/1410/NP), mätning av hudens resistans (62D/1411/NP), lokal infrarödbehandling (62D/1412/NP) och för datoriserad bildanalys av tungan (62D/1413/NP).

Standarder från IEC inom det medicintekniska området har hittills behandlat säkerhet och väsentliga egenskaper hos utrustning inom ”vanlig” medicin, till exempel för EKG eller dialys, och det kinesiska spåret är därför helt nytt.

Inom parenteserna ovan står de beteckningar som förslagen har här, där de kan beställas från SEK Svensk Elstandard, som är den svenska medlemmen i IEC, den internationella organisationen för standardisering inom el och elektronik.

Svenska företag, myndigheter och organisationer deltar genom kommittén SEK TK 62 i det arbete med internationella, europeiska och svenska standarder för elektrisk utrustning för medicinskt bruk som sker inom IEC (utom för diagnostisk bildgivande utrustning och utrustning för radioterapi, nukleärmedicin och dosimetri, där den svenska kommittén är SEK TK 62BC).

Arbetena föreslås ske gemensamt mellan IEC och den kommitté för varor och tjänster inom traditionell kinesisk medicin som finns inom ISO, ISO TC 249, men som saknar svensk motsvarighet.