Nya möjligheter med företagets telefonväxel i mobilen!

Phonera lanserar i samarbete med SolusBC sin senaste produkt; SIP-Trunk Mobil. Denna lösning gör det möjligt att på ett säkert och kontrollerat sätt integrera en Solus växel med företagets fasta och mobila användare. Framförallt kommer användarna nyttja Phoneras funktionalitet för en fullständig integration av mobil och växel. Användaren kan också komplettera med SIP telefoner, Softphones och IP Dect inom ramen för den gemensamma lösningen. Givetvis finns även de vanliga mobila tjänsterna som mobilsurf, SMS och MMS tillgängliga.

-        Med en fullständig integrering av SolusBC och Phoneras mobila abonnemang kan användaren visa företagets huvudnummer eller fasta anknytning vid samtal från mobiltelefonen. Integrationen ger också möjligheten att ringa med kortnummer mellan mobiler samt att se kollegornas presence*, i realtid. Det säger Joachim Brandt, på QM Solutions AB.

Så fungerar tjänsten

SolusBC (kommunikationsplattformen) kopplas ihop med Phonera över valfritt IP-/bredbandsnät och kommunicerar via SIP med Phonera för uppkoppling, styr­ning och nedkoppling av samtal. Företagets mobilabonnemang och fasta nummerserier flyttas över till Phonera som integreras till fullo med SolusBC. Integrationen sker i nätet och det fungerar med vilken mobiltelefon som helst oavsett märke eller modell. Alla inkommande samtal, oavsett om de kommer via fasta telenätet eller via mobilnätet, styrs in till växeln som sedan dirigerar samtalet till rätt anknytning. Detta är något som mycket få andra operatörer kan göra och något som länge efterfrågats av marknaden. Växeln kan även styra samtalet till flera anknytningar så att det exempelvis ringer i både mobiltelefoner och fasta telefoner samtidigt. Användaren väljer då själv att svara i den enhet som passar och har även möjlighet att växla mellan dessa.

Samtliga utgående samtal inom Sverige, som görs via en fast- eller mobil telefon, styrs via SolusBC. Växeln avgör därefter om samtalen skall gå via allmänna telenätet eller direkt till en av företagets fasta eller mobila telefoner. Växeln kan då också avgöra vilket nummer som skall visas utåt samt ge presence (*dvs visa att ett nummer är upptaget i ett samtal i växeln) även om man ringer ut eller tar emot samtal på sin mobil. Detta är ytterligare en funktion som ger styrka åt Phoneras lösning. Tjänsterna; Utgående mobilsamtal från utlandet, SMS, MMS samt mobildata styrs inte via växeln. I dessa fall kommer användarens mobilnummer alltid att visas utåt.

Vad är SIP?

Session Initiation Protocol (SIP) är ett protokoll utvecklad av IEFT och numera en godtagen standard för initiering, ändring och avslutning av interaktiva sessioner som innefattar multimedia såsom video, ljud, spel och virtual reality. SIP är speciellt känt för möjligheten till telefoni och även videosamtal. Källa: Wikipedia

Gustav Olsson, Produktchef Phonera, 0701-82 00 12 alt. gustav.olsson@phonera.se / www.phonera.se

Joachim Brandt, CMO QM Solutions AB +46 31 785 89 05 alt. joachim.brandt@qm.nu / www.solus.se

• gustav olsson
  • qm solutions ab
  • joachim brandt
  • på qm solutions ab
  • solusbc
  • telefonväxel
  • sip-trunk mobil
  • mobil

PHONERA AB (publ) fokuserar på två verksamheter riktade mot enbart företag och är organiserat i två affärsområden – Phonera Telefoni och Availo. Availo är ett varumärke som ägs av Phonerakoncernen. Phonera skapar lönsamhet och tillväxt genom att erbjuda kostnadseffektiva och moderna kommunikations- och serverlösningar för Telefoni, Internet och Hosting. Phonera har cirka 60 000 företagskunder och omsatte 2011 392,3 mkr. Aktien handlas på NASDAQ OMX Stockholm, Small Cap. Bolaget har verksamhet i Stockholm, Göteborg, Malmö, Linköping och Oslo. Mer finansiell information finns på www.phonera.com.