Offerta och Företagarna digitaliserar 45 000 småföretag

Offerta och Företagarna digitaliserar 45 000 småföretag

Landets största tjänsteförmedlare, Offerta, lanserar tillsammans med Företagarna, Sveriges största företagarorganisation, ett affärsnätverk som hjälper 45 000 småföretagare att ta viktiga steg i sin digitala närvaro.

I det nya affärsnätverket får Företagarnas medlemmar tillgång till Offertas ledande modell för tjänsteförmedling via nätet. Småföretagare ska enkelt komma i kontakt med både varandra och privatkunder för nya affärsmöjligheter. Förflyttningen till digitala marknadsplatser för att hitta nya kunder för småföretag är snabb och omvälvande. Offerta förmedlar redan tjänster för 3,5 miljarder kronor.

Hos Offerta får företagen förfrågningar direkt genom en notifikation i en app. Där kan de även skicka iväg offerter, vilket möjliggör ett snabbare gensvar på kundernas behov. I Stockholmsregionen innebär det att vissa kunder kan få offertförslag inom en minut.

- Vi sänker tröskeln in i det digitala samhället för småföretagare. Det skapar mycket nya affärsmöjligheter då man kan sköta sina kundrelationer både tids- och rumsoberoende, säger Jens Nilsson, vd på Offerta.

Det nya nätverket underlättar också utvecklingen av många småföretagares affärsmodell. Allt fler företag och konsumenter sköter sina ärenden och sin konsumtion direkt på nätet. Samtidigt sveper en våg av disruptiva affärsmodeller över hela världen som utmanar vår samhällsmodell.

- Vi kan se att det sker en förflyttning från analoga nätverk och försäljning till ett mer digitalt samhälle. Det leder både till ökade möjligheter och ökad konkurrens. Vi vill se till att småföretagen kan nyttja digitaliseringens möjligheter till fullo, säger Jens Nilsson.

Även för yrken vars affärer tidigare varit kopplat till geografisk närhet, som till exempel redovisningskonsulter, kommer det nya nätverket innebära att de kan erbjuda sina tjänster över hela Sverige.

I nätverket kan även kunderna lämna omdömen på utförda tjänster. Omdömena kan hjälpa företagen att bygga upp ett starkt varumärke, längre kundrelationer och öka kundstocken.

Företagarna ser mycket positivt på de möjligheter affärsnätverket skapar för deras medlemmar.

- Vi vill ge våra medlemmar bättre förutsättningar att utvecklas och att göra bra affärer. Det här nya affärsnätverket blir unikt i sitt slag och vi ger våra medlemmar och andra småföretag ett försprång in i den nya digitala affärsvärlden, säger Günther Mårder, vd Företagarna.

För mer information, kontakta gärna:

Jens Nilsson, vd på Offerta, jens@offerta.se, 070-497 81 84

Offerta är Sveriges största marknadsplats för säljare och köpare av tjänster. Vi förmedlar kontakt mellan tjänsteföretag och personer som behöver hjälp i hemmet, på kontoret eller i sin bostadsrättsförening. Du är alltid välkommen att kontakta oss på info@offerta.se eller på 08 - 5000 53 10. www.offerta.se