Norrmejeriers yoghurt får ny förpackning - smart avtagbar topp förenklar återvinning och kan minska matsvinn

Nyhet -

Nu byter Norrmejerier alla yoghurtförpackningar, inklusive Verum Hälsoyoghurt och Fjällyoghurt, till en ny smart förpackning med avtagbar topp som hjälper konsumenten att få ut mer innehåll och därmed kan bidra till att minska matsvinnet. Den nya förpackningen underlättar också för konsumenten att separera plast och kartong vid återvinning.

En färsk undersökning utförd på uppdrag av Naturvårdsverket och Livsmedelsverket visar att svenska hushåll häller ut cirka 224 000 ton mat och dryck via avloppet under ett år1. Det motsvarar cirka 26 kilo per person. Mycket som hälls ut hade kunnat ätas eller drickas. Enligt undersökningen är hela 25 % av det som slängs i avloppet mejeriprodukter.

–  Det är en viktig del i vårt hållbarhetsarbete att driva såväl oss själva och konsumenterna till att minska matsvinnet och öka återvinningen. Därför känns det bra att vi nu kan byta till en ny smartare yoghurtförpackning som dessutom har en ”en-stegs-öppning”, något många konsumenter efterfrågat säger Anna-Karin Karlsson, chef för Marknad & Innovation på Norrmejerier.

Den nya förpackningen är utformad så att man genom att trycka in tummen vid den markerade perforeringen, försiktigt kan vrida av toppen, och därefter lyfta ut flikarna från botten så att så mycket yoghurt som möjligt kan klämmas ut ur förpackningen. Toppen sorteras sedan med övriga plastförpackningar och resten av förpackningen återvinns med pappersförpackningar.

-  Genom den separerbara toppen är förpackningen lättare att tömma. Dessutom förenklar den konsumenternas källsortering och ökar benägenheten att återvinna denna typ av förpackningar, säger Erik Lindroth, Miljödirektör på Tetra Pak Sverige AB.

Enligt en så kallad ”food saving study” 2, som undersökningsföretaget Norm gjort på uppdrag av Tetra Pak, kan den nya förpackingen med separerbar topp reducera matsvinnet med upp till hälften. Exakt hur mycket mer yoghurt och fil varje enskild konsument kommer få ut ur förpackningen, beror på faktorer som bl a vana, hantering av förpackningen och tjocklek på produkten.

Konsumenten väljer själv om den separerbara funktionen ska användas. Om inte toppen eller den lösa korken separeras sorteras förpackningen som tidigare. Den nya "en-stegs-öppningen" innebär att man nu slipper öppna yoghurten i två steg utan en plastflärp som förseglar öppningen.

Fakta om hushållens matsvinn (www.slv.se)

• Varje år svenska hushåll häller ut cirka 224 000 ton mat och dryck via avloppet under ett år. Det motsvarar cirka 26 kilo per person och år.
  • De hushåll som slänger mest är de som består av endast en person. Där är siffran så hög som 32 kilo matavfall i avloppet per person och år.
  • Utöver det som slängs i avloppen visar tidigare studier att svenskarna slänger 81 kilo fast matavfall per person och år i soppåsen. Av dessa beräknas 28 kilo per person och år vara mat som hade kunnat ätas istället för att slängas, så kallat matsvinn.
  • Totalt, om man räknar med både det som hälls ut i avloppet och det som slängs i soppåsen, slänger hushållen i genomsnitt 107 kilo matavfall per person och år.
  • Totalt slänger svenska hushåll varje år mat i onödan till ett värde av 16–23 miljarder kronor.
  • Hushållens onödiga matsvinn har en klimatpåverkan motsvarande utsläppen från 200 000 bilar under ett år.

1)  Livsmedelsverket, www.slv.se

2)
”Food saving” studie av undersökningsföretaget Norm Research & Consulting AB 2012

För mer information kontakta:

Anna-Karin Karlsson, Chef Marknad & Innovation, Norrmejerier

Tel: 070-676 53 38, Vx 090-18 28 00